Psychologia sądowa i penitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-SP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia sądowa i penitencjarna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla czwartego roku |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W08; PS_W13 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: poznanie problematyki przestępczości; poznanie przyczyn, rodzajów i przejawów niedostosowania społecznego; poznanie psychologicznych mechanizmów zachodzących w procesie sądowym; poznanie mechanizmów psychologicznych uruchamiających się w izolacji więziennej w kontekście resocjalizacyjnym. Celem praktycznym przedmiotu jest zachęta do pracy terapeutycznej wśród więźniów i byłych więźniów oraz w ogóle wśród niedostosowanych społecznie. |
Pełny opis: |
Cel przedmiotu to poznanie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej, to jest zagadnień związanych z przestępczością. Metody, kryteria oceny: Ocenianie ciągłe (obecność i aktywność na zajęciach). Egzamin ustny. Na ocenę bardzo dobrą student nie tylko zna materiał, ale przede wszystkim potrafi wyciągać wnioski dla praktyki sądowej, penitencjarnej i resocjalizacyjnej. Na ocenę dobrą student dobrze zna materiał przedmiotu. Na ocenę dostateczną student orientuje się w materiale, ale nie potrafi łączyć zagadnień ze sobą oraz z praktyką. W przypadku oceny niedostatecznej student nie zna materiału. Treści programowe: 1. Określenie psychologii sądowej i psychologii penitencjarnej. 2. Określenie przestępczości. 3. Niedostosowanie społeczne - przyczyny, rodzaje, przejawy. 4. Teorie przestępczości. 5. Agresja - rodzaje, teorie. 6. Przestępczość seksualna. 7. Biegły psycholog w postępowaniu sądowym. 8. Obszary funkcjonowania psychologów sądowych 9. Opinie psychologiczne jako dowody w różnych kategoriach spraw 10. Problematyka kłamstwa. 11. Badania poligraficzne. 12. System penitencjarny w Polsce. 13. Prizonizacja. 14. Aglutynacja psychiczna. 15. Tatuaże więzienne - wymowa psychologiczna. 16. Twórczość więżniów - psychologiczne tło. 17. Funkcje, zasady i metody resocjalizacji penitencjarnej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ciosek M. (2001): Psychologia sądowa i penitencjarna, Wyd. Prawnicze, Warszawa. 2. Krahe B. (2006): Agresja, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. 3. Ostrowska K. (2008): Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Ackerman M. J. (2005): Podstawy psychologii sądowej, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. 2. Majchrzyk Z. (2001): Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw, IPiN, Warszawa. 3. Z.Majchrzyk (2008): Zabójczynie i zabójcy, Wyd. UKSW, Warszawa. Pospiszyl K. (2006): Przestępstwa selsualne, APS - PWN, Warszawa. 4. Stanik J. M., Przybyła H. (1981): Opinia biegłego psychologa w spawach karnych nieletnich, U.Śl, Katowice. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza - student wie jak interpretować podstawowe treści z zakresu psychologii sadowej i penitencjarnej; - zna metody badań psychologicznych stosowanych przez biegłego sądowego psychologa; - zna sposoby interwencji psychologicznej w środowisku więźniów. Umiejętności - student potrafi dobierać odpowiednie metody do badań sprawców przestępstw. Kompetencje - student posiada podstawowe kompetencje w zakresie sprawowania funkcji biegłego sądowego oraz funkcji psychologa penitencjarnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe oznacza uwzględnianie obecności i aktywności na zajęciach, dopuszcza się cztery godziny nieobecności na zajęciach. Egzamin ma formę ustną, ale na egzamin jest przygotowywana przez studenta praca pisemna (około 10 stron komputeropisu; jej temat jest wcześniej uzgadniany z wykładowcą), a w czasie egzaminu referowane są zagadnienia zawarte w tej pracy, które następnie podlegają dyskusji. Na ocenę bardzo dobrą student potrafi po pierwsze wyciągać wnioski z zagadnień zawartych w przygotowanej przez siebie pracy, dla praktyki sądowej, penitencjarnej i resocjalizacyjnej, a po drugie zadowalająco odpowiada na cztery pytania ustne z treści prezentowanych w czasie wykładu. Na ocenę dobrą student potrafi wyciągać wnioski dla praktyki sądowej, penitencjarnej, czy resocjalizacyjnej, z przygotowanej przez siebie pracy pisemnej; pytania z treści wykładu nie są już zadawane. Na ocenę dostateczną student przygotowuje pracę pisemną, potrafi zreferować jej problematykę, ale nie potrafi dyskutować na temat zagadnień w niej zawartych i nie potrafi wyciągać z niej wniosków dla praktyki sądowej, penitencjarnej albo resocjalizacyjnej. Ocena niedostateczna jest wystawiana w przypadku, gdy student nie przygotuje pracy pisemnej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: poznanie problematyki przestępczości; poznanie przyczyn, rodzajów i przejawów niedostosowania społecznego; poznanie psychologicznych mechanizmów zachodzących w procesie sądowym; poznanie mechanizmów psychologicznych uruchamiających się w izolacji więziennej w kontekście resocjalizacyjnym. Celem praktycznym przedmiotu jest zachęta do pracy terapeutycznej wśród więźniów i byłych więźniów oraz w ogóle wśród niedostosowanych społecznie. |
|
Pełny opis: |
Cel przedmiotu to poznanie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej, to jest zagadnień związanych z przestępczością. Metody, kryteria oceny: Ocenianie ciągłe (obecność i aktywność na zajęciach). Egzamin ustny. Na ocenę bardzo dobrą student nie tylko zna materiał, ale przede wszystkim potrafi wyciągać wnioski dla praktyki sądowej, penitencjarnej i resocjalizacyjnej. Na ocenę dobrą student dobrze zna materiał przedmiotu. Na ocenę dostateczną student orientuje się w materiale, ale nie potrafi łączyć zagadnień ze sobą oraz z praktyką. W przypadku oceny niedostatecznej student nie zna materiału. Treści programowe: 1. Określenie psychologii sądowej i psychologii penitencjarnej. 2. Określenie przestępczości. 3. Niedostosowanie społeczne - przyczyny, rodzaje, przejawy. 4. Teorie przestępczości. 5. Agresja - rodzaje, teorie. 6. Przestępczość seksualna. 7. Biegły psycholog w postępowaniu sądowym. 8. Obszary funkcjonowania psychologów sądowych 9. Opinie psychologiczne jako dowody w różnych kategoriach spraw 10. Problematyka kłamstwa. 11. Badania poligraficzne. 12. System penitencjarny w Polsce. 13. Prizonizacja. 14. Aglutynacja psychiczna. 15. Tatuaże więzienne - wymowa psychologiczna. 16. Twórczość więżniów - psychologiczne tło. 17. Funkcje, zasady i metody resocjalizacji penitencjarnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ciosek M. (2001): Psychologia sądowa i penitencjarna, Wyd. Prawnicze, Warszawa. 2. Krahe B. (2006): Agresja, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. 3. Ostrowska K. (2008): Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Ackerman M. J. (2005): Podstawy psychologii sądowej, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. 2. Majchrzyk Z. (2001): Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw, IPiN, Warszawa. 3. Z.Majchrzyk (2008): Zabójczynie i zabójcy, Wyd. UKSW, Warszawa. Pospiszyl K. (2006): Przestępstwa selsualne, APS - PWN, Warszawa. 4. Stanik J. M., Przybyła H. (1981): Opinia biegłego psychologa w spawach karnych nieletnich, U.Śl, Katowice. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość psychologii ogólnej, psychologii osobowości, psychologii rozwojowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Woźniak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: poznanie problematyki przestępczości; poznanie przyczyn, rodzajów i przejawów niedostosowania społecznego; poznanie psychologicznych mechanizmów zachodzących w procesie sądowym; poznanie mechanizmów psychologicznych uruchamiających się w izolacji więziennej w kontekście resocjalizacyjnym. Celem praktycznym przedmiotu jest zachęta do pracy terapeutycznej wśród więźniów i byłych więźniów oraz w ogóle wśród niedostosowanych społecznie. |
|
Pełny opis: |
Cel przedmiotu to poznanie podstawowych zagadnień z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej, to jest zagadnień związanych z przestępczością. Metody, kryteria oceny: Ocenianie ciągłe (obecność i aktywność na zajęciach). Egzamin ustny. Na ocenę bardzo dobrą student nie tylko zna materiał, ale przede wszystkim potrafi wyciągać wnioski dla praktyki sądowej, penitencjarnej i resocjalizacyjnej. Na ocenę dobrą student dobrze zna materiał przedmiotu. Na ocenę dostateczną student orientuje się w materiale, ale nie potrafi łączyć zagadnień ze sobą oraz z praktyką. W przypadku oceny niedostatecznej student nie zna materiału. Treści programowe: 1. Określenie psychologii sądowej i psychologii penitencjarnej. 2. Określenie przestępczości. 3. Niedostosowanie społeczne - przyczyny, rodzaje, przejawy. 4. Teorie przestępczości. 5. Agresja - rodzaje, teorie. 6. Przestępczość seksualna. 7. Biegły psycholog w postępowaniu sądowym. 8. Obszary funkcjonowania psychologów sądowych 9. Opinie psychologiczne jako dowody w różnych kategoriach spraw 10. Problematyka kłamstwa. 11. Badania poligraficzne. 12. System penitencjarny w Polsce. 13. Prizonizacja. 14. Aglutynacja psychiczna. 15. Tatuaże więzienne - wymowa psychologiczna. 16. Twórczość więżniów - psychologiczne tło. 17. Funkcje, zasady i metody resocjalizacji penitencjarnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ciosek M. (2001): Psychologia sądowa i penitencjarna, Wyd. Prawnicze, Warszawa. 2. Krahe B. (2006): Agresja, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. 3. Ostrowska K. (2008): Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Ackerman M. J. (2005): Podstawy psychologii sądowej, Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk. 2. Majchrzyk Z. (2001): Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw, IPiN, Warszawa. 3. Z.Majchrzyk (2008): Zabójczynie i zabójcy, Wyd. UKSW, Warszawa. Pospiszyl K. (2006): Przestępstwa selsualne, APS - PWN, Warszawa. 4. Stanik J. M., Przybyła H. (1981): Opinia biegłego psychologa w spawach karnych nieletnich, U.Śl, Katowice. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość psychologii ogólnej, psychologii osobowości, psychologii rozwojowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.