Trening asertywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-TA |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Trening asertywności |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla piątego roku |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W04;PS_W07;PS_U03; PS_K07 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Rozwijanie umiejętności asertywnych uznawane jest współcześnie za jeden z podstawowych warunków realizowania zdrowego stylu życia oraz zmniejszania ryzyka uzależnień. Jednocześnie trening asertywności jest klasyczną formą treningu rozwijania kompetencji osobistych, z bardzo wyraźną strukturą. Doświadczenie elementów treningu asertywności pozwoli studentom na osobiste doświadczanie sytuacji treningowej, poznanie zasad i sposobu pracy treningowej, a jednocześnie studenci poznają podstawy teoretyczne asertywności oraz będą mieli możliwość weryfikowania ich w oparciu o osobiste doświadczenie Wymagania wstępne:brak wymagań wstępnych |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Zajęcia 1: 1. Zachowania asertywne jako jedna z form zachowań w relacjach społecznych. Zachowania bierne, agresywne, bierno-agresywne oraz asertywne. Kryteria zachowań asertywnych. Określenie własnych trudności związanych z zachowaniami asertywnymi – Mapa Asertywności. 2. Obrona swoich praw w kontaktach z innymi – obrona własnych granic. Poszerzanie świadomości praw osobistych. Akceptacja praw innych osób. Obrona własnego terytorium psychologicznego – doświadczanie mówienia NIE, ćwiczenie strategii „zdartej płyty”. Trudności w dochodzeniu praw w relacjach społecznych. Zajęcia 2: 1. Przyjmowanie pochwał i krytyki. Traktowanie oceny jako jednej z możliwych opinii, z którą możemy się zgodzić lub nie. Odróżnianie opinii od faktów. Asertywne przyjmowanie krytyki i pochwał wyrażanych wprost. Sposoby radzenia sobie z zakłopotaniem w sytuacji oceny – wyrażanie zakłopotania. 2. Reagowanie na różne formy krytyki i ataku. Rodzaje krytyki (uogólniona, oceniająca osobę a nie działanie, aluzyjna, wyrażana w formie agresywnej, zaskakująca). Asertywne sposoby radzenia sobie z różnymi formami krytyki. Radzenie sobie z poczuciem krzywdy i poczuciem winy - umiejętność koncentrowania się na problemie. Zajęcia 3: 1. Wyrażanie uczuć pozytywnych. Trudności w wyrażaniu uczuć pozytywnych. Doświadczenie wyrażania i przyjmowania uczuć pozytywnych. Rola motywowania pozytywnego. 2. Wyrażanie emocji negatywnych. Źródła trudności w wyrażaniu emocji negatywnych. Budowanie konstruktywnej informacji zwrotnej - Komunikat typu Ja. Cztery etapy wyrażania złości wg Pameli Butler – poszukiwanie skutecznego zaplecza w trudnych sytuacjach. Zajęcia 4: 1. Wyrażanie osobistych opinii i przekonań. Umiejętność wyrażania własnych poglądów. Postawa asertywna w sytuacji konfrontacji przekonań. Obrona własnej opinii w sytuacjach jej rozbieżności. Techniki wspomagające asertywną konfrontacje przekonań – „zdarta płyta”, parafraza sytuacyjna. 2. Wyrażanie oczekiwań. Model asertywnego wyrażania próśb – akceptacja prawa do odmowy. Model asertywnego wydawania poleceń. 3. Monolog wewnętrzny. Rozpoznanie własnego monologu wewnętrznego. Praca nad myślami blokującymi uruchomienie zachowań asertywnych – konstruowanie myśli proasertywnych. Metody oceny: Obecność na zajęciach. Aktywny udział w prowadzonych zajęciach. |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: 1.Król-Fijewska M.(1993), Trening asertywności. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości 2.Poprawa R. (2001), Asertywność – osobisty zasób w zmaganiu się ze stresem w relacjach interpersonalnych, W: Dolińska-Zygmunt G.(red.), Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego; Wrocław, s. 143-155 Lektura uzupełniająca: 1.Berne E. (1987) „W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich” Warszawa: PWN 2.Davidson Jeff (1999) „Asertywność” Poznań: Dom Wydawniczy Rebis 3.Król-Fijewska Maria (1993) „Trening asertywności” Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości 4.Król-Fijewska Maria (1996) „Stanowczo, łagodnie, bez lęku” Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. INTRA 5.Beverley Hare (1997) „Bądź asertywny. Skuteczne sposoby komunikacji” Łódź RAVI 6.Gillen Terry (1999) „Asertywność” Warszawa: petit 7.Król-Fijewska Maria, Fijewski Piotr (2000) „Asertywność menedżera” Warszawa: PWE |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty wiedzy K_W04 - Rozumie rolę procesów psychicznych i zna prawa ich rozwoju Efekty umiejętności K_U12 Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne Efekty kompetencji K_K03 - Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami; K_K04- Jest w stanie organizować szkolenia prezentujące problemy psychologiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę oceny stanowi: 1. obecność na zajęciach 2. aktywność w czasie zajęć (np. aktywny udział w dyskusji) 3. zaliczenie ustne na ostatnich zajeciach Zakres wiedzy: 2 - student nie ma podstawowej wiedzy z asertywności i nie umie jej zdefiniować 3 - student posiada ogólną wiedzę z asertywności i umie ją zdefiniować 4 - student ma poprawną wiedzę z asertywności i umie ją zdefiniować oraz odpowiednio różnicować w zastosowaniach społecznych 5 - student doskonale orientuje się w zakresie umiejętności asertywnych i i umie je zdefiniować oraz odpowiednio różnicować jednocześnie wiedząc jak konstruować strukturalnie programy i materiały. Zakres umiejętności: 2 - student nie potrafi powiązać umiejętności asertywnych z gniewem i uległością. 3 - student ma trudności z umiejętnościami asertywnymi, nie do końca rozumie wartość poznawczą i praktyczną umiejętności tej w pracy psychologa. 4 - student poprawnie rozpoznaje zachowania asertywne i rozumie wartość poznawczą i praktyczną w pracy psychologa, jednocześnie potrafi interpretować ich kontekście rozwoju społecznego. 5 - student doskonale rozpoznaje zachowania asertywne i rozumie wartość poznawczą i praktyczną w pracy psychologa, jednocześnie potrafi interpretować je kontekście rozwoju społecznego. |
Praktyki zawodowe: |
nie zdefiniowano |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Tylka | |
Prowadzący grup: | Robert Tylka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mędrzycki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mędrzycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.