Trening relaksacyjny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-TB |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Trening relaksacyjny |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla piątego roku |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a237d0d97804544ae944f4b61ca71204e%40thread.tacv2/conversations?groupId=f27dbef0-4eb8-4853-b173-90d794042751&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W04;PS_W07;PS_U03; PS_K07 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Celem treningu jest pokazanie uczestnikom efektywnych strategii radzenia sobie ze stresem m.in. technik relaksacyjnych. Nabyte umiejętności pozwolą skutecznie opanowywać stres, a tym samym zwiększać zadowolenie z siebie, własnego życia osobistego i zawodowego. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie: Co to jest stres i jakie są jego konsekwencje? Podstawowe wiadomości o stresie - mobilizacyjna i demobilizacyjna funkcja stresu 2.Identyfikacja źródeł stresu w pracy zawodowej i życiu prywatnym - stres, a l zachowania 3.Sposoby zapobiegania i radzenia sobie ze stresem 4.Prezentacja ćwiczeń i technik relaksacyjnych: a) trening autogenny b) relaksacja progresywna c) metoda relaksacyjnie aktywująca d) medytacja autogenna 5.Wpływ kondycji psychofizycznej, czyli jak zadbać o siebie? 6.Podsumowanie szkolenia w postaci praktycznych wniosków i ćwiczeń. Metody oceny: Warunkiem zaliczenia jest obecność oraz aktywność na zajęciach. |
Literatura: |
Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): Student nie wyjasnia elementarnych zagadnień z zakresu neuropsychologii. Nie zna podstaw anatomii i organizacji funkcjonalnej mózgu. Nie potrafi wymienić konsekwencji uszkodzeń poszczególnych struktur mózgu. Nie identyfikuje podstawowych chorób neurologicznych. Nie wyjasnia znaczenia dysfunkcji poznawczych w powstawaniu i obrazie klinicznym chorób psychicznych i chorób OUN. Nie orientuje się w metodach badań OUN. Nie wyjasnia specyfiki rehabilitacji neuropsychologicznej oraz pracy psychoterapeutycznej z Pacjentami i członkami ich rodzin. - na ocenę 3 (dst.): Student wymienia podstawowe układy funkcjonalne, struktury anatomiczne i główne etapy rozwoju OUN, ale nie potrafi ich omówić. Wymienia podstawowe choroby neurologiczne bez znajomosci ich specyfiki. Wymienia niektóre konsekwencje uszkodzeń mózgu. Wylicza metody badań OUN. Pobieznie wyjasnia specyfikę rehabilitacji neuropsychologicznej i pracy psychoterapeutycznej z Pacjentami i członkami ich rodzin. - na ocenę 4 (db.): Student krótko, poprawnie charakteryzuje układy funkcjonalne, struktury anatomiczne i etapy rozwoju OUN oraz neuropsychologiczne wyznaczniki uszkodzeń poszczególnych obszarów mózgu. Zwięźle omawia metody badań OUN. Prezentuje ogólną wiedzę z zakresu neuropsychiatrii, neurogeriatrii, chorób neurologicznych, rehabilitacji neuropsychologicznej i pracy psychoterapeutycznej z Pacjentami z uszkodzeniem mózgu i członakmi ich rodzin. - na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale orientuje się w wiedzy neuropsychologicznej w zakresie prezentowanego materiału podczas wykładów i wykazuje się znajomoscią dodatkowo wskazanej literatury; omawia podstawy anatomii oraz organizację funkcjonalną mózgu, wyjasnia konsekwencje uszkodzeń poszczególnych struktur mózgu. Wyjasnia wyczerpująco podstawowe zagadnienia z zakresu neuropsychiatrii, neurogeriatrii, identyfikuje i charakteryzuje rodzaje chorób neurologicznych. Proponuje i wyjasnia swoją propozycję adekwatnie dobranych metod badań OUN. Prezentuje znajomosć wiedzy z zakresu rehabilitacji neuropsychologicznej, jakosci życia osób z uszkodzeniem mózgu i pracy psychoterapeutycznej z Pacjentami i członkami ich rodzin. Umiejętnosci: - na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi wskazać poszczególnych struktur OUN w atlasie neuroanatomicznym ani opisać ich roli w funkcjonowaniu OUN. Nie rozpoznaje cech zachowania człowieka, które skłaniają do konsultacji neurologicznej. - na ocenę 3 (dst.): Student potrafi wskazać tylko niektóre struktury w atlasie neuroanatomicznym i opisać ich rolę w funkcjonowaniu OUN; rozpoznaje wybrane cechy zachowania człowieka wskazujące na koniecznosć konsultacji neurologicznej. - na ocenę 4 (db.): Student wskazuje i krótko omawia poszczególne struktury OUN w atlasie neuroanatomicznym i opisuje ich rolę w funkcjonowaniu OUN; krótko charakteryzuje cechy zachowania człowieka wskazujące na koniecznosć konsultacji neurologicznej. - na ocenę 5 (bdb.): Student bezbłędnie wskazuje i szczegółowo omawia poszczególne struktury OUN w atlasie neuroanatomicznym i ich rolę w funkcjonowaniu OUN; wyczerpująco charakteryzuje cechy zachowań człowieka wskazujące na koniecznosć konsultacji neurologicznej i potrafi powiązać je z okreslonymi strukturami OUN. Wykazuje się znajomoscią wskazanej dodatkowej literatury. Kompetencje: Oceniany jest stopień podmiotowego podejscia do pacjenta; identyfikowanie i rozstrzyganie dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu neuropsychologa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
poznanie siebie |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach i aktywne uczestnictwo |
Praktyki zawodowe: |
nie wymaga |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Frajnt-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Monika Frajnt-Dąbrowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a237d0d97804544ae944f4b61ca71204e%40thread.tacv2/conversations?groupId=f27dbef0-4eb8-4853-b173-90d794042751&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem treningu jest pokazanie uczestnikom efektywnych strategii radzenia sobie ze stresem m.in. technik relaksacyjnych. Nabyte umiejętności pozwolą skutecznie opanowywać stres, a tym samym zwiększać zadowolenie z siebie, własnego życia osobistego i zawodowego. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie: Co to jest stres i jakie są jego konsekwencje? Podstawowe wiadomości o stresie - mobilizacyjna i demobilizacyjna funkcja stresu 2.Identyfikacja źródeł stresu w pracy zawodowej i życiu prywatnym - stres, a zachowania 3.Sposoby zapobiegania i radzenia sobie ze stresem 4.Prezentacja ćwiczeń i technik relaksacyjnych: a) trening autogenny b) relaksacja progresywna c) metoda relaksacyjnie aktywująca d) medytacja autogenna e)mandale 5.Wpływ kondycji psychofizycznej, czyli jak zadbać o siebie? 6.Podsumowanie szkolenia w postaci praktycznych wniosków i ćwiczeń. Metody oceny: Warunkiem zaliczenia jest obecność oraz aktywność na zajęciach. |
|
Literatura: |
AILEY Roy : Zarządzanie stresem : 50 ćwiczeń. - Warszawa : Wydaw. ARTE, cop. 2002 BRETT Doris : Opowiadania dla Twojego dziecka . Cz. 1 . - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2000 BRETT Doris : Opowiadania dla Twojego (nieco starszego) dziecka . Cz. 2 . - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2000 DIEKEMPER Elisa : Więcej niż wyciszenie : znaczenie i przebieg podróży w krainę fantazji oraz ich praktyczne wykorzystanie : poradnik dla rodziców i wychowawców. - Kielce : Wydawnictwo "Jedność", 2005 FUHRMANN-WÖNKHAUS Elke : Spacer po tęczy : odprężające opowiadania dla chorych dzieci. - Kielce : Wydaw. "JEDNOŚĆ", 2003 GROTBERG Edith : Zwiększenie odporności psychicznej : wzmacnianie sił duchowych. - Warszawa : Wydaw. Akadem. "Żak", 2000 HARTLEY Mary : Stres w pracy. - Kielce : Jedność, 2005 KAJA Barbara : Problemy psychologii wychowania : teoria i praktyka. - Bydgoszcz : Wydaw. Uczel. Akademii Bydgoskiej, 2001. - S. 167-179: Techniki relaksacyjne KRONENBERGER Małgorzata : Muzykoterapia : wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych w profilaktyce stresu. - Łódź : Global Enterprises, 2004 KULMATYCKI Lesław : Lekcja relaksacji. - Wyd. 2. - Wrocław : Wydaw. Akademii Wychowania Fizycznego, 2002 VOPEL Klaus W. : 10 [dziesięć] minut przerwy. - Kielce : Wydaw. "JEDNOŚĆ", 1999 VOPEL Klaus W. : Podróże w nieznane. - Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2000 |
|
Wymagania wstępne: |
przedmiot obowiązkowy, bez wymagań wstępnych |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Frajnt-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Monika Frajnt-Dąbrowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a237d0d97804544ae944f4b61ca71204e%40thread.tacv2/conversations?groupId=f27dbef0-4eb8-4853-b173-90d794042751&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem treningu jest pokazanie uczestnikom efektywnych strategii radzenia sobie ze stresem m.in. technik relaksacyjnych. Nabyte umiejętności pozwolą skutecznie opanowywać stres, a tym samym zwiększać zadowolenie z siebie, własnego życia osobistego i zawodowego. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie: Co to jest stres i jakie są jego konsekwencje? Podstawowe wiadomości o stresie - mobilizacyjna i demobilizacyjna funkcja stresu 2.Identyfikacja źródeł stresu w pracy zawodowej i życiu prywatnym - stres, a zachowania 3.Sposoby zapobiegania i radzenia sobie ze stresem 4.Prezentacja ćwiczeń i technik relaksacyjnych: a) trening autogenny b) relaksacja progresywna c) metoda relaksacyjnie aktywująca d) medytacja autogenna e)mandale 5.Wpływ kondycji psychofizycznej, czyli jak zadbać o siebie? 6.Podsumowanie szkolenia w postaci praktycznych wniosków i ćwiczeń. Metody oceny: Warunkiem zaliczenia jest obecność oraz aktywność na zajęciach. |
|
Literatura: |
AILEY Roy : Zarządzanie stresem : 50 ćwiczeń. - Warszawa : Wydaw. ARTE, cop. 2002 BRETT Doris : Opowiadania dla Twojego dziecka . Cz. 1 . - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2000 BRETT Doris : Opowiadania dla Twojego (nieco starszego) dziecka . Cz. 2 . - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2000 DIEKEMPER Elisa : Więcej niż wyciszenie : znaczenie i przebieg podróży w krainę fantazji oraz ich praktyczne wykorzystanie : poradnik dla rodziców i wychowawców. - Kielce : Wydawnictwo "Jedność", 2005 FUHRMANN-WÖNKHAUS Elke : Spacer po tęczy : odprężające opowiadania dla chorych dzieci. - Kielce : Wydaw. "JEDNOŚĆ", 2003 GROTBERG Edith : Zwiększenie odporności psychicznej : wzmacnianie sił duchowych. - Warszawa : Wydaw. Akadem. "Żak", 2000 HARTLEY Mary : Stres w pracy. - Kielce : Jedność, 2005 KAJA Barbara : Problemy psychologii wychowania : teoria i praktyka. - Bydgoszcz : Wydaw. Uczel. Akademii Bydgoskiej, 2001. - S. 167-179: Techniki relaksacyjne KRONENBERGER Małgorzata : Muzykoterapia : wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych w profilaktyce stresu. - Łódź : Global Enterprises, 2004 KULMATYCKI Lesław : Lekcja relaksacji. - Wyd. 2. - Wrocław : Wydaw. Akademii Wychowania Fizycznego, 2002 VOPEL Klaus W. : 10 [dziesięć] minut przerwy. - Kielce : Wydaw. "JEDNOŚĆ", 1999 VOPEL Klaus W. : Podróże w nieznane. - Kielce : Wydaw. JEDNOŚĆ, 2000 |
|
Wymagania wstępne: |
przedmiot obowiązkowy, bez wymagań wstępnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.