Ćwiczenia z psychoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-TR1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia z psychoterapii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla czwartego roku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W13, PS_W14, PS_W16, PS_U04;PS_U05;PS_U07;PS_U04; PS_K02; PS_K04;, PS_K06 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest nabywanie i rozwijanie umiejętności posługiwania się technikami terapeutycznymi z różnych podejść teoretycznych oraz rozumienie procesu psychoterapeutycznego. Wymagania wstępne:Podstawowa wiedza z zakresu psychologii osobowości i psychologii klinicznej |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne (wersja skrócona): - diagnoza dla celów psychoterapii, - nawiązanie kontaktu terapeutycznego, - kontrakt terapeutyczny, - ćwiczenie i poznawanie technik wybranych nurtów psychoterapii, - poznawanie i rozumienie dynamiki procesu terapeutycznego. Metody oceny:Kolokwium pisemne oparte na stworzeniu w formie zaliczeniowej epikryzy wstępnej na podstawie historii życia pacjenta ; a ponad to: - obecność na wszystkich zajęciach - dopuszcza się 2 nieobecności w ciągu roku, - aktywny udział w ćwiczeniach, - czytanie wskazanej literatury. |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: 1. Brammer, L. M. (1984). Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności. Warszawa: Studium Pomocy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. 2. Czabała, Cz. (1997). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 3. Johnson, D. W. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości. 4. Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. (Budowanie relacji i ustalanie celów). Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. 5. Szustrowa, T. (1991). Swobodne techniki diagnostyczne – wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 7. Trzebinska, E. (1994). Ogólna charakterystyka przygotowania i przebiegu procesu psychoterapii. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia.Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy (s. 109-134), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: 1. Brzeziński, J., Poznaniak, W. (red.). (1994). Etyczne problemy działalności badawczej i praktycznej psychologów. Poznań: Wydawnictwo Fundacji: Humaniora. 2. Brzeziński, J., Toeplitz – Wiśniewska, M. (red.). (2000). Etyczne dylematy psychologa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji: Humaniora. 3. Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska (wybrane rozdziały) 4. Fengler, J. (2001). Pomaganie męczy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Gołąb, A. (1980). Normy moralne a gotowość do udzielania pomocy. W: J. Rejkowski. (red.), Osobowość a społeczne zachowanie sie ludzi.Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza. 6. Goldstein, A. (1983). Metody ulepszania kontaktów służących pomaganiu, Nowiny Psychologiczne, 10. 7. Grzesiuk, L. (red.). (1994). Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki,specyficzne problemy. Warszawa: PWN. (wybrane rozdziały) 8. Jedliński, K. (1993). Sztuka słuchania. W: J. Santorski (red.), ABC Pomocy Psychologicznej. Rezonans i Dialog (t. 8, s. 13 – 26). Warszawa:Jacek Santorski & Co Agencja. 9. Rakowska, J. M. (2000). Wymiar etyczny interwencji terapeutycznych,Nowiny psychologiczne, 1, 91 – 102. 10. Santorski, J. (red.). (1984). Nowe strategie i techniki pomocy psychologicznej. Warszawa: PTHP. 11. Sęk, H. (2001).O wieloznacznych funkcjach wsparcia społecznego. W: L.Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna i psychologia zdrowia(s. 13-32). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student posiada znajomość i umiejętność podstawowych zachowań terapeutycznych wobec pacjenta/klienta Student zna techniki prowadzenia pomocy psychologicznej Student zna zasady sprzyjające postępowi w terapii psychologicznej tj tzw czynniki leczące w procesie indywidualnym i grupowym kontaktem z klientem/pacjentem. Student potrafi zebrać wywiad kliniczny na potrzeby rozpoczęcia procesu psychoterapi |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny:Kolokwium pisemne a ponad to: - obecność na wszystkich zajęciach - dopuszcza się 2 nieobecności w ciągu roku, - aktywny udział w ćwiczeniach, - czytanie wskazanej literatury. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mędrzycki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mędrzycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Mędrzycki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Mędrzycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.