Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny-Psychologia międzykulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-ZPS-WM-PMK
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład monograficzny-Psychologia międzykulturowa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS_W02

PS_W08

PS_U01


Skrócony opis:

Celem wykładu jest przedstawienie Uczestnikom ciekawych i ważnych związków między kulturą a procesami psychicznymi.

Poruszane podczas zajęć treści umożliwiają Studentom pełniejsze rozumienie kultury i jej wpływu na funkcjonowanie człowieka.

Wykład podkreśla wartość szanowania kulturowej różnorodności, jak również poszukiwania międzykulturowych podobieństw.

Czy we współczesnym dyskursie nt. migrującego, wielokulturowego, zmieniającego się świata psychologia dotrzymuje kroku socjologii i ekonomii?

Pełny opis:

Celem wykładu jest zaprezentowanie Słuchaczom ciekawych związków między kulturą a procesami psychicznymi. Poruszane podczas zajęć treści umożliwiają Studentom pełniejsze rozumienie kultury i jej wpływu na funkcjonowanie człowieka. Wykład podkreśla wartość szanowania kulturowej różnorodności, jak również poszukiwania międzykulturowych podobieństw.

Wymagania wstępne:

- znajomość zagadnień z zakresu psychologii ogólnej,

- znajomość zagadnień z zakresu psychologii społecznej.

1.Najciekawsze potyczki definicyjne psychologii międzykulturowej.

2.Czy ludzie są wszędzie tacy sami? Psychologiczne wymiary kultur.

3.O „naturze” etnocentryzmu, stereotypów i uprzedzeń.

4.Zostać czy wyjechać? Stres akulturacyjny pod lupą.

5.Agresja a kultura. Między nami sąsiadami.

6.Psychologia międzykulturowa w dowcipie etnicznym.

7.Czy istnieją kultury szczęśliwe?

8.Egzamin pisemny.

Literatura:

Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? Nauka, 2, 39-62.

Ickiewicz – Sawicka, M., Borkowska, A. (2018). Migration in the light of criminology and psychology: “Win-win” in theory and practice. W: H. Kury i S. Redo (red.) Refugees and Migrants in Law and Policy – Challenges and Opportunities for Global Civic Education (s. 803-833). Springer Verlag.

Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska – Petrovskij (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna uczniów z trudnościami adaptacyjnymi. Kontekst różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Borkowska, A. (2016). Stres akulturacyjny a dobrostan. Czy każdy może odnieść migracyjny sukces? W: M. Ickiewicz – Sawicka (red.) Kultura a migracje – stan, wyzwania, perspektywy (s. 67-81). Czeremcha: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej.

Borkowska, A. (2007). Kultura, wsparcie społeczne a subiektywny dobrostan psychiczny. W: J. Dębowski, E. Jarmoch, A. W. Świderski (red.) Bezpieczeństwo człowieka a proces wsparcia społecznego (s. 275-285). Siedlce: Wydawnictwo Naukowe UPH.

Boski, P. (2012). Psychology of a Culture: Humanism and Social Ineffectiveness Embedded in Polish Ways of Life. Online Readings in Psychology and Culture, 3(1). http://dx.doi.org/10.9707/

2307-0919.1029

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Matsumoto, D, Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.

Nisbett, R. (2015). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Student zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw.

Student na i rozumie metody interpretacji zmienności zachowań jednostkowych w kontekście społecznym i w zależności od zróżnicowanych struktur, instytucji i interakcji społecznych.

Student posiada wiedzę dot. specyfiki zainteresowań psychologii międzykulturowej, zna popularne koncepcje, modele, projekty badawcze i ich autorów.

Student posiada wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej i rozumie na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka w różnych sferach funkcjonowania: osobistej, rodzinnej, społecznej, zdrowotnej, zawodowej.

Student rozumie i interpretuje zmienność zachowań jednostkowych w kontekście społecznym.

Umiejętności:

Student potrafi tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich.

Student potrafi analizować wyniki badań międzykulturowych, dokonywać ich porównań, formułować wnioski i implikacje praktyczne.

Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej w planowaniu projektów badawczych i działań o charakterze psychoedukacyjnym.

Kompetencje:

Student przejawia postawę otwartości i ciekawości wobec problematyki wielokulturowości.

Student bierze udział w dyskusjach dot. omawianych problemów społecznych, wyraża swoje zdanie, dzieli się doświadczeniami.

Student docenia dorobek psychologii międzykulturowej w wyjaśnianiu aktualnych problemów społecznych - potrafi to zilustrować w pracy twórczej.

Nakład pracy studenta wyrażony w ECTS (2 pkt.):

- udział w wykładzie: 16 godz.

- przygotowanie do zajęć: 4 godz.

- lektura: 18 godz.

- konsultacje: 2 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 10 godz.

Suma godzin: 50.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- egzamin pisemny (pytania otwarte i zamknięte);

- ocena wytworów/aktywności wykonanych/zrealizowanych przez studenta w trybie nadobowiązkowym;

- podsumowanie frekwencji.

Na ocenę końcową z przedmiotu składają się:

1. Ocena z pisemnego egzaminu końcowego (zakres tematyczny wykładów + lektura obowiązkowa):

bdb: wynik powyżej 85%

db+: powyżej 75% do 85%

db: powyżej 70% do 75%

dst+: powyżej 65% do 70%

dst: 60% do 65%

ndst: wynik poniżej 60%.

2.Obecność i aktywność podczas zajęć: 100% obecność ma wpływ na ocenę końcową z przedmiotu (podnosi liczbę punktów uzyskanych z egzaminu).

3. W trybie nadobowiązkowym studenci zaproszeni są do:

- wykonania pracy twórczej;

- realizacji międzykulturowego wolontariatu.

Ww. aktywność Studenta ma wpływ na ocenę końcową z przedmiotu (podnosi liczbę punktów uzyskanych z egzaminu).

Proponowana Studentowi ocena końcowa bezpośrednio odnosi się do stopnia osiągnięcia przez Studenta efektów kształcenia przewidzianych w programie przedmiotu w obszarach: wiedzy, umiejętności i kompetencji.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)