Wykład monograficzny-Psychologia międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-ZPS-WM-PMK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny-Psychologia międzykulturowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W02 PS_W08 PS_U01 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie Uczestnikom ciekawych i ważnych związków między kulturą a procesami psychicznymi. Poruszane podczas zajęć treści umożliwiają Studentom pełniejsze rozumienie kultury i jej wpływu na funkcjonowanie człowieka. Wykład podkreśla wartość szanowania kulturowej różnorodności, jak również poszukiwania międzykulturowych podobieństw. Czy we współczesnym dyskursie nt. migrującego, wielokulturowego, zmieniającego się świata psychologia dotrzymuje kroku socjologii i ekonomii? |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zaprezentowanie Słuchaczom ciekawych związków między kulturą a procesami psychicznymi. Poruszane podczas zajęć treści umożliwiają Studentom pełniejsze rozumienie kultury i jej wpływu na funkcjonowanie człowieka. Wykład podkreśla wartość szanowania kulturowej różnorodności, jak również poszukiwania międzykulturowych podobieństw. Wymagania wstępne: - znajomość zagadnień z zakresu psychologii ogólnej, - znajomość zagadnień z zakresu psychologii społecznej. 1.Najciekawsze potyczki definicyjne psychologii międzykulturowej. 2.Czy ludzie są wszędzie tacy sami? Psychologiczne wymiary kultur. 3.O „naturze” etnocentryzmu, stereotypów i uprzedzeń. 4.Zostać czy wyjechać? Stres akulturacyjny pod lupą. 5.Agresja a kultura. Między nami sąsiadami. 6.Psychologia międzykulturowa w dowcipie etnicznym. 7.Czy istnieją kultury szczęśliwe? 8.Egzamin pisemny. |
Literatura: |
Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? Nauka, 2, 39-62. Ickiewicz – Sawicka, M., Borkowska, A. (2018). Migration in the light of criminology and psychology: “Win-win” in theory and practice. W: H. Kury i S. Redo (red.) Refugees and Migrants in Law and Policy – Challenges and Opportunities for Global Civic Education (s. 803-833). Springer Verlag. Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska – Petrovskij (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna uczniów z trudnościami adaptacyjnymi. Kontekst różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. Borkowska, A. (2016). Stres akulturacyjny a dobrostan. Czy każdy może odnieść migracyjny sukces? W: M. Ickiewicz – Sawicka (red.) Kultura a migracje – stan, wyzwania, perspektywy (s. 67-81). Czeremcha: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej. Borkowska, A. (2007). Kultura, wsparcie społeczne a subiektywny dobrostan psychiczny. W: J. Dębowski, E. Jarmoch, A. W. Świderski (red.) Bezpieczeństwo człowieka a proces wsparcia społecznego (s. 275-285). Siedlce: Wydawnictwo Naukowe UPH. Boski, P. (2012). Psychology of a Culture: Humanism and Social Ineffectiveness Embedded in Polish Ways of Life. Online Readings in Psychology and Culture, 3(1). http://dx.doi.org/10.9707/ 2307-0919.1029 Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Matsumoto, D, Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP. Nisbett, R. (2015). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student zna i rozumie, na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw. Student na i rozumie metody interpretacji zmienności zachowań jednostkowych w kontekście społecznym i w zależności od zróżnicowanych struktur, instytucji i interakcji społecznych. Student posiada wiedzę dot. specyfiki zainteresowań psychologii międzykulturowej, zna popularne koncepcje, modele, projekty badawcze i ich autorów. Student posiada wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej i rozumie na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka w różnych sferach funkcjonowania: osobistej, rodzinnej, społecznej, zdrowotnej, zawodowej. Student rozumie i interpretuje zmienność zachowań jednostkowych w kontekście społecznym. Umiejętności: Student potrafi tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich. Student potrafi analizować wyniki badań międzykulturowych, dokonywać ich porównań, formułować wnioski i implikacje praktyczne. Student potrafi zastosować wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej w planowaniu projektów badawczych i działań o charakterze psychoedukacyjnym. Kompetencje: Student przejawia postawę otwartości i ciekawości wobec problematyki wielokulturowości. Student bierze udział w dyskusjach dot. omawianych problemów społecznych, wyraża swoje zdanie, dzieli się doświadczeniami. Student docenia dorobek psychologii międzykulturowej w wyjaśnianiu aktualnych problemów społecznych - potrafi to zilustrować w pracy twórczej. Nakład pracy studenta wyrażony w ECTS (2 pkt.): - udział w wykładzie: 16 godz. - przygotowanie do zajęć: 4 godz. - lektura: 18 godz. - konsultacje: 2 godz. - przygotowanie do egzaminu: 10 godz. Suma godzin: 50. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - egzamin pisemny (pytania otwarte i zamknięte); - ocena wytworów/aktywności wykonanych/zrealizowanych przez studenta w trybie nadobowiązkowym; - podsumowanie frekwencji. Na ocenę końcową z przedmiotu składają się: 1. Ocena z pisemnego egzaminu końcowego (zakres tematyczny wykładów + lektura obowiązkowa): bdb: wynik powyżej 85% db+: powyżej 75% do 85% db: powyżej 70% do 75% dst+: powyżej 65% do 70% dst: 60% do 65% ndst: wynik poniżej 60%. 2.Obecność i aktywność podczas zajęć: 100% obecność ma wpływ na ocenę końcową z przedmiotu (podnosi liczbę punktów uzyskanych z egzaminu). 3. W trybie nadobowiązkowym studenci zaproszeni są do: - wykonania pracy twórczej; - realizacji międzykulturowego wolontariatu. Ww. aktywność Studenta ma wpływ na ocenę końcową z przedmiotu (podnosi liczbę punktów uzyskanych z egzaminu). Proponowana Studentowi ocena końcowa bezpośrednio odnosi się do stopnia osiągnięcia przez Studenta efektów kształcenia przewidzianych w programie przedmiotu w obszarach: wiedzy, umiejętności i kompetencji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.