Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do nauki o literaturze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-F-FW-I-1-WstNauk
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do nauki o literaturze
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

F1_W01, F1_W02, F1_U03, F1_U07, F1_U11, F1_K01.

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: "Wstęp do nauki o literaturze" jest przedmiotem traktowanym propedeutycznie, jako (względnie całościowa) prezentacja najważniejszych problemów właściwych literaturoznawstwu, a także przybliżenie słownika właściwego badaniom literaturoznawczym. Problemy te i terminy literaturoznawcze omawiane są podczas wykładu. Ich obszerniejszemu wyjaśnieniu służą także lektury, do których nawiązuje się podczas wykładu. Spis zarówno omawianych problemów, jak i literatury zawarte są w sylabusie na dany rok akademicki pod zakładką 'Informacje o zajęciach w cyklu 2018/2019' →'Wykład'.

Wymagania wstępne: wiedza polonistyczna z przedmiotu "język polski" nabyta przez studenta w trakcie nauki w szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole średniej.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

I

Zagadnienia ogólne, dotyczące literaturoznawstwa jako nauki i jej przedmiotu.

II

Zagadnienia szczegółowe: dzieło literackie jako przedmiot nauki o literaturze.

Literatura:

I Podręczniki

1. A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1990 lub 1997.

2. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1978 (i wyd. n.).

3. D. Korwin-Piotrowska, Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.

4. J. Culler, Teoria literatury, tłum. M. Bassaj, Warszawa 1998.

5. U. Eco, O literaturze, tłum. J. Ugniewska, A. Wasilewska, Warszawa 2003.

II Słowniki

1. M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 1998 i wyd. następne.

2. P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum., oprac. i uzupełnieniami opatrzył S. Swiontek, wstęp A. Ubersfeld, Wrocław 1998.

3. Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Kraków 2006.

4. K. Wyrwas, K. Sujkowska-Sobisz, Mały słownik terminów teorii tekstu, Kraków 2005 i in.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

FP1_W01; FP1_W02; F1_W16; F1_U07; F1_K01; F1_K04.

Wiedza:

FP1_W01: Dysponuje podstawową wiedzą o miejscu i znaczeniu nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych, orientuje się w specyfice metodologicznej przedmiotu badań.

FP1_W02: Zna terminologię podstawową tak dla dyscypliny studiów, jak i dla całego obszaru studiów humanistycznych.

F1_W16: Orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym.

Umiejętności:

F1_U07: Posługuje się poprawną terminologią naukową.

Kompetencje społeczne:

F1_K01: Rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy.

F1_K04: Rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z wykonywaniem pracy filologa.

Z przedmiotu student otrzymuje 3 pkt. ECTS, z czego:

2 pkt. ECTS: znajomość problemów omawianych podczas wykładów;

1 pkt ECTS: frekwencja na zajęciach; ew. dyskusja na temat podejmowanych zagadnień.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

Na ocenę 2 (niedostateczny): brak znajomości tekstów podanych jako lektura obowiązkowa; brak umiejętności poprawnego zreferowania, w mowie i w piśmie, treści wykładu i przeczytanych lektur; nieznajomość tytułów tekstów teoretycznych i nazwisk badaczy-literaturoznawców.

Na ocenę 3 (dostateczny): hasłowa znajomość wykładanych treści; ogólnikowa znajomość tekstów podanych jako lektura obowiązkowa, bez umiejętności poprawnego merytorycznie ich zreferowania; nieznajomość nazwisk badaczy-literaturoznawców ani tytułów ich prac.

Na ocenę 4 (dobry): dobra znajomość lektury obowiązkowej wraz z poprawnością rozumienia głównych tez przy ew. próbach dyskusji; dobra znajomość nazwisk badaczy, historyków i teoretyków literatury, a także ich osiągnięć; poprawne zrozumienie treści przekazanych podczas wykładu; sprawne posługiwanie się językiem polskim, poprawność ortograficzna, stylistyczna i interpunkcyjna.

Na ocenę 5 (bardzo dobry): pogłębiona znajomość treści lektur obowiązkowych i treści podawanych podczas wykładu; umiejętność porównania teoretycznych stanowisk badaczy; samodzielna (krytyczna) interpretacja nadrzędnych w danym tekście tez teoretycznych.

Umiejętności:

Na ocenę 2 (niedostateczny): brak umiejętności pisemnego (lub ustnego) zreferowania głównych tez rozwijanych w tekstach obowiązkowych; nieznajomość nazwisk badaczy, historyków, teoretyków literatury i ich osiągnięć; nieumiejętność zredagowania pisemnej pracy lub ustnej wypowiedzi egzaminacyjnej; w pracy pisemnej niedostateczna znajomość języka polskiego, błędy w pisowni nazwisk polskich i obcych, błędy ortograficzne, stylistyczne i interpunkcyjne.

Na ocenę 3 (dostateczny): słaba znajomość literatury obowiązkowej; referowanie tekstów w miarę poprawne, ale bez zrozumienia sensu podanych tez; względna poprawność w redagowaniu pisemnej pracy lub ustnej wypowiedzi egzaminacyjnej; ograniczona znajomość języka polskiego: błędy w pisowni nazwisk polskich i obcych, błędy ortograficzne (dopuszcza się 2-3 błędy ortograficzne), stylistyczne i interpunkcyjne.

Na ocenę 4 (dobry): umiejętność poprawnej lektury obowiązkowej i treści przekazywanych podczas wykładu z możliwością ew. dyskusji o omawianych problemach; poprawność ortograficzna (dopuszcza się 1 błąd ortograficzny), stylistyczna i interpunkcyjna pracy egzaminacyjnej.

Na ocenę 5 (bardzo dobry): samodzielna i krytyczna lektura tekstów teoretycznych, ew. umiejętność krytycznej oceny tez stawianych przez autorów, umiejętność uargumentowania własnego stanowiska; pełna poprawność ortograficzna, stylistyczna i interpunkcyjna pracy egzaminacyjnej; samodzielność (oryginalność) w ujęciu tematów, dyskusja (czy polemika) z przedłożonymi problemami.

Cykl wykładów kończy się egzaminem na ocenę, przeprowadzanym w sesji zimowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)