Analiza tekstów literackich: Seicento i Settecento
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-F-FW-I-2-AnLitSS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza tekstów literackich: Seicento i Settecento |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a02bdcae69785491f8d891395f66effac%40thread.tacv2/conversations?groupId=a0e8e70b-5773-4a31-bc7d-fef5a620ac89&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | włoski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FW1_W02, FW1_W03, FW1_U03, FW1_K04 |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają za zadanie zapoznać studentów z podstawowymi zagadnieniami kultury włoskiej, zarówno literackiej jak artystycznej, postrzeganymi poprzez pryzmat dziejów Półwyspu Apenińskiego w okresie od połowy XVI do końca XVIII wieku. W szczególny sposób uwagę poświęca się lekturze wybranych tekstów literackich tego okresu. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z literaturą Półwyspu Apeninńskiego w epoce wczesnej nowożytności na tle skomplikowanych dziejów regionu w tym czasie. Zbyt często postrzegany jako jedność, jako jeden kraj, przy bliższym poznaniu pozwala nie tylko dostrzec wyjątkowe zróżnicowanie regionalne, ale także interesujące przenikanie się polityki, literatury, żywotności kwestii języka, zamiłowania do podróży i potrzeby piękna na co dzień. Stałe poczucie łączności z tradycją, a zarazem pragmatyczne podejście do rzeczywistości dopełniają tego obrazu. Dokonania kultury włoskiej, nieprzerwanie czerpiącej z dokonań starożytności średniowiecza i renesansu, stają się równocześnie wspólnym dziedzictwem zachodniej kultury europejskiej i jako takie przenikają do Polski. Dokonania kultury włoskiej na różnych polach stanowiły o specyfice i wielkości tego regionu i należą do najważniejszych osiągnięć europejskiej cywilizacji, po dziś dzień decydując o atrakcyjności kultury włoskiej. Bogactwo i złożoność tego dziedzictwa zaprezentowana zostanie poprzez wybór zagadnień, widzianych zarówno oczami świadków epoki, jak badaczy – specjalistów z różnych dziedzin, szkół badawczych i epok. Wprowadzenie do samodzielnej lektury tekstów literackich tych epok, o ile to możliwe w języku oryginału, wraz z przeprowadzaną w trakcie zajęć analizą literacką i próbami tłumaczenia ma nadać prowadzonym ćwiczeniom istotny wymiar filologiczny. |
Literatura: |
Literatura podstawowa - podręczniki: J. Gierowski, Historia Włoch, Ossolineum, Wrocław 1986, 1999, 2003 G. Procacci, Historia Włochów, PWN, Warszawa 1983 Historia literatury włoskiej, red. naukowa P. Salwa, Semper, Warszawa 1998, 2006 Historia teatru i dramatu włoskiego, t.1., od XIII do XVIII wieku, opr. J. Miszalska, M. Surma-Gawłowska, Universitas, Kraków 2008 A. Nicoll, Dzieje teatru, PIW, Warszawa 1977 Literatura uzupełniająca: R. Hughes, Rzym, Wyd. Magnum. Warszawa 2013 (fragmenty) K. Chłędowski, Rzym: ludzie baroku, Książka i Wiedza, Warszawa 1957 B. Craveri, Kochanki i królowe (we fragmentach) G. Marino, Liryki miłosne (wybór), ŁTN, Łódź 1997 G. Marino, Adon, IBL PAN, Warszawa 1993 F. Angelini Fraiese, Il teatro barocco, Laterza, Roma-Bari 1975 A. Markuszewska, Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714), Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2014 K. Chłędowski, Historie neapolitańskie, PIW, Warszawa 1958 Vasari i nowożytna historiografia sztuki, opr. Z. Waźbiński, Ossolineum-PAN, Wrocław 1975 M. Surma-Gawłowska, Commedia dell'Arte, Universitas 2015 Carlo Gozzi scrittura di teatr. a c. di C. Alberti, Bulznoi, Roma 1996 A. Scannapieco, Carlo Gozzi: la scena del libro, Marsilio, Venezia 2006 J. Dygul, Metateatralność w twórczości Carla Goldoniego, WUW 2015 K. Zaboklici, Carlo Goldoni, PWN, Warszawa 1984 R. Gervaso, csanowa, "Książnica", Warszawa 2008 G. Casanova, Pamiętniki, Czytelnik, Warszawa 1972 W. Binni, L'Arcadia e il Metastasio, La Nuova Italia, Firenze 1963 G. Nicastro, Metastasio e il teatro del primo Settecento, Laterza, Roma-Bari 1973 C. Beccaria, Scritti filosofici e letterari,Mediobanca, MIlano 1984 C. Beccaria, O przestępstwach i karach, WUŁ 2014 K. Pomian, Wenecja w kulturze europejskiej, Wyd. UMCS, Lublin 2000 Caravaggio – film, reż. D. Jarman Farinelli: ostatni kastrat – film, reż. G. Corbiau Casanova - film, reż. F. Fellini |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia i opis ECTS: F1_W02: Student(ka) zna podstawowe fakty z zakresu historii Półwyspu Apenińskiego w okresie do końca XVIIIw. Rozumie wybrane zagadnienia z zakresu dawnej kultury włoskiej (literackiej artystycznej, politycznej) okresu XVI-XVIII w. F1_W04: Student(ka) potrafi samodzielnie uzupełniać podaną literaturę przedmiotu o wartościowe informacje. F1_W05: Student(ka) rozumie najważniejsze procesy zachodzące w literaturze epoki klasycyzmu F1_W07: Student(ka) postrzega specyfikę włoskiej kultury (jej ciągłość, różnorodność, kreatywność i pragmatyzm, nierozerwalny związek z kulturą powszechną...) w tym okresie F1_W08: Student(ka) potrafi przeciwstawić się stereotypom i dostrzec różnorodność problematyki związanej z poznawaniem obcej kultury F1_U02: Student(ka) potrafi samodzielnie czytać krótkie teksty literackie w języku oryginału. F1_U05: Student(ka) jest zdolny krytycznie odnieść się do własnej pracy i zachować otwartość na niezbędne własne doskonalenie warsztatu F1_U01: Student(ka) posiada umiejętność ustnego przedstawienia wybranego zagadnienia w jezyku obcym F1_U013: Student(ka) jest zdolny do analizy dzieła literackiego z uwzględnieniem historycznego kontekstu i kulturowej specyfiki jego genezy. Student(ka) podejmuje samodzielne próby tłumaczenia ich na j. polski. F1_K04: Student(ka) posiada rosnącą świadomość odpowiedzialności za rzetelną pracę filologa, szczególnie w kwestiach przekładu OPIS ECTS - 3 punkty (75 godzin; 1 punkt ECTS = 25 godzin) Udział w zajęciach: 30 godzin, Systematyczne przygotowanie do zajęć, praca własna : 30 godzin Przygotowanie do kolokwiów : 10 godzin, Przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe (referat, aktywność podczas zajęć, frekwencja). Znaczącą rolę w ocenie końcowej będą miały dwa kolokwia w czasie semestru sprawdzające: 1. ogólną wiedzę historyczną i historyczno-literacką, 2. samodzielne wyszukiwanie obecności elementów kultury włoskiej tego okresu w kulturowej tkance Polski. Osoby, które nie przedstawią samodzielnego referatu podczas semestru przedstawią pracę semestralną na wybrany temat. Na ocenę 2: student nie posiada kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na ocenę 3: student posiada kilka kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na ocenę 4: student posiada znakomitą większość kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na ocenę 5: student opanował w wysokim stopniu wszystkie kompetencje wymienionych w efektach kształcenia (oraz potrafi wzbogacić je o własne twórcze zastosowanie) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Białecki, Joanna Pietrzak-Thebault, Małgorzata Ślarzyńska | |
Prowadzący grup: | Piotr Białecki, Joanna Pietrzak-Thebault | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a02bdcae69785491f8d891395f66effac%40thread.tacv2/conversations?groupId=a0e8e70b-5773-4a31-bc7d-fef5a620ac89&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają za zadanie zapoznać studentów z podstawowymi zagadnieniami kultury włoskiej, zarówno literackiej jak artystycznej, postrzeganymi poprzez pryzmat dziejów Półwyspu Apenińskiego w okresie od połowy XVI do końca XVIII wieku. W szczególny sposób uwagę poświęca się lekturze wybranych tekstów literackich tego okresu. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z literaturą Półwyspu Apeninńskiego w epoce wczesnej nowożytności na tle skomplikowanych dziejów regionu w tym czasie. Zbyt często postrzegany jako jedność, jako jeden kraj, przy bliższym poznaniu pozwala nie tylko dostrzec wyjątkowe zróżnicowanie regionalne, ale także interesujące przenikanie się polityki, literatury, żywotności kwestii języka, zamiłowania do podróży i potrzeby piękna na co dzień. Stałe poczucie łączności z tradycją, a zarazem pragmatyczne podejście do rzeczywistości dopełniają tego obrazu. Dokonania kultury włoskiej, nieprzerwanie czerpiącej z dokonań starożytności średniowiecza i renesansu, stają się równocześnie wspólnym dziedzictwem zachodniej kultury europejskiej i jako takie przenikają do Polski. Dokonania kultury włoskiej na różnych polach stanowiły o specyfice i wielkości tego regionu i należą do najważniejszych osiągnięć europejskiej cywilizacji, po dziś dzień decydując o atrakcyjności kultury włoskiej. Bogactwo i złożoność tego dziedzictwa zaprezentowana zostanie poprzez wybór zagadnień, widzianych zarówno oczami świadków epoki, jak badaczy – specjalistów z różnych dziedzin, szkół badawczych i epok. Wprowadzenie do samodzielnej lektury tekstów literackich tych epok, o ile to możliwe w języku oryginału, wraz z przeprowadzaną w trakcie zajęć analizą literacką i próbami tłumaczenia ma nadać prowadzonym ćwiczeniom istotny wymiar filologiczny. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa - podręczniki: J. Gierowski, Historia Włoch, Ossolineum, Wrocław 1986, 1999, 2003 G. Procacci, Historia Włochów, PWN, Warszawa 1983 Historia literatury włoskiej, red. naukowa P. Salwa, Semper, Warszawa 1998, 2006 Historia teatru i dramatu włoskiego, t.1., od XIII do XVIII wieku, opr. J. Miszalska, M. Surma-Gawłowska, Universitas, Kraków 2008 A. Nicoll, Dzieje teatru, PIW, Warszawa 1977 Literatura uzupełniająca: R. Hughes, Rzym, Wyd. Magnum. Warszawa 2013 (fragmenty) K. Chłędowski, Rzym: ludzie baroku, Książka i Wiedza, Warszawa 1957 B. Craveri, Kochanki i królowe (we fragmentach) G. Marino, Liryki miłosne (wybór), ŁTN, Łódź 1997 G. Marino, Adon, IBL PAN, Warszawa 1993 F. Angelini Fraiese, Il teatro barocco, Laterza, Roma-Bari 1975 A. Markuszewska, Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714), Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2014 K. Chłędowski, Historie neapolitańskie, PIW, Warszawa 1958 Vasari i nowożytna historiografia sztuki, opr. Z. Waźbiński, Ossolineum-PAN, Wrocław 1975 M. Surma-Gawłowska, Commedia dell'Arte, Universitas 2015 Carlo Gozzi scrittura di teatr. a c. di C. Alberti, Bulznoi, Roma 1996 A. Scannapieco, Carlo Gozzi: la scena del libro, Marsilio, Venezia 2006 J. Dygul, Metateatralność w twórczości Carla Goldoniego, WUW 2015 K. Zaboklici, Carlo Goldoni, PWN, Warszawa 1984 R. Gervaso, csanowa, "Książnica", Warszawa 2008 G. Casanova, Pamiętniki, Czytelnik, Warszawa 1972 W. Binni, L'Arcadia e il Metastasio, La Nuova Italia, Firenze 1963 G. Nicastro, Metastasio e il teatro del primo Settecento, Laterza, Roma-Bari 1973 C. Beccaria, Scritti filosofici e letterari,Mediobanca, MIlano 1984 C. Beccaria, O przestępstwach i karach, WUŁ 2014 K. Pomian, Wenecja w kulturze europejskiej, Wyd. UMCS, Lublin 2000 Caravaggio – film, reż. D. Jarman Farinelli: ostatni kastrat – film, reż. G. Corbiau Casanova - film, reż. F. Fellini |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Białecki, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Białecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Pietrzak-Thebault, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Pietrzak-Thebault | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.