Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka włoskiego - gramatyka, pragmatyka, słownictwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-F-FW-I-2-PNJWgram
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka włoskiego - gramatyka, pragmatyka, słownictwo
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: włoski
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WIEDZA

F1_W06

F1_W13


UMIEJĘTNOŚCI

F1_U05

F1_U10


KOMPETENCJE

F1_K01

F1_K02

Skrócony opis:

Kurs języka włoskiego na poziomie B1-B2. Przewiduje poznanie struktur języka włoskiego (gramatyka, pragmatyka, słownictwo) na poziomie B1-B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Pełny opis:

Celem kursu jest nauczenie Studenta struktur języka włoskiego w zakresie konstrukcji gramatycznych, pragmatyki i słownictwa na poziomie B1-B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Esencją zajęć są różnorodne ćwiczenia praktyczne nakierowane na rozszerzanie bazy środków leksykalnych i poprawne korzystanie z nabytej wiedzy o strukturach gramatycznych języka włoskiego. Podczas ćwiczeń wykorzystywane są m.in. materiały audiowizualne.

Materiał gramatyczny dotyczy następujących zagadnień: utrwalenie czasów przeszłych: passato prossimo i imperfetto; utrwalenie czasu przyszłego futuro semplice; czas zaprzeszły trapassato prossimo; tryb przypuszczający condizionale presente i condizionale passato; zaimki względne (pronomi relativi): chi, che, cui, il quale; czas teraźniejszy historyczny (presente storico); czas przeszły passato remoto; tryb łączący congiuntivo presente i congiuntivo passato; tryb łączący congiuntivo imperfetto i congiuntivo trapassato; spójniki wymagające użycia trybu łączącego; tryb łączący w zdaniach złożonych; tryb rozkazujący (imperativo); zaimki złożone (pronomi combinati); czas futuro anteriore (passato nel futuro); okresy warunkowe typu I, II, III.

Materiał leksykalny obejmuje następujące obszary tematyczne: ubiór, obuwie, akcesoria; zdrowie i sport, czas wolny, podróże; nowe media jako przestrzeń komunikacji; język młodzieży; człowiek w życiu społecznym i rodzinnym; zawody i praca; film i kinematografia; Włochy i Włosi; zabytki Rzymu; kuchnia włoska; zanieczyszczenie i ochrona środowiska naturalnego; czytelnictwo we Włoszech; włoskie dziedzictwo kulturalne.

Do kompetencji komunikacyjnych w zakresie języka włoskiego nabywanych przez Studenta podczas zajęć należą: relacjonowanie wydarzeń z przeszłości z użyciem zróżnicowanych czasów przeszłych; dawanie porad i wskazówek oraz porównywanie; wyrażanie emocji; wyrażanie bólu i opis dolegliwości fizycznych; budowanie wypowiedzi na temat wydarzeń historycznych; wyrażanie nadziei, opinii, zakazu, chęci, wątpliwości dotyczących teraźniejszości i przeszłości; argumentowanie własnej opinii na dany temat; wyjaśnianie własnych racji, obrona swojego stanowiska; stawianie hipotez; komunikacja z użyciem poczty elektronicznej i nowych mediów.

Literatura:

Podstawowy podręcznik:

Ghezzi C., Piantoni M., Bozzone Costa R., Nuovo Contatto B1. Corso di lingua e civiltà italiana per stranieri, Loescher Editore, Torino 2015.

Piantoni M., Bozzone Costa R., Ghezzi C., Nuovo Contatto B2. Corso di lingua e civiltà italiana per stranieri, Loescher Editore, Torino 2017.

Dardano M., Trifone P., Grammatica italiana con nozioni di linguistica, Zanichelli, 1995.

Mezzadri M., Grammatica essenziale della lingua italiana, Guerra Edizioni, 2008.

Pittàno G., Dizionario dei modi di dire, Zanichelli, 2011.

Salwa P., Szleszyńska M., Wybór idiomów włoskich, Wiedza Powszechna, 1993.

Widłak S., Gramatyka języka włoskiego, Wiedza Powszechna, 2002.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student rozróżnia omawiane struktury gramatyczne języka włoskiego, charakteryzuje je z wykorzystaniem nabytej wiedzy pojęciowej o gramatyce włoskiej, zna kryteria zastosowania omawianych struktur w praktyce językowej (F1_W06). Uczestnik kursu ma świadomość zmienności językowych środków wyrazu i jego warstwy semantycznej w zależności od czynników spacjalnych i temporalnych (F1_W13). Student korzysta w samodzielnej pracy ze wskazówek nauczyciela uzyskanych w ramach kursu (F1_U05). Student potrafi wykorzystywać w praktyce nabytą wiedzę leksykalną i gramatyczną do tworzenia poprawnych wypowiedzi ustnych - monologów i dialogów (F1_U10). Uczestnik kursu ma świadomość konieczności nieustannego pogłębiania własnych kompetencji językowych (F1_K01). Dzięki częstej pracy w parach i niewielkich grupach podczas zajęć Student nabywa umiejętności pracy w zespole (F1_K02).

Opis ECTS: 3 punkty (75 godzin, 1 punkt ECTS = 25 godzin)

Udział w zajęciach: 60 godzin.

Przygotowanie do sprawdzianów: 15 godzin.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne

WIEDZA

Prowadzący wprowadza nowe zagadnienia za pomocą opowiadania i metod ćwiczeniowo-praktycznych. Stosowane są także zróżnicowane metody eksponujące. Nabyta przez Studenta wiedza weryfikowana jest za pomocą ćwiczeń i projektów.

UMIEJĘTNOŚCI

Umiejętności Studentów rozwijane są podczas ćwiczeń w parach i niewielkich grupach. Metoda ćwiczeniowa sprzyja rozwojowi zainteresowań poznawczych. Metoda projektu pozwala na rozwój umiejętności wykorzystania różnych źródeł informacji oraz wpływa na kształtowanie umiejętności pracy w zespole.

KOMPETENCJE

Student wzmacnia swoje kompetencje poprzez liczne ćwiczenia i zadania praktyczne, które pozwalają na zastosowanie nabytej wiedzy teoretycznej.

Weryfikacja efektów kształcenia dokonywana jest na podstawie kartkówek i testów śródsemestralnych oraz kolokwium końcowego.

Ocenie ciągłej podlega również aktywność Studenta podczas zajęć, przygotowanie do zajęć oraz umiejętność wypowiedzi.

Na ocenę dostateczną (3) Student w stopniu podstawowym opanował struktury gramatyczne języka włoskiego i zna kryteria zastosowania omawianych struktur w praktyce językowej (F1_W06). W stopniu zadowalającym zna słownictwo dotyczące każdego z obszarów leksykalnych omawianych podczas zajęć i ma świadomość zmienności językowych środków wyrazu (F1_W13). W stopniu zadowalającym potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki i uwagi krytyczne nauczyciela (F1_U05). Wypowiedzi ustne - monologi i dialogi - z wykorzystaniem nabytej wiedzy leksykalnej i gramatycznej buduje z pewnymi błędami, które nie wpływają jednak na komunikatywność przekazu (F1_U10). Student wykazuje umiarkowaną aktywność w zakresie samodzielnego pogłębiania własnych kompetencji językowych (F1_K01). Potrafi pracować w zespole, przyjmując różne role (F1_K02).

Na ocenę dobrą (4) Student w stopniu dobrym opanował struktury gramatyczne języka włoskiego i zna kryteria zastosowania omawianych struktur w praktyce językowej (F1_W06). W stopniu dobrym zna słownictwo dotyczące każdego z obszarów leksykalnych omawianych podczas zajęć i ma świadomość zmienności językowych środków wyrazu (F1_W13). Sprawnie potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki i uwagi krytyczne nauczyciela (F1_U05). Wypowiedzi ustne - monologi i dialogi - z wykorzystaniem nabytej wiedzy leksykalnej i gramatycznej buduje z nielicznymi błędami, które nie wpływają jednak na komunikatywność przekazu (F1_U10). Student wykazuje dość wysoką aktywność w zakresie samodzielnego pogłębiania własnych kompetencji językowych (F1_K01). Potrafi dobrze pracować w zespole, przyjmując różne role (F1_K02).

Na ocenę bardzo dobrą (5) Student w pełnym zakresie opanował struktury gramatyczne języka włoskiego i zna kryteria zastosowania omawianych struktur w praktyce językowej (F1_W06). W stopniu bardzo dobrym zna słownictwo dotyczące każdego z obszarów leksykalnych omawianych podczas zajęć i ma świadomość zmienności językowych środków wyrazu (F1_W13). Bez żadnych trudności potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki i uwagi krytyczne nauczyciela (F1_U05). Wypowiedzi ustne - monologi i dialogi - z wykorzystaniem nabytej wiedzy leksykalnej i gramatycznej buduje bezbłędnie lub z nieznacznymi błędami, które nie wpływają jednak na komunikatywność przekazu (F1_U10). Student wykazuje wysoką aktywność w zakresie samodzielnego pogłębiania własnych kompetencji językowych (F1_K01). Potrafi znakomicie pracować w zespole, przyjmując różne role (F1_K02).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)