Elementy kultury antycznej (i ich recepcja w kulturze współczesnej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-I-1-ElemKuAn-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy kultury antycznej (i ich recepcja w kulturze współczesnej) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FK1_W03 FK1_W05,FK1_U02, FK1_K03. WIEDZA: F1_W02, F1_W07, F1_W09, F1_W10, F1_W11, F1_W12, F1_W13, F1_W17, F1_W20 UMIEJĘTNOŚCI: F1_U01, F1_U02, F1_U03, F1_U05, F1_U06, F1_U10, F1_U13 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: F1_K01, F1_K05, F1_K06, F1_K07 |
Wymagania wstępne: | nd |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczy rozmaitych aspektów kultury italskiej, rzymskiej i grecko- rzymskiej do późnych czasów imperium Romanum w kontekście późniejszej recepcji |
Pełny opis: |
Primordia urbis: (mityczne) początki Rzymu Kultura Etrusków Topografia Rzymu i jej znaczenie ideologiczne, topografia Italii Republika rzymska: struktura władzy i kariera urzędnicza Republika rzymska w pamięci potomnych: znaczenie mos maiorum Życie codzienne w Rzymie republikańskim: dieta, problemy ekonomii, modele majątku, kwestie otium, negotium Handel morski, kontakty, centra kulturowe okresu Cesarstwa Familia Romana: zagdnienia obyczajowe, kultowe i prawne Kult publiczny w Republice rzymskiej/ Cesarstwie: święta, polityka religijna, kult prywatny Architektura i sztuka rzymska w okresie Republiki Armia rzymska pomiędzy Kamillusem, Mariuszem i późnym imperium Architektura i sztuka |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA W. Lengauer, L. Trzcionkowski, Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2011. A. Giardina, Człowiek Rzymu, Warszawa 1997. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Z. Abramowiczówna, O sztuce starożytnej, Torun 2002. J. Ciechanowicz, Rzym, ludzie, budowle M.I. Finley, Polityka w świecie starożytnym, Kraków 2000. M. Grant, Mity rzymskie, Warszawa 1978. P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Warszawa 1997. J. G. Landels, Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, Kraków 2003. D. Musiał, Antyczne korzenie chrześcijanstwa, Warszawa 2001. D. Słapek, Sport i widowiska w świecie antycznym, Warszawa 2010. P. Veyne, Historia życia prywatnego. t. I Od cesarstwa rzymskiego do roku tysięcznego, Wrocław 2005 (trzy pierwsze rozdziały: 1. Cesarstwo Rzymskie, 2. Zmierzch strożytności, 3. Życie prywatne i architektura mieszkalana w Afryce rzymskiej). P. Veyne, Imperium grecko-rzymskie, Kęty 2008. P. Vidal-Naquet, Czarny łowca, Warszawa 2003. Ph. Matyszak Rzym za pięć denarów dziennie, Bellona 2009 M. Beard Pompeje. Życie rzymskiego miasta, Rebis 2010 E. Makowiecka Sztuka Rzymu,Warszawa 2021 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna terminologię podstawową tak dla dyscypliny studiów, jak i dla całego obszaru studiów humanistycznych. Posiada podstawową wiedzę o kulturze badanego obszaru, tak w wymiarze intelektualnym (filozofia, historia nauki), jak i materialnym (historia sztuki, paleografia); dostrzega i rozumie powiązania miedzy kulturą grecką, rzymską i kulturami Bliskiego Wschodu, posiada podstawową wiedzę o kulturach pozostających w kontakcie ze światem grecko-rzymskim. Zna podstawowe problemy związane z religiami starożytnymi, ich miejscem w kulturze i życiu politycznym Dostrzega i rozumie powiązania istniejące pomiędzy filologią klasyczną a orientalistyką (Altorientalistik), biblistyką, historią, archeologią, antropologią, etnologią, teorią literatury, historią filozofii czy nauki. Posiada podstawową wiedzę o najważniejszych kierunkach badań nad starożytnością klasyczną i ich związkach z ogólnie rozumianą humanistyką. Zna najnowsze odkrycia i rozumie ich znaczenie dla dyscypliny (Oxyrrhynchus Project, odkrycia archeologiczne etc.). Posiada podstawową wiedzę z dziedziny teorii i antropologii kultury, zna pojęcie tekstu kultury i orientuje się w najważniejszych teoriach analizy i interpretacji tegoż, ze szczególnym uwzględnieniem preferowanych metod filologii klasycznej. Orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwrażliwieniem na obecność lub przetwarzanie elementów kultury antycznej. Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować informacje, prowadzić kwerendę bibliograficzną, posługiwać się narzędziami pomocniczymi (bazy danych, bazy leksykograficzne, bazy bibliograficzne, źródła rękopiśmienne etc.). Potrafi formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru stosownej metodologii, potrafi uzasadnić tak dobór problemu, jak i metodologii. Potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki czy uwagi krytyczne opiekunów naukowych etc. Posługuje się poprawną terminologią naukową. Potrafi dokonać średniozaawansowanej literaturo, kulturo lub językoznawczej analizy wybranego tworu cywilizacji starożytnej/kultury średniowiecznej, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich czy językowych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność konstruowania wypowiedzi ustnych w formach przewidzianych dla dyskursu naukowego; formy te i ich styl potrafi też rozpoznawać i rozróżniać. Posiada umiejętności pozwalające na identyfikację dziedzictwa starożytnego w świecie nowożytnym. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy. Ma świadomość wartości i aktualności dziedzictwa kulturowego epoki starożytnej. Zdaje sobie sprawę z wartości, jakie niesie wielokulturowość i wielonarodowość. Ma świadomość przynależności do europejskiego kręgu kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test otwarty, pisemny Ocena dostateczna WIEDZA: Student zna terminologię podstawową z zakresu kultury grecko-rzymskiej, jak i dla całego obszaru studiów humanistycznych. Posiada podstawową wiedzę o kulturze antycznej, tak w wymiarze intelektualnym (filozofia, historia nauki), jak i materialnym (historia sztuki, paleografia); dostrzega i rozumie powiązania miedzy kulturą grecką, rzymską i kulturami Bliskiego Wschodu, posiada podstawową wiedzę o kulturach pozostających w kontakcie ze światem grecko-rzymskim. Zna podstawowe problemy związane z religiami starożytnymi, ich miejscem w kulturze i życiu politycznym. Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania. UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować informacje, prowadzić kwerendę bibliograficzną, posługiwać się narzędziami pomocniczymi (bazy danych, bazy leksykograficzne, bazy bibliograficzne etc.). Potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki czy uwagi krytyczne opiekunów naukowych etc. Posiada umiejętność konstruowania wypowiedzi ustnych w formach przewidzianych dla dyskursu naukowego; formy te i ich styl potrafi też rozpoznawać i rozróżniać. K. SPOŁECZNE: Ma świadomość przynależności do europejskiego kręgu kulturowego. Zdaje sobie sprawę z wartości, jakie może nieść wielokulturowość i wielonarodowość. Ocena dobra. Ocenę dobrą otrzymuje student, który spełnia wszelkie wymagania na ocenę dostateczną, a ponadto spełnia następujące warunki. WIEDZA: Dostrzega i rozumie powiązania istniejące pomiędzy filologią klasyczną a orientalistyką (Altorientalistik), biblistyką, historią, archeologią, antropologią, etnologią, teorią literatury, historią filozofii czy nauki. Posiada podstawową wiedzę o najważniejszych kierunkach badań nad starożytnością klasyczną i ich związkach z ogólnie rozumianą humanistyką. Posiada podstawową wiedzę z dziedziny teorii i antropologii kultury, zna pojęcie tekstu kultury i orientuje się w najważniejszych teoriach analizy i interpretacji tegoż, ze szczególnym uwzględnieniem preferowanych metod filologii klasycznej. UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi dokonać średniozaawansowanej literaturo-, kulturo- lub językoznawczej analizy wybranego tworu cywilizacji starożytnej/kultury średniowiecznej, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich czy językowych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Posługuje się poprawną terminologią naukową. K. SPOŁECZNE: Ma świadomość wartości i aktualności dziedzictwa kulturowego epoki starożytnej. Ocena bardzo dobra. Ocenę b. dobrą otrzymuje student, który spełnia wszelkie wymagania na ocenę dobrą, a ponadto spełnia następujące warunki. WIEDZA: Zna najnowsze odkrycia i rozumie ich znaczenie dla dyscypliny (np. Oxyrrhynchus Project, odkrycia archeologiczne etc.). Orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwrażliwieniem na obecność lub przetwarzanie elementów kultury antycznej. UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru stosownej metodologii, potrafi uzasadnić tak dobór problemu, jak i metodologii. Posiada umiejętności pozwalające na identyfikację dziedzictwa starożytnego w świecie nowożytnym. K. SPOŁECZNE: Rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy. |
Praktyki zawodowe: |
ND |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Komorowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Komorowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3av3jcdc7TeHGeihgUI654H2MkntgeuAcneXLtBFJEDzo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=62581f75-b2b1-4e22-8459-64cf26df69d1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
jw. |
|
Pełny opis: |
jw |
|
Literatura: |
jw |
|
Wymagania wstępne: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3av3jcdc7TeHGeihgUI654H2MkntgeuAcneXLtBFJEDzo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=62581f75-b2b1-4e22-8459-64cf26df69d1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Beata Gaj | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3av3jcdc7TeHGeihgUI654H2MkntgeuAcneXLtBFJEDzo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=62581f75-b2b1-4e22-8459-64cf26df69d1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | godziny kontaktowe plus dyżur - 1 ECTS Praca własna studenta - 1 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia z zakresu analizy kulturalno-społecznej antycznego Rzymu w odniesieniu do literatury i sztuk plastycznych |
|
Pełny opis: |
jak w opisie głównym |
|
Literatura: |
jak w opisie głównym oraz dostarczana przez wykładowce |
|
Wymagania wstępne: |
Brak wymagań wstępnych. Utworzono dla grupy pomocniczy zespół MS Teams : https://teams.microsoft.com/l/team/19%3av3jcdc7TeHGeihgUI654H2MkntgeuAcneXLtBFJEDzo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=62581f75-b2b1-4e22-8459-64cf26df69d1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.