Wstęp do nauki o literaturze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-I-1-WsteNauLit |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do nauki o literaturze |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FK1_W05 FK1_U03 |
Wymagania wstępne: | Brak. Poziom przedmiotu: podstawowy. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najważniejszymi stanowiskami teoretycznymi i, co za tym idzie, postawami metodologicznymi badań literaturoznawczych. |
Pełny opis: |
Omawiane paradygmaty: Metoda formalna Strukturalizm i narratologia Fenomenologia i reader response Intertekstualność Orality-literacy Dekonstrukcja i poststrukturalizm Psychoanaliza Marksizm Feminizm i gender studies Studia kulturowe Postkolonializm Historycym i Nowy historycym |
Literatura: |
Podstawa kursu: Thomas Schmitz Modern Literary Theory and Ancient Texts, blackwell 2007 (niemiecki oryg. Moderne Literaturtheorie und antike Texte, Darmstadt 2002) Lektury: W. Szkłowski Literatura jako chwyt J. Tynianow `Fakt literacki (w:) idem: Fakt literacki W. Propp, Morfologia bajki R. Barthes, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań J. Sławiński Tren Fortynbrasa, http://www.fundacjaherberta.com/tworczosc2/tworczosc-poeci-i-krytycy-o-tworczosci-herberta/tren-fortynbrasa T.B.L. Webster Conclusions w The Tragedies of Euripides, London 1967, O. Taplin Tragedia grecka w działaniu (rozdział o scenach lustrzanych) 197-224 G. Genette Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia I. de Jong Narrators and focalizers, 1987, s. 29-40 Living handbook of narratology https://www.lhn.uni-hamburg.de/ Reader-response i retoryka E. Husserl Idea fenomenologii Wykład drugi (BKF< s. 38-52) R. Ingarden Schematyczność dzieła literackiego w H. Markiewicz Teoria badań literackich w Polsce t. 1 lub tenże Formy poznania dzieła literackiego Ricouer, Paul: Egzegeza i hermeneutyka Jauss, Hans Robert: Czytelnik jako instancja nowej historii literatury Iser, Wolfgang: Apelatywna struktura tekstów Fish, Stanley: Literatura w czytelniku: stylistyka afektywna K. Burke, Tradycyjne zasady retoryki Intertekstualność Pfister, M: Koncepcje intertekstualności Schoeck, Richard.: Intertextuality and renaissance text Orality-literacy Ong, W. Oralność i piśmienność, Ohmann, Richard: Akt mowy a definicja literatury Dekonstrukcja i poststrukturalizm Derrida, Jacques: Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych oraz: Biała mitologia: metafora w tekście filozoficznym Baudrillard, Jean: Precesja symulakrów, w: R. Nycz Postmodernizm McHale, Brian: Od powieści modernistycznej do powieści postmodernistycznej: zmiana dominanty w R. Nycz Postmodernizm Culler, Jonathan: Presupozycje i intertekstualność H. White Tekst historiograficzny jako artefakt literacki, przeł. M. Wilczyński, w: idem, Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska, M. Wilczyński, Kraków 2010 Marksizm A. Gramsci Zeszyty filozoficzne, fragmenty P. Macherey, Teoria produkcji literackiej w: Sztuka interpretacji (3) pod. Red. H. Markiewicza i T. Walas, 2010. Psychoanaliza: Kristeva, Julia: Problemy strukturowania tekstu tudzież: Potęga obrzydzenia: esej o wstręcie 2007 Devereux, G. Dreams in Greek Tragedy, Berkeley 1976 Studia kulturowe: Geertz, Clifford: O gatunkach zmąconych w R. Nycz Postmodernizm Feminizm: Showalter, Elaine: Krytyka feministyczna na bezdrożach Cixous, Helene: Śmiech meduzy F.I. Zeitlin The Dynamics of Misogyny w: eadem Playing the other, Chicago 1995 Postkolonializm: Spivak, Gayatri: Krytyka postkolonialnego rozumu. W stronę zanikającej współczesności, przeł. Janusz Margański, w: Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia. Kraków: Znak, 2007 Nowy historycyzm: Greenblatt, Stephen: Czym jest historia literatury? (w:) idem Poetyka kulturowa O ile nie wskazano inaczej, testy dostępne w Pamiętniku literackim wersja online. Ekokrytyka: J. Bate A Voice for Ariel w: idem The Song of the Earth, 2001 T. Gifford The Environmental Humanities and the Pastoral Tradition, Lanham 2007 Bachtin, Michaił: Słowo w poezji i słowo w powieści, w: Problemy literatury i estetyki Frye, Nortop: Mit – fikcja – przemieszczenie Eco, Umberto: Czytelnik modelowy |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W efekcie kursu student zyskuje znajomość najważniejszych paradygmatów metodologicznych stosowanych w nowoczesnym literaturoznawstwie, ich zalet oraz inherentnych ograniczeń, a także znaczenia dyscypliny metodologicznej w badaniach naukowych. Zna i umie umiejętnie zastosować terminologię właściwą dla określonego paradygmatu. Zdaje sobie sprawę z ciągłej ewolucji myśli teoretycznoliterackiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny (MS Forms) OCENIANIE Wiedza: Na ocenę 5 (bardzo dobry):student wykazuje dobrą orientację w literaturze, potrafi też wskazać przykłady implementacji danego stanowiska na przykładach samodzielnie zaczerniętych z literatury starożytnej Na ocenę 4 ( dobry): student wykazuje orientację w stanowiskach badawczych i pismach teoretycznych, potrafi wskazać przykłady implementacji tych metod znane z wykładów i lektur obowiązkowych Na ocenę 3 (dostateczny ): student potrafi sformułować ogólną charakterystykę istotnych stanowisk badawczych, wskazać najbardziej znane przykłady zastosowania zdefiniowanych postaw badawczych Na ocenę 2 (niedostateczny): brak znajomości zagadnień omówionych na wykładach; brak znajomości lektur obowiązkowych; błędy rzeczowe; nieumiejętność poprawnego zreferowania treści w mowie lub piśmie. Umiejętności: Na ocenę 5 (bardzo dobry): umiejętność uargumentowania własnego stanowiska; samodzielność (oryginalność) w ujęciu tematów prac zaliczeniowych; dyskusja (czy polemika) z problemami; umiejętność formowania w pełni poprawnej wypowiedzi pisemnej i ustnej. Na ocenę 4,5/ 4 (dobry plus/ dobry): umiejętność poprawnego omówienia lektur obowiązkowych i treści wykładu; nieliczne uchybienia językowe. Na ocenę 3,5/ 3 (dostateczny plus/ dostateczny): hasłowa znajomość treści podawanych podczas wykładu i treści lektur obowiązkowych; referowanie tychże treści bez umiejętności ich wyjaśnienia; względna poprawność językowa pisemnej pracy zaliczeniowej; słaba znajomość tytułów i nazwisk autorów polskich i obcych; błędy językowe. Na ocenę 2 (niedostateczny):Student w kórymkolwiek z akpektów nie spełnia wymogów sformułowanych dla oceny dostecznej Na ocenę pośrednią: student w kórymś z aspektów odpowiedzi wykracza poza wymogi ustalone dla oceny niższej ale jednocześnie w innych aspektach nie posiąga wymogów dla oceny wyższej |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Komorowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Komorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
jw. |
|
Pełny opis: |
jw. |
|
Literatura: |
jw. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Komorowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Komorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin kontakt bezpośredni, 45 godzin lektura tekstów teoretycznych. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najważniejszymi stanowiskami teoretycznymi i, co za tym idzie, postawami metodologicznymi badań literaturoznawczych. |
|
Pełny opis: |
Omawiane paradygmaty: Metoda formalna Strukturalizm i narratologia Fenomenologia i reader response Intertekstualność Orality-literacy Dekonstrukcja i poststrukturalizm Psychoanaliza Marksizm Feminizm i gender studies Studia kulturowe Postkolonializm Historycym i Nowy historycym |
|
Literatura: |
Podstawa kursu: Thomas Schmitz Modern Literary Theory and Ancient Texts, blackwell 2007 (niemiecki oryg. Moderne Literaturtheorie und antike Texte, Darmstadt 2002) Lektury: W. Szkłowski Literatura jako chwyt J. Tynianow `Fakt literacki (w:) idem: Fakt literacki W. Propp, Morfologia bajki R. Barthes, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań J. Sławiński Tren Fortynbrasa, http://www.fundacjaherberta.com/tworczosc2/tworczosc-poeci-i-krytycy-o-tworczosci-herberta/tren-fortynbrasa T.B.L. Webster Conclusions w The Tragedies of Euripides, London 1967, O. Taplin Tragedia grecka w działaniu (rozdział o scenach lustrzanych) 197-224 G. Genette Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia I. de Jong Narrators and focalizers, 1987, s. 29-40 Living handbook of narratology https://www.lhn.uni-hamburg.de/ Reader-response i retoryka E. Husserl Idea fenomenologii Wykład drugi (BKF< s. 38-52) R. Ingarden Schematyczność dzieła literackiego w H. Markiewicz Teoria badań literackich w Polsce t. 1 lub tenże Formy poznania dzieła literackiego Ricouer, Paul: Egzegeza i hermeneutyka Jauss, Hans Robert: Czytelnik jako instancja nowej historii literatury Iser, Wolfgang: Apelatywna struktura tekstów Fish, Stanley: Literatura w czytelniku: stylistyka afektywna K. Burke, Tradycyjne zasady retoryki Intertekstualność Pfister, M: Koncepcje intertekstualności Schoeck, Richard.: Intertextuality and renaissance text Orality-literacy Ong, W. Oralność i piśmienność, Ohmann, Richard: Akt mowy a definicja literatury Dekonstrukcja i poststrukturalizm Derrida, Jacques: Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych oraz: Biała mitologia: metafora w tekście filozoficznym Baudrillard, Jean: Precesja symulakrów, w: R. Nycz Postmodernizm McHale, Brian: Od powieści modernistycznej do powieści postmodernistycznej: zmiana dominanty w R. Nycz Postmodernizm Culler, Jonathan: Presupozycje i intertekstualność H. White Tekst historiograficzny jako artefakt literacki, przeł. M. Wilczyński, w: idem, Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska, M. Wilczyński, Kraków 2010 Marksizm A. Gramsci Zeszyty filozoficzne, fragmenty P. Macherey, Teoria produkcji literackiej w: Sztuka interpretacji (3) pod. Red. H. Markiewicza i T. Walas, 2010. Psychoanaliza: Kristeva, Julia: Problemy strukturowania tekstu tudzież: Potęga obrzydzenia: esej o wstręcie 2007 Devereux, G. Dreams in Greek Tragedy, Berkeley 1976 Studia kulturowe: Geertz, Clifford: O gatunkach zmąconych w R. Nycz Postmodernizm Feminizm: Showalter, Elaine: Krytyka feministyczna na bezdrożach Cixous, Helene: Śmiech meduzy F.I. Zeitlin The Dynamics of Misogyny w: eadem Playing the other, Chicago 1995 Postkolonializm: Spivak, Gayatri: Krytyka postkolonialnego rozumu. W stronę zanikającej współczesności, przeł. Janusz Margański, w: Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia. Kraków: Znak, 2007 Nowy historycyzm: Greenblatt, Stephen: Czym jest historia literatury? (w:) idem Poetyka kulturowa O ile nie wskazano inaczej, testy dostępne w Pamiętniku literackim wersja online. Ekokrytyka: J. Bate A Voice for Ariel w: idem The Song of the Earth, 2001 T. Gifford The Environmental Humanities and the Pastoral Tradition, Lanham 2007 Bachtin, Michaił: Słowo w poezji i słowo w powieści, w: Problemy literatury i estetyki Frye, Nortop: Mit – fikcja – przemieszczenie Eco, Umberto: Czytelnik modelowy |
|
Wymagania wstępne: |
Nd. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Joanna Komorowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Komorowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin kontakt bezpośredni, 45 godzin lektura tekstów teoretycznych. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studenta z podstawami najważniejszych stanowisk teoretycznych w badaniach literaturoznawczych |
|
Pełny opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studenta z podstawami najważniejszych stanowisk teoretycznych w badaniach literaturoznawczych, w tym: • formalizmem • nową krytyką • strukturalizmem • stanowiskami derywowanymi z fenomenologii (poetyki odbioru) • narratologią • dekonstrukcją i poststrukturalizmem • teorią intertestualności • problemem orality-literacy • psychoanalizą • marksizmem (w tym również jego wersją leninowską) • feminizmem i gender studies • studiami kulturowymi • postkolonializmem • historycyzmem i Nowym historycyzmem |
|
Literatura: |
Podstawa kursu: Thomas Schmitz Modern Literary Theory and Ancient Texts, blackwell 2007 (niemiecki oryg. Moderne Literaturtheorie und antike Texte, Darmstadt 2002) O ile nie wskazano inaczej, testy dostępne w Pamiętniku literackim wersja online. Formalizm: W. Szkłowski Literatura jako chwyt J. Tynianow `Fakt literacki (w:) idem: Fakt literacki Strukturalizm: W. Propp, Morfologia bajki R. Barthes, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań G. Genette Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia Narratologia: Living handbook of narratology https://www.lhn.uni-hamburg.de/ Reader-response i retoryka E. Husserl Idea fenomenologii Wykład drugi (wydanie BKF, s. 38-52) R. Ingarden Formy poznania dzieła literackiego, względnie: Schematyczność dzieła literackiego w H. Markiewicz Teoria badań literackich w Polsce t. 1 Jauss, Hans Robert: Czytelnik jako instancja nowej historii literatury Iser, Wolfgang: Apelatywna struktura tekstów Hermeneutyka: Ricouer, Paul: Egzegeza i hermeneutyka Retoryka: Fish, Stanley: Literatura w czytelniku: stylistyka afektywna K. Burke, Tradycyjne zasady retoryki Intertekstualność: Pfister, M: Koncepcje intertekstualności Schoeck, Richard.: Intertextuality and renaissance text Orality-literacy: Ong, W. Oralność i piśmienność, Ohmann, Richard: Akt mowy a definicja literatury Dekonstrukcja i poststrukturalizm: Derrida, Jacques: Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych oraz: Biała mitologia: metafora w tekście filozoficznym Baudrillard, Jean: Precesja symulakrów, w: R. Nycz Postmodernizm McHale, Brian: Od powieści modernistycznej do powieści postmodernistycznej: zmiana dominanty w R. Nycz Postmodernizm Culler, Jonathan: Presupozycje i intertekstualność H. White Tekst historiograficzny jako artefakt literacki, przeł. M. Wilczyński, w: idem, Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska, M. Wilczyński, Kraków 2010 Marksizm: A. Gramsci Zeszyty filozoficzne, fragmenty P. Macherey, Teoria produkcji literackiej w: Sztuka interpretacji (3) pod. Red. H. Markiewicza i T. Walas, 2010. Psychoanaliza: Kristeva, Julia: Problemy strukturowania tekstu tudzież: Potęga obrzydzenia: esej o wstręcie 2007 Studia kulturowe: Geertz, Clifford: O gatunkach zmąconych w R. Nycz Postmodernizm Feminizm: Showalter, Elaine: Krytyka feministyczna na bezdrożach Cixous, Helene: Śmiech meduzy Postkolonializm: Spivak, Gayatri: Krytyka postkolonialnego rozumu. W stronę zanikającej współczesności, przeł. Janusz Margański, w: Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia. Kraków: Znak, 2007 Nowy historycyzm: Greenblatt, Stephen: Czym jest historia literatury? (w:) idem Poetyka kulturowa Ekokrytyka: J. Bate A Voice for Ariel w: idem The Song of the Earth, 2001 Ponadto: Bachtin, Michaił: Słowo w poezji i słowo w powieści, w: Problemy literatury i estetyki Frye, Nortop: Mit – fikcja – przemieszczenie Eco, Umberto: Czytelnik modelowy |
|
Wymagania wstępne: |
nd |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.