Historia literatury łacińskiej - średniowiecze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-I-3-HisLitLaSL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury łacińskiej - średniowiecze |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FK1_W01 FK1_W07 FK1_U03 FK1_U04 FK1_K01 |
Wymagania wstępne: | znajomość literatury antycznej, zwłaszcza łacińskiej. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z dziejami literatury średniowiecznej, zwłaszcza we wczesnych wiekach średnich (VI-XII wiek); nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji utworów wczesnośredniowiecznych; doskonalenie kompetencji w krytycznej analizie dzieł literackich. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z dziejami literatury średniowiecznej, zwłaszcza we wczesnych wiekach średnich (VI-XII wiek); nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji utworów wczesnośredniowiecznych; doskonalenie kompetencji w krytycznej analizie dzieł literackich. Wykład ma charakter konwersatoryjny i polega na prezentacji dziejów tej literatury, ale także na wspólnej krytycznej analizie wybranych fragmentów tekstów źródłowych reprezentatywnych dla średniowiecza. Zajęcia koncentrują się na literaturze wczesnego średniowiecza, jaka rozwijała się na terenach dawnego Cesarstwa Rzymskiego (w Italii ostrogockiej, Hiszpanii wizygockiej, Galii merowińskiej, Anglii). Obejmują także łacińskie piśmiennictwo tzw. renesansu karolińskiego, ponadto wybrane łacińskie dzieła środkowego średniowiecza, w tym także łacińską literaturę średniowiecznej Polski. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metod dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. |
Literatura: |
Curtius Ernst Robert, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tł. Andrzej Borowski, Kraków 2018. Ledzińska Anna, Gramatyka wobec sztuk wyzwolonych w pismach Izydora z Sewilli, Kraków 2014 (rozdz. I. Życie i dzieła Izydora z Sewilli, s. 1-102; rozdz. II. Sztuki wyzwolone, s. 103-170). Wilczek P., Pisarze łacińscy w dawnej Polsce – rekonesans, w: Civitas Mentis, t. 1, pod. red. Z. Kadłubka, T. Sławka, Katowice 2005, s. 110-127. http://www.sbc.org.pl/Content/83958/09.pdf Pomocnicza: Beda Czcigodny, Natura Wszechświata. Czas i jego rodzaje. Rachuba czasu", tłum. Zbiorowe, red. T. Gacia, wstęp H. Wąsowicz, objaśnienia N. Turkiewicz, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2015. Benedykt, Reguła, http://benedyktynkisierpc.com/wp-content/uploads/regula-sw-benedykta.pdf Boecjusz, O pocieszeniu jakie daje filozofia, tłum. Gabriela Kurylewicz, Mikołaj Antczak, Wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2006 (inny przekład: tł. W. Olszewski, przypisy L. Joachimowicz, wstęp Jan Legowicz, PWN, Biblioteka Klasyków Filozofii, Warszawa 1962). Einhard, Życie Karola Wielkiego, tłum. Jan parandowski, Warszawa 1935 (1950). (https://bc.radom.pl/dlibra/publication/26924/edition/26380?language=en). Jan Długosz, Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, red. J. Dąbrowski, tłum. S. Gawęda i inni, Warszawa 2009 (wyd. 1, 1962). https://polona.pl/item/jana-dlugosza-roczniki-czyli-kroniki-slawnego-krolestwa-polskiego-ks-1-ks-2-do-1038,Mzg0Mjc5MTU/6/#info:metadata; https://dlugosz.polona.pl/pl/rekopisy-i-edycje Mistrz Wincenty Kadłubek, Kronika polska, Wrocław: Ossolineum 1996 (księga I) http://biblioteka.kijowski.pl/sredniowiecze/kadłebek%20wincenty%20-%20kronika%20polska.pdf |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekt FK1_W01- student wymienia pojęcia, koncepcje oraz metody badawcze z zakresu literatury średniowiecznej Efekt FK1_W07 - student ma uporządkowana wiedzę o periodyzacji literatury średniowiecznej, dominujących w niej nurtach literackich i kulturowych Efekt FK1_U03 - student posiada umiejętność analizowania oraz interpretacji średniowiecznych dzieł literackich Efekt FK1_U04 - student umie zastosować wiedzę z literatury średniowiecznej w kontekście różnych epok literackich Efekt FK1_K01 -student umie odnieść posiadaną wiedzę do aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych FK1_W07- student umie wymienić podstawowe pojęcia i metody z zakresu parafrazy antycznej Wykazuje umiejętności i kompetencje analityczne i syntetyczne pozwalające na dokonanie interpretacji utworu z epoki w jego kontekście kulturowym, z uwzględnieniem kwestii warsztatowych. Dysponuje aparatem pojęciowym pozwalającym na poprawny opis zachodzących w tym okresie zjawisk kulturowych i literackich. Rozumie znaczenie literatury okresu średniowiecza dla kultury europejskiej. W dyskusji na temat utworów epoki wykazuje wiedzę merytoryczną i umiejętności metodologiczne pozwalające na samodzielny dobór metod, argumentów i rozwiązań umożliwiających koherentne przedstawienie własnego stanowiska na dany temat. Opis ECTS, nakład pracy studenta/studentki: 30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie 2 godz. – konsultacje z prowadzącym wykład 8 godz. – bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu 20 godz. – przygotowanie do egzaminu osobiste lektury 60 godz. – razem Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt FK1_W01 - na ocenę bardzo dobrą student wymienia wszystkie omawiane pojęcia, koncepcje oraz metody badawcze z zakresu literatury średniowieczne - na ocenę dobrą student wymienia większość omawianychpojęć, koncepcje oraz metody badawcze z zakresu literatury średniowiecznej - na ocenę dostateczną student wymienia niektóre omawiane pojęcia, koncepcje oraz metody badawcze z zakresu literatury średniowiecznej Efekt FK1_W07 - na ocenę bardzo dobrą student ma uporządkowana wiedzę o periodyzacji literatury średniowiecznej i wszystkich dominujących w niej nurtach literackich i kulturowych - na ocenę dobrą student ma uporządkowana wiedzę o periodyzacji literatury średniowiecznej i o większości dominujących w niej nurtów literackich i kulturowych - na ocenę dostateczną student ma uporządkowana wiedzę o periodyzacji literatury średniowiecznej i o niektórych dominujących w niej nurtach literackich i kulturowych Efekt FK1_U03 - na ocenę bardzo dobrą student posiada umiejętność analizowania oraz interpretacji wszystkich omawianych średniowiecznych dzieł literackich - na ocenę dobrą student posiada umiejętność analizowania oraz interpretacji większości omawianych średniowiecznych dzieł literackich - na ocenę dostateczną student posiada umiejętność analizowania oraz interpretacji niektórych omawianych średniowiecznych dzieł literackich Efekt FK1_U04 - na ocenę bardzo dobrą student wszystkie omawiane dzieła z literatury średniowiecznej potrafi umieści w kontekście różnych epok literackich - na ocenę dobrą student większość omawianych dzieł z literatury średniowiecznej potrafi umieścić w kontekście różnych epok literackich - na ocenę dostateczną student niektóre omawiane dzieła z literatury średniowiecznej potrafi umieści w kontekście różnych epok literackich Efekt FK1_K01 - na ocenę bardzo dobrą student umie odnieść wszystkie analizowane dzieła do aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych - na ocenę dobrą student umie odnieść większość analizowanych dzieł do aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych - na ocenę dostateczną student umie odnieść niektóre analizowane dzieła do aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Naumowicz | |
Prowadzący grup: | Józef Naumowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z dziejami literatury średniowiecznej, zwłaszcza we wczesnych wiekach średnich (VI-XII wiek). Elementem zajęć jest wspólna analiza wybranych pism lub ich fragmentów, która ma służyć doskonaleniu umiejętności interpretowania twórczości najbardziej reprezentatywnych autorów. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na literaturze wczesnego średniowiecza, jaka rozwijała się na terenach dawnego Cesarstwa Rzymskiego (w Italii ostrogockiej, Hiszpanii wizygockiej, Galii merowińskiej, Anglii). Obejmują także łacińskie piśmiennictwo tzw. renesansu karolińskiego, ponadto wybrane łacińskie dzieła środkowego średniowiecza, w tym także łacińską literaturę średniowiecznej Polski. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna krytyczna analiza wybranych fragmentów tekstów źródłowych reprezentatywnych dla omawianych tematów. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (zaangażowanie we wspólnej krytycznej analizie wybranych fragmentów tekstów źródłowych) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
|
Literatura: |
Curtius Ernst Robert, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tł. Andrzej Borowski, Kraków 2018 (rozdz. II. Średniowiecze łacińskie, Rozdz. III. Literatura I Edukacja. Sztuki Wyzwolone; rozdz. IV. Retoryka) Ledzińska Anna, Gramatyka wobec sztuk wyzwolonych w pismach Izydora z Sewilli, Kraków 2014 (rozdz. I. Życie i dzieła Izydora z Sewilli, s. 1-102; rozdz. II. Sztuki wyzwolone, s. 103-170). Wilczek P., Pisarze łacińscy w dawnej Polsce – rekonesans, w: Civitas Mentis, t. 1, pod. red. Z. Kadłubka, T. Sławka, Katowice 2005, s. 110-127. http://www.sbc.org.pl/Content/83958/09.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Józef Naumowicz, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Józef Naumowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin - uczestnictwo w kowersatorium 20 godzin - przygotowanie do zajęć 20 godzin - samodzielna analiza materiałów źródłowych 5 godzin - konsultacje |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z dziejami literatury średniowiecznej, zwłaszcza we wczesnych wiekach średnich (VI-XII wiek); nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji utworów wczesnośredniowiecznych; doskonalenie kompetencji w krytycznej analizie dzieł literackich. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z dziejami literatury średniowiecznej, zwłaszcza we wczesnych wiekach średnich (VI-XII wiek); nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji utworów wczesnośredniowiecznych; doskonalenie kompetencji w krytycznej analizie dzieł literackich. Wykład ma charakter konwersatoryjny i polega na prezentacji dziejów tej literatury, ale także na wspólnej krytycznej analizie wybranych fragmentów tekstów źródłowych reprezentatywnych dla średniowiecza. Zajęcia koncentrują się na literaturze wczesnego średniowiecza, jaka rozwijała się na terenach dawnego Cesarstwa Rzymskiego (w Italii ostrogockiej, Hiszpanii wizygockiej, Galii merowińskiej, Anglii). Obejmują także łacińskie piśmiennictwo tzw. renesansu karolińskiego, ponadto wybrane łacińskie dzieła środkowego średniowiecza, w tym także łacińską literaturę średniowiecznej Polski. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metod dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Józef Naumowicz, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Józef Naumowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.