Historia starozytna II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FK-I-3-HistStar | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia starozytna II | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | F1_W02, F1_W08, F1_W09 ; F1_U07, F1_K05 |
||
Wymagania wstępne: | wiedza z historii starożytnej na poziomie szkoły średniej |
||
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć są dzieje starożytnego Rzymu od końca Republiki do upadku Cesarstwa Zachodniego. Dotyczą one dziejów politycznych, ale także społecznych, kulturowych oraz religijnych tego okresu. Obejmują także wspólną krytyczną lekturę wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. |
||
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z dziejami starożytnego Rzymu od upadku Republiki do upadku Cesarstwa Zachodniego. Ma on dostarczyć wiedzy nie tylko na temat poszczególnych wydarzeń, ale umieścić je w szerszym kontekście kulturowym, religijnym, społecznym, wskazując na procesy historyczne je warunkujące. Ważnym elementem kursu będzie również uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji przekazów źródłowych i nauczenie ich krytycznej lektury źródeł historycznych. Zajęcia mają także ułatwić studentom umieszczenie analizowanych na innych kursach wytworów kultury antycznej w szerszym kontekście historycznym. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna krytyczna lektura wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (zaangażowanie we wspólnej krytycznej lekturze wybranych fragmentów tekstów źródłowych) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
||
Literatura: |
M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia Starożytna (wiele wydań) A. Ziółkowski, Historia. Starożytność, Warszawa 2010 M. Jaczynowska, Historia starożytnego Rzymu (wiele wydań) |
||
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: EK1: Posiada podstawową wiedzę faktograficzną o historii badanego obszaru, tak w wymiarze politycznym, jak ekonomicznym, społecznym i kulturowym. EK 2: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych EK 3: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań EK4: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków Opis ECTS, nakład pracy studenta/studentki: 30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie 2 godz. – konsultacje z prowadzącym wykład 3 godz. – bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu 25 godz. – przygotowanie do egzaminu osobiste lektury 60 godz. – razem Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: EK1: Student zna najważniejszą faktografię historii Cesarstwa Rzymskiego. - ocena 5 (bdb): Student zna bardzo dobrze najważniejszą faktografię historii Cesarstwa Rzymskiego i potrafi wskazać zależności między wydarzeniami. - ocena 4 (db): Student zna dobrze najważniejszą faktografię historii Cesarstwa Rzymskiego - ocena 3 (dst): Student zna zaledwie najważniejszą faktografię historii Cesarstwa Rzymskiego - ocena 2 (ndst): Student nie zna podstawowej faktografii historii Cesarstwa Rzymskiego EK 2: Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 5 (bdb): Student potrafi interpretować poznane fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych ukazując istniejące hipotezy interpretacyjne. - ocena 4 (db): Student potrafi interpretować większość poznanych faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 3 (dst): Student potrafi interpretować zaledwie podstawowe fakty historyczne w ich w ich głównych aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi interpretować faktów historycznych w ich aspektach narodowych, religijnych, społecznych i kulturowych EK 3: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 5 (bdb): Potrafi wyszukiwać samodzielnie analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 4 (db): Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań - ocena 3 (dst): Potrafi wyszukiwać zaledwie podstawowe informacje z wykorzystaniem tylko podstawowych źródeł i opracowań - ocena 2 (ndst): Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i opracowań EK4: Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków - ocena 5 (bdb): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania własnych wniosków - ocena 4 (db): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów - ocena 3 (dst): Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem podstawowych poglądów innych autorów - ocena 2 (ndst): Student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Filip Doroszewski, Anna Zajchowska-Bołtromiuk | |
Prowadzący grup: | Anna Zajchowska-Bołtromiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z dziejami starożytnego Rzymu od upadku Republiki po upadek Cesarstwa Zachodniego. Wykładowi towarzyszyć będzie wspólna krytyczna lektura wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. | |
Wymagania wstępne: |
zaliczony kurs Starożytność I |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Anna Zajchowska-Bołtromiuk | |
Prowadzący grup: | Anna Zajchowska-Bołtromiuk | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0ab86eb91f1f4d588ecf9b2ebbab7253%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6948ddb3-d1e9-463d-b503-d57f14ee0835&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z dziejami starożytnego Rzymu od upadku Republiki po upadek Cesarstwa Zachodniego. Wykładowi towarzyszyć będzie wspólna krytyczna lektura wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. | |
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Beata Gaj, Józef Naumowicz | |
Prowadzący grup: | Józef Naumowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć są dzieje starożytnego Rzymu od końca Republiki do upadku Cesarstwa Zachodniego. Dotyczą one dziejów politycznych, ale także społecznych, kulturowych oraz religijnych tego okresu. Obejmują także wspólną krytyczną lekturę wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. | |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z dziejami starożytnego Rzymu od schyłku Republiki Rzymskiej do upadku Cesarstwa Zachodniego. Ma on dostarczyć wiedzy nie tylko na temat poszczególnych wydarzeń, ale umieścić je w szerszym kontekście kulturowym, religijnym, społecznym, wskazując na procesy historyczne je warunkujące. Ważnym elementem kursu również uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji przekazów źródłowych i nauczenie ich krytycznej lektury źródeł historycznych. Zajęcia mają bowiem ułatwić studentom również umieszczenie analizowanych na innych kursach wytworów kultury antycznej w szerszym kontekście historycznym. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metod dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna krytyczna lektura wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (zaangażowanie we wspólnej krytycznej lekturze wybranych fragmentów tekstów źródłowych) oraz końcowego egzaminu ustnego. | |
Literatura: |
M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia Starożytna (wiele wydań) A. Ziółkowski, Historia. Starożytność, Warszawa 2010 M. Jaczynowska, Historia starożytnego Rzymu (wiele wydań) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.