Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-FP-I-1-Etyka-C Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FP1_W11

FP1_U01

FP1_K03


Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje krótki rys historyczny etyki (etyka w perspektywie historii filozofii), krótki przegląd ideałów etycznych różnych religii, wybrane kwestie etyczne inspirowane przez filozofię, wybrane motywy Biblii, mitologii i literatury – w aspekcie etycznym; wybrane kwestie etyczne świata współczesnego.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje krótki rys historyczny etyki (etyka w perspektywie historii filozofii), krótki przegląd ideałów etycznych różnych religii, wybrane kwestie etyczne inspirowane przez filozofię, wybrane motywy Biblii, mitologii i literatury – w aspekcie etycznym.

Zagadnienia szczegółowe:

I Etyka, rys historyczny:

Greckie ideały etyczne (Homer, Hezjod, Ajschylos, Sofokles) – ideał kalokagathii.

Etyka Sokratesa i etyka sofistów greckich. Sokratejska troska o duszę.

Platon – ideały etyczne Platona (doktryna niekrzywdzenia, ideał upodobnienia do Boga, ideał miłości „platonicznej”). Platońska droga do szczęścia.

Arystoteles, ideał „szlachetnego egoisty”. Arystotelesowska teoria szczęścia.

Hedonizm – Epikur: troska o duszę według Epikura. Epikurejska droga szczęścia.

Cynizm – cynickie orędzie wyzwolenia.

Stoicyzm – stoicka teoria cnoty i prawa.

Św. Augustyn – państwo boże i

Tomasz z Akwinu i prawo naturalne.

Utylitaryzm – Jeremy Bentham i John Stuart Mill.

Etyka Kantowska – imperatyw kategoryczny Kanta.

Etyka współczesna – naturalizm, antynaturalizm, emotywizm, etyka sytuacyjna. Etyczne aspekty stosunku człowieka do zwierząt i przyrody.

Etyka inspirowana religią

Etyka buddyzmu.

Etyka Islamu.

Etyka judaizmu.

Etyka chrześcijańska (chrześcijaństwo starożytne, wyznania protestanckie, prawosławie, katolicyzm).

Wybrane kwestie etyczne inspirowane przez filozofię

Zagadnienie źródeł świadomości moralnej: świadomość moralna oparta na prawie naturalnym (etyka odwołująca się do prawa naturalnego) i świadomość oparta na wartościach absolutnych (etyka odwołująca się do wartości nadprzyrodzonych).

Wola i wolności w sensie etycznym: sens wolności, wolność i konieczność (Kant, Jaspers, Nietzsche).

Problem cnót: Sokrates, Platon, Arystoteles, stoicy – teoria cnót; Scheler – rehabilitacja cnoty; Nietzsche – wola mocy, cnota darząca; Scheler – ład serca.

Sprawiedliwość jako kwestia etyczna i prawna – filozofia moralna Rawlsa.

„Międzyludzkie” jako kategoria etyczna – „filozofia międzyludzkiego spotkania” Bubera i Levinasa.

Wybrane wątki i motywy z Biblii, mitologii i literatury, w aspekcie etycznym:

Mity o stworzeniu świata i człowieka (historia „grzechu pierworodnego”), w aspekcie etycznym (Teogonia i Prace i dni Hezjoda, orficki mit o Zagreusie i Tytanach, "Księga Rodzaju", "Timajos" Platona);"ofiara Abrahama" ("Księga Rodzaju"), "ofiara Agamemnona (z tragedii Eurypidesa "Ifigenia w Aulidzie"); „ofiara Kaina i Abla”, „Hiob” „Kazanie na górze”, „hymn o miłości” św. Pawła; motyw Prometeusza (z tragedii Ajschylosa "Prometeusz w okowach").

Historia Medei (z tragedii Eurypidesa „Medea”); gruszki św. Augustyna (z „Wyznań” św. Augustyna) – motyw świadomego zła.

„Wielki Inkwizytor” (Dostojewskiego) a Chrystus.

Literatura:

S. Andersen, Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2003.

J. Baggini, P. S. Fost, Przybornik etyka. Kompendium metod i pojęć etycznych. Warszawa 2007.

A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Filozofia moraln ści od czasów Homera do XX w., PWN Warszawa 2000.

A. Anzerbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1991.

A. Linzey, Teologia zwierząt, Kraków 2010.

R. H. Popkin, A. Stroll, Filozofia, Poznań1994.

R. Spaermann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000.

T. Styczeń, ABC etyki, Lublin 2001.

W.Tatarkiewicz, Historia filozofii,

K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1982.

K. WOjtyLa, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982.

P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Poznań 1995.

Literatura dodatkowa (wybór):

Arystoteles, Etyka Nikomachejska, Warszawa 1982.

Platon, Gorgiasz, Uczta, Timajos, Warszawa 1958.

T. Gadacz, U umiejętności życia, Kraków 2002.

T. Gadacz, U ulotności życia, Kraków 2008.

Augustyn, Dialogi (O szczęściu), Kraków 1999.

Seneka, Dialogi, Warszawa 1965.

Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Warszawa 1971.

S. Kierkegaard, Bojażń i drżenie, Warszawa 1995.

L. Boros, Istnienie wyzwolone. Misterium mortis, Warszawa 1985.

H.Buczyńska-Garewicz, Milczenie i mowa filozofii, Warszawa 2003.

R. Fromm, O sztuce miłości, Poznań 2007.

A. Krokiewicz, Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 2000.

Plutarch, Moralia, Wrocław 1954.

Plutarch, Moralia, Warszawa 1977.

R. Safranski, Zło. Dramat wolności, Warszawa 1999.

W. Tatarkiewicz, O szczęściu, Warszawa 1990.

K. Pawłowski, Medytacje platońskie, Warszawa 2015.

K. Pawłowski, Lathe biosas. Filozoficzne posłannictwo Epikura z Samos, Lublin 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

FP1_W11

Zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz dobre praktyki życia akademickiego

FP1_U01.

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje, biorąc pod uwagę zasady etyczne zawodu filologa.

FP1_K03

Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz do prawidłowego identyfikowania dylematów zawodu filologa.

Student zna filozoficzne (antropologiczne i metafizyczne) podstawy etyki. Zna najważniejsze filozoficzne nurty etyczne. Potrafi wychwycić kwestie etyczne w literaturze. Potrafi rozpatrywać różne problemy życiowe w kontekście moralnym. Umie rozpoznawać w sytuacjach na pozór niemających związku z etyką. Zauważa etyczne uwarunkowania różnych sytuacji międzyludzkich. Jest świadomy swojej autonomii i zarazem odpowiedzialności moralnej. Rozumie też potrzebę stałego kształtowania swojej świadomości moralnej celem osiągnięcia dojrzałości moralnej (umocowanej na wewnętrznej świadomości moralnej, a nie tylko na zewnętrznych zakazach i nakazach). Jest też świadom etycznych aspektów swoich różnych relacji społecznych. Rozumie też etyczne aspekty prawa pozytywnego.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę na podstawie ogólnej aktywności i zaangażowania studenta w toku całego semestru.

Nie przewiduje się osobnego egzaminu po zakończeniu zajęć. Studenci zdobywają oceny w trakcie zajęć w przeciągu całego semestru. Na ostateczną ocenę ma wpływ: obecność, aktywność na zajęciach, przygotowywanie do zajęć w formie przeczytanych lektur, ewentualne przygotowywanie prezentacji na zadany temat. Na najniższą ocenę (dostateczną) wystarczy obecność i aktywna uwaga na zajęciach. Na wyższe oceny trzeba wykazać się aktywnością i zaangażowaniem. Na najwyższą ocenę wymagane jest zaliczenie uzgodnionych lektur. Szczegółowe uwagi na temat zaliczeń podane zostaną na zajęciach.

Punkty ECTS:

30 godz. - udział w zajęciach - 1 punkt

30 godz. - przygotowanie do zajęć (lektura tekstów) - 1 punkt

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-01 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Pawłowski, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Kazimierz Pawłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje krótki rys historyczny etyki (etyka w perspektywie historii filozofii), krótki przegląd ideałów etycznych różnych religii, wybrane kwestie etyczne inspirowane przez filozofię, wybrane motywy Biblii, mitologii i literatury – w aspekcie etycznym; wybrane kwestie etyczne świata współczesnego.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje krótki rys historyczny etyki (etyka w perspektywie historii filozofii), krótki przegląd ideałów etycznych różnych religii, wybrane kwestie etyczne inspirowane przez filozofię, wybrane motywy Biblii, mitologii i literatury – w aspekcie etycznym.

Zagadnienia szczegółowe:

I Etyka, rys historyczny:

Greckie ideały etyczne (Homer, Hezjod, Ajschylos, Sofokles) – ideał kalokagathii.

Etyka Sokratesa i etyka sofistów greckich. Sokratejska troska o duszę.

Platon – ideały etyczne Platona (doktryna niekrzywdzenia, ideał upodobnienia do Boga, ideał miłości „platonicznej”). Platońska droga do szczęścia.

Arystoteles, ideał „szlachetnego egoisty”. Arystotelesowska teoria szczęścia.

Hedonizm – Epikur: troska o duszę według Epikura. Epikurejska droga szczęścia.

Cynizm – cynickie orędzie wyzwolenia.

Stoicyzm – stoicka teoria cnoty i prawa.

Św. Augustyn – państwo boże i

Tomasz z Akwinu i prawo naturalne.

Utylitaryzm – Jeremy Bentham i John Stuart Mill.

Etyka Kantowska – imperatyw kategoryczny Kanta.

Etyka współczesna – naturalizm, antynaturalizm, emotywizm, etyka sytuacyjna. Etyczne aspekty stosunku człowieka do zwierząt i przyrody.

Etyka inspirowana religią

Etyka buddyzmu.

Etyka Islamu.

Etyka judaizmu.

Etyka chrześcijańska (chrześcijaństwo starożytne, wyznania protestanckie, prawosławie, katolicyzm).

Wybrane kwestie etyczne inspirowane przez filozofię

Zagadnienie źródeł świadomości moralnej: świadomość moralna oparta na prawie naturalnym (etyka odwołująca się do prawa naturalnego) i świadomość oparta na wartościach absolutnych (etyka odwołująca się do wartości nadprzyrodzonych).

Wola i wolności w sensie etycznym: sens wolności, wolność i konieczność (Kant, Jaspers, Nietzsche).

Problem cnót: Sokrates, Platon, Arystoteles, stoicy – teoria cnót; Scheler – rehabilitacja cnoty; Nietzsche – wola mocy, cnota darząca; Scheler – ład serca.

Sprawiedliwość jako kwestia etyczna i prawna – filozofia moralna Rawlsa.

„Międzyludzkie” jako kategoria etyczna – „filozofia międzyludzkiego spotkania” Bubera i Levinasa.

Wybrane wątki i motywy z Biblii, mitologii i literatury, w aspekcie etycznym:

Mity o stworzeniu świata i człowieka (historia „grzechu pierworodnego”), w aspekcie etycznym (Teogonia i Prace i dni Hezjoda, orficki mit o Zagreusie i Tytanach, "Księga Rodzaju", "Timajos" Platona);"ofiara Abrahama" ("Księga Rodzaju"), "ofiara Agamemnona (z tragedii Eurypidesa "Ifigenia w Aulidzie"); „ofiara Kaina i Abla”, „Hiob” „Kazanie na górze”, „hymn o miłości” św. Pawła; motyw Prometeusza (z tragedii Ajschylosa "Prometeusz w okowach").

Historia Medei (z tragedii Eurypidesa „Medea”); gruszki św. Augustyna (z „Wyznań” św. Augustyna) – motyw świadomego zła.

„Wielki Inkwizytor” (Dostojewskiego) a Chrystus.

Literatura:

S. Andersen, Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2003.

J. Baggini, P. S. Fost, Przybornik etyka. Kompendium metod i pojęć etycznych. Warszawa 2007.

A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Filozofia moraln ści od czasów Homera do XX w., PWN Warszawa 2000.

A. Anzerbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1991.

A. Linzey, Teologia zwierząt, Kraków 2010.

R. H. Popkin, A. Stroll, Filozofia, Poznań1994.

R. Spaermann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000.

T. Styczeń, ABC etyki, Lublin 2001.

W.Tatarkiewicz, Historia filozofii,

K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1982.

K. WOjtyLa, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982.

P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Poznań 1995.

Literatura dodatkowa (wybór):

Arystoteles, Etyka Nikomachejska, Warszawa 1982.

Platon, Gorgiasz, Uczta, Timajos, Warszawa 1958.

T. Gadacz, U umiejętności życia, Kraków 2002.

T. Gadacz, U ulotności życia, Kraków 2008.

Augustyn, Dialogi (O szczęściu), Kraków 1999.

Seneka, Dialogi, Warszawa 1965.

Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Warszawa 1971.

S. Kierkegaard, Bojażń i drżenie, Warszawa 1995.

L. Boros, Istnienie wyzwolone. Misterium mortis, Warszawa 1985.

H.Buczyńska-Garewicz, Milczenie i mowa filozofii, Warszawa 2003.

R. Fromm, O sztuce miłości, Poznań 2007.

A. Krokiewicz, Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 2000.

Plutarch, Moralia, Wrocław 1954.

Plutarch, Moralia, Warszawa 1977.

R. Safranski, Zło. Dramat wolności, Warszawa 1999.

W. Tatarkiewicz, O szczęściu, Warszawa 1990.

K. Pawłowski, Medytacje platońskie, Warszawa 2015.

K. Pawłowski, Lathe biosas. Filozoficzne posłannictwo Epikura z Samos, Lublin 2010.

Wymagania wstępne:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Pawłowski, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Kazimierz Pawłowski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afaa6bacbc4ad4409be3b0d68a366b984%40thread.tacv2/conversations?groupId=1196814a-0e9f-4eff-ad64-103cb49a528d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje krótki rys historyczny etyki (etyka w perspektywie historii filozofii), krótki przegląd ideałów etycznych różnych religii, wybrane kwestie etyczne inspirowane przez filozofię, wybrane motywy Biblii, mitologii i literatury – w aspekcie etycznym; wybrane kwestie etyczne świata współczesnego.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje krótki rys historyczny etyki (etyka w perspektywie historii filozofii), krótki przegląd ideałów etycznych różnych religii, wybrane kwestie etyczne inspirowane przez filozofię, wybrane motywy Biblii, mitologii i literatury – w aspekcie etycznym.

Zagadnienia szczegółowe:

I Etyka, rys historyczny:

Greckie ideały etyczne (Homer, Hezjod, Ajschylos, Sofokles) – ideał kalokagathii.

Etyka Sokratesa i etyka sofistów greckich. Sokratejska troska o duszę.

Platon – ideały etyczne Platona (doktryna niekrzywdzenia, ideał upodobnienia do Boga, ideał miłości „platonicznej”). Platońska droga do szczęścia.

Arystoteles, ideał „szlachetnego egoisty”. Arystotelesowska teoria szczęścia.

Hedonizm – Epikur: troska o duszę według Epikura. Epikurejska droga szczęścia.

Cynizm – cynickie orędzie wyzwolenia.

Stoicyzm – stoicka teoria cnoty i prawa.

Św. Augustyn – państwo boże i

Tomasz z Akwinu i prawo naturalne.

Utylitaryzm – Jeremy Bentham i John Stuart Mill.

Etyka Kantowska – imperatyw kategoryczny Kanta.

Etyka współczesna – naturalizm, antynaturalizm, emotywizm, etyka sytuacyjna. Etyczne aspekty stosunku człowieka do zwierząt i przyrody.

Etyka inspirowana religią

Etyka buddyzmu.

Etyka Islamu.

Etyka judaizmu.

Etyka chrześcijańska (chrześcijaństwo starożytne, wyznania protestanckie, prawosławie, katolicyzm).

Katolicka nauka społeczna w aspekcie etycznym.

Wybrane kwestie etyczne inspirowane przez filozofię

Zagadnienie źródeł świadomości moralnej: świadomość moralna oparta na prawie naturalnym (etyka odwołująca się do prawa naturalnego) i świadomość oparta na wartościach absolutnych (etyka odwołująca się do wartości nadprzyrodzonych).

Wola i wolności w sensie etycznym: sens wolności, wolność i konieczność (Kant, Jaspers, Nietzsche).

Problem cnót: Sokrates, Platon, Arystoteles, stoicy – teoria cnót; Scheler – rehabilitacja cnoty; Nietzsche – wola mocy, cnota darząca; Scheler – ład serca.

Sprawiedliwość jako kwestia etyczna i prawna – filozofia moralna Rawlsa.

„Międzyludzkie” jako kategoria etyczna – „filozofia międzyludzkiego spotkania” Bubera i Levinasa.

Wybrane wątki i motywy z Biblii, mitologii i literatury, w aspekcie etycznym:

Etyka Starego Testamentu; Etyka Nowego Testamentu.

Mity o stworzeniu świata i człowieka (historia „grzechu pierworodnego”), w aspekcie etycznym (Teogonia i Prace i dni Hezjoda, orficki mit o Zagreusie i Tytanach, "Księga Rodzaju", "Timajos" Platona);"ofiara Abrahama" ("Księga Rodzaju"), "ofiara Agamemnona (z tragedii Eurypidesa "Ifigenia w Aulidzie"); „ofiara Kaina i Abla”, „Hiob” „Kazanie na górze”, „hymn o miłości” św. Pawła; motyw Prometeusza (z tragedii Ajschylosa "Prometeusz w okowach").

Historia Medei (z tragedii Eurypidesa „Medea”); gruszki św. Augustyna (z „Wyznań” św. Augustyna) – motyw świadomego zła.

„Wielki Inkwizytor” (Dostojewskiego) a Chrystus.

Literatura:

S. Andersen, Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2003.

J. Baggini, P. S. Fost, Przybornik etyka. Kompendium metod i pojęć etycznych. Warszawa 2007.

A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Filozofia moraln ści od czasów Homera do XX w., PWN Warszawa 2000.

A. Anzerbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1991.

A. Linzey, Teologia zwierząt, Kraków 2010.

R. H. Popkin, A. Stroll, Filozofia, Poznań1994.

R. Spaermann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000.

T. Styczeń, ABC etyki, Lublin 2001.

W.Tatarkiewicz, Historia filozofii,

K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1982.

K. WOjtyLa, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982.

P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Poznań 1995.

Literatura dodatkowa (wybór):

Arystoteles, Etyka Nikomachejska, Warszawa 1982.

Platon, Gorgiasz, Uczta, Timajos, Warszawa 1958.

T. Gadacz, U umiejętności życia, Kraków 2002.

T. Gadacz, U ulotności życia, Kraków 2008.

Augustyn, Dialogi (O szczęściu), Kraków 1999.

Seneka, Dialogi, Warszawa 1965.

Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Warszawa 1971.

S. Kierkegaard, Bojażń i drżenie, Warszawa 1995.

L. Boros, Istnienie wyzwolone. Misterium mortis, Warszawa 1985.

H.Buczyńska-Garewicz, Milczenie i mowa filozofii, Warszawa 2003.

R. Fromm, O sztuce miłości, Poznań 2007.

A. Krokiewicz, Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 2000.

Plutarch, Moralia, Wrocław 1954.

Plutarch, Moralia, Warszawa 1977.

R. Safranski, Zło. Dramat wolności, Warszawa 1999.

W. Tatarkiewicz, O szczęściu, Warszawa 1990.

K. Pawłowski, Medytacje platońskie, Warszawa 2015.

K. Pawłowski, Lathe biosas. Filozoficzne posłannictwo Epikura z Samos, Lublin 2010.

Wymagania wstępne:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.