Historia polskiej literatury dawnej (średniowiecze - renesans - barok)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-I-1-HLPSrReB-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia polskiej literatury dawnej (średniowiecze - renesans - barok) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W08 FP1_U03 FP1_K01 FP1_K01, |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu szkoły średniej w dziedzinach: historia literatury, historia. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: student zna historię literatury staropolskiej; zna i rozumie dzieła i autorów staropolskich; będzie łączyć zjawiska literackie ze sobą; będzie umiał operować wielkimi schematami ideowymi związanymi ze światem staropolskim; jest w stanie rozpoznawać i charakteryzować podstawowe gatunki z literatury staropolskiej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią literatury staropolskiej. Układ spotkań jest ściśle chronologiczny: wychodzimy zawsze od kontekstu historycznego omawianych zjawisk literackich, wykazujemy ich związek z życiem społecznym czy politycznym. Studenci zapoznają się tak samo z najbardziej podstawowymi kwestiami związanymi z kulturą materialną, ale i duchową kolejnych epok w literaturze; zadaniem naszym jest też wskazać na związki między zjawiskami literackimi, zarówno te wewnątrzliterackie (dzieje gatunków, typu kronika, pieśń, epigramatyka, epika, sielanka itp), jak i zewnątrzliterackiej (podstawowe zagadnienia dla świata szlacheckiego). Podczas wykładów kładzie się też nacisk na fakty historyczne, ale też biograficzne zakorzenienie literatury (następstwo pokoleń, umiejętność wskazania na zjawiska "przejmowania" bądź "odrzucania" tradycji czy form artystycznych); wprowadzamy tak samo podstawowe pojęcia takie jak klasycyzm, humanizm renesansowy, stoicyzm chrześcijański, horacjanizm, cyceronianizm, tacytyzm, paranetyczność literatury,konceptyzm, sarmatyzm itp. Wykład zaczyna się od początków pisarstwa średniowiecznego, a kończy na dziele "pogrobowców" literatury barokowej: ks. Józefie Bace czy ks.Jędrzeju Kitowiczu. Jego osią konstrukcyjną jest Spis Lektur dla studentów polonistyki; pomocnicze w tej perspektywie są ćwiczenia z literatury staropolskiej, gdzie studenci mają możliwość bliższego zapoznania się z tekstami i pracy z nimi. Wykład podpowiada zaledwie pewne możliwości intrerpretacyjne. Wykładowca stawia sobie za cel "otworzenie" literatury staropolskiej współczesnej (ale nie uwspółcześniającej) lekturze; podanie niejako ścieżek dostępu do literatury, której język jest już dzisiaj nieco niezrozumiały. Stosuje się metodę hermeneutyczną, która zakłada życie tekstu w akcie lektury rozumiejącej (a dokładniej: w akcie lektury dążącej do zrozumienia). |
Literatura: |
LEKTURY DO EGZAMINU Z HPLD ŚREDNIOWIECZE 1. Modlitwy księżnej Gertrudy z Psałterza Egberta w Cividale, tłum. B. Kürbis, Kraków 1998 Albo dostęp: http://gertruda.estrony.com.pl/node/18 lub: http://gertruda.eu/modlitwy.htm 2. Bogurodzica, [w:] Bogurodzica, oprac. J. Woronczak, Wrocław 1962. Albo: Średniowieczna pieśń religijna polska, oprac. M. Korolko, Wrocław 1980, lub: Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, oprac. W. Wydra, W. R. Rzepka, Wrocław 1984. 3. Posłuchajcie, bracia miła, [w:] Średniowieczna pieśń religijna polska, oprac. M. Korolko, Wrocław 1980, lub w: Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, oprac. W. Wydra, W. R. Rzepka, Wrocław 1984. 4. Kazanie na dzień św. Katarzyny: Kazania świętokrzyskie, [w:] Średniowieczna proza polska, oprac. Stefan Vrtel-Wierczyński, Wrocław 1959, lub: W. Wydra, R. Rzepka, Chrestomatia staropolska. Teksty do r. 1543, Wrocław 1984, lub Kazania świętokrzyskie. Nowa edycja, nowe propozycje badawcze, red. P. Stępień, Warszawa 2009. 5. Anonim, tzw. Gall, Kronika polska, tłum. R. Grodecki, Wrocław 2008. http://lektury.kochamjp.pl/teksty_/kronika_Galla_Anonima_tekst.pdf 6. Władysław z Gielniowa, Pieśni: w: http://staropolska.pl/sredniowiecze/sredniowiecze_006_wladyslaw_z_gielniowa.html Literatura przedmiotowa: Słownik literatury staropolskiej (średniowiecze, renesans, barok), red. T. Michałowska, Warszawa 1990 T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 1996 (wiele wydań). T. Michałowska, Ego Getruda. Studium historycznoliterackie, Warszawa 2001; fragmenty także w: http://gertruda.estrony.com.pl/node/10 P. Stępień, Chaos i ład. Lament świętokrzyski w świetle tradycji teologicznej, „Pamiętnik Literacki” 1998, z. 1. M. Hanczakowski , Kazania Świętokrzyskie, [w:] Lektury polonistyczne. Średniowiecze — Renesans — Barok, red. J. S. Gruchała, Kraków 1999, t. 3. M. Plezia, Nowe studia nad Gallem [w:] Mente et litteris. O kulturze i społeczeństwie wieków średnich, red. H. Chłopocka, Poznań 1984, s. 111–120; RENESANS 1. M. Hussowski, Pieśń o żubrze, https://literat.ug.edu.pl/zubr/zubr.htm 2. K. Janicki, Wybór wierszy: http://staropolska.pl/renesans/klemens_janicki/Janicjusz_wybor.html 3. M. Rej, Krótka rozprawa między trzema osobami Panem, Wójtem a Plebanem https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/krotka-rozprawa-miedzy-trzemi-osobami.html 4. M. Rej, Figliki (Wybór) http://staropolska.pl/renesans/mikolaj_rej/Figliki.html 5. M. Rej, Żywot człowieka poczciwego, Kapitulum XVI w: http://staropolska.pl/renesans/mikolaj_rej/Zywot_2.html 6. Andrzej Frycz Modrzewski, Łaski czyli pierwsza mowa o karze za mężobójstwo, w: http://staropolska.pl/renesans/a_f_modrzewski/laski.html 7. Andrzej Frycz Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej, ks. I. O Obyczajach, Przedmowa i pkt. 1, pkt. 2, w: https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/o-poprawie-rzeczypospolitej.pdf 8. J. Kochanowski, Fraszki (wybór): http://staropolska.pl/renesans/jan_kochanowski/fraszki/fraszki_01.html 9. J. Kochanowski, Pieśni (wybór) http://staropolska.pl/renesans/jan_kochanowski/piesni/piesni_01.html 10. J. Kochanowski, Poematy: Muza, Satyr abo dziki mąż http://staropolska.pl/renesans/jan_kochanowski/muza.html oraz http://staropolska.pl/renesans/jan_kochanowski/Satyr.html 11. J. Kochanowski, Treny http://staropolska.pl/renesans/jan_kochanowski/treny/treny_01.html 12. Ł. Górnicki, Dworzanin polski, księga pierwsza i druga https://literat.ug.edu.pl/dworzan/index.htm 13. P. Skarga, Kazania sejmowe, kazanie 1, 3, 4 https://literat.ug.edu.pl/skarga/index.htm 14. Szymon Szymonowic, Sielanki: Czary i Żeńcy https://literat.ug.edu.pl/sielanki/index.htm 15. W. Goślicki, O doskonałym senatorze, fagment http://www.staropolska.pl/renesans/proza/Goslicki.html Literatura przedmiotowa Słownik literatury staropolskiej (średniowiecze, renesans, barok), red. T. Michałowska, Warszawa 1990 Jerzy Ziomek, Renesans (wiele wydań) albo Andrzej Borowski, Renesans, Kraków 2002 albo Piotr Wilczek, Literatura polskiego renesansu, Katowice 2005 Inne: S. Greenblatt, Zwrot. Jak zaczął się renesans, tłum. M. Słysz, Warszawa 2012, s. 99-132, 138-160. J. Sokolski, Lipa, Chiron i Labirynt. Esej o "Fraszkach", Wrocław 1998. (Całość) M. Cytowska, Nad trenami Jana Kochanowskiego. Od motta do genezy poematu, „Pamiętnik Literacki” 1979, z. 1, s. 181–186. P. Wilczek, Dialog masek. Próba interpretacji "Trenów" Jana Kochanowskiego jako poematu polifonicznego, "Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego" 1992, nr 1225. Roman Krzywy, "Muza" Jana Kochanowskiego Teresa Bałuk-Ulewiczowa, Goślicki i jego dzieło "De optimo senatore" Piotr Wilczek, Andrzej Frycz Modrzewski - O poprawie Rzeczypospolitej BAROK 1. Mikołaj Sęp Szarzyński, Rytmy abo wiersze polskie http://staropolska.pl/barok/barok_001.html 2. Hieronim Jarosz Morsztyn, Światowa rozkosz http://staropolska.pl/barok/barok_005.html 3. Szymon Zimorowic, Roksolanki https://literat.ug.edu.pl/autors/zimorow.htm 4. Maciej Kazimierz Sarbiewski, Ody (wybór) http://staropolska.pl/barok/MK_Sarbiewski/wybor_01.html#IV 5. Daniel Naborowski, Wiersze https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/naborowski-marnosc.html 6. Jan Andrzej Morsztyn, Kanikuła, Lutnia https://literat.ug.edu.pl/morsztyn/index.htm 7. Krzysztof Opaliński, Satyry http://www.staropolska.pl/barok/K_Opalinski/Satyry_01.html 8. Zbigniew Morsztyn, Pieśń w ucisku, Duma niewolnicza, Emblematy http://www.staropolska.pl/barok/barok_013.html 9. Wacław Potocki, Wybór wierszy http://staropolska.pl/barok/barok_014.html 10. Wespazjan Kochowski, Psalmodia polska https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/kochowski-psalmodia-polska/ 11. Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pamietniki.html 12. Józef Baka, Uwagi śmierci niechybnej i złości grzechowej https://literat.ug.edu.pl/baka/index.htm Literatura przedmiotowa: Słownik literatury staropolskiej (średniowiecze, renesans, barok), red. T. Michałowska, Warszawa 1990 Czesław Hernas, Barok (wiele wydań), szczególnie rozdziały poświęcone wymienionym wyżej pisarzom. T. Ulewicz, Sarmacja. Zagadnienie sarmatyzmu, Kraków, Collegium Columbinum 2006 K. Koehler, Palus sarmatica, Warszawa 2015. A. Karpiński, Wiek rękopisów, w: Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach, Warszawa 2003, s. 13-59. A .Borowski, Daniel Naborowski - wiersze wybrane, w: Lektury polonistyczne. Średniowiecze — Renesans — Barok, red. A. Borowski, J.S. Gruchała, Kraków 1997, t. 1 Krzysztof Koehler, Punkty krystalizacji.Szkice o literaturze staropolskiej, Warszawa 2021. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza 1. ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury staropolskiej, kanonicznych dziełach literackich średniowiecza, renesansu i baroku oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych (FP1_W14) Umiejętności posiada podstawowe umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego FP1_U02 potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym (FP1_U04) posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków FP1_U07 kompetencje ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym FP1_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student który: ma uporządkowaną i bardzo dobrą wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury staropolskiej, kanonicznych dziełach literackich średniowiecza, renesansu i baroku oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych (FP1_W14) posiada w stopniu bardzo dobrym podstawowe umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego FP1_U02 bardzo dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym (FP1_U04) posiada bardzo dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków FP1_U07 ma bardzo wysoka świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym FP1_K06 Ocenę dobrą otrzymuje student, który: ma uporządkowaną i dobrą wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury staropolskiej, kanonicznych dziełach literackich średniowiecza, renesansu i baroku oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych (FP1_W14) posiada w stopniu dobrym podstawowe umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego FP1_U02 dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym (FP1_U04) posiada dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków FP1_U07 ma wysoką świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym FP1_K06 Ocenę dostateczna otrzymuje student, który: ma dosyć słabo uporządkowaną i dostateczną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury staropolskiej, kanonicznych dziełach literackich średniowiecza, renesansu i baroku oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych (FP1_W14) posiada w stopniu dostatecznym podstawowe umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego FP1_U02 słabo potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym (FP1_U04) posiada dostateczną umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków FP1_U07 ma niską świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym FP1_K06 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Krzysztof Koehler, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Koehler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Krzysztof Koehler, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Koehler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin - uczestnictwo w wykładzie 25 godzin - lektura pozycji ze spisu lektur 20 godzin - przygotowanie do egzaminu z przedmiotu |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
LEKTURY DO EGZAMINU Z HPLD ŚREDNIOWIECZE 1. Modlitwy księżnej Gertrudy z Psałterza Egberta w Cividale, tłum. B. Kürbis, Kraków 1998 Albo dostęp: http://gertruda.estrony.com.pl/node/18 lub: http://gertruda.eu/modlitwy.htm 2. Bogurodzica, [w:] Bogurodzica, oprac. J. Woronczak, Wrocław 1962. Albo: Średniowieczna pieśń religijna polska, oprac. M. Korolko, Wrocław 1980, lub: Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, oprac. W. Wydra, W. R. Rzepka, Wrocław 1984. 3. Posłuchajcie, bracia miła, [w:] Średniowieczna pieśń religijna polska, oprac. M. Korolko, Wrocław 1980, lub w: Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, oprac. W. Wydra, W. R. Rzepka, Wrocław 1984. 4. Kazanie na dzień św. Katarzyny: Kazania świętokrzyskie, [w:] Średniowieczna proza polska, oprac. Stefan Vrtel-Wierczyński, Wrocław 1959, lub: W. Wydra, R. Rzepka, Chrestomatia staropolska. Teksty do r. 1543, Wrocław 1984, lub Kazania świętokrzyskie. Nowa edycja, nowe propozycje badawcze, red. P. Stępień, Warszawa 2009. 5. Anonim, tzw. Gall, Kronika polska, tłum. R. Grodecki, Wrocław 2008. http://lektury.kochamjp.pl/teksty_/kronika_Galla_Anonima_tekst.pdf 6. Władysław z Gielniowa, Pieśni: w: http://staropolska.pl/sredniowiecze/sredniowiecze_006_wladyslaw_z_gielniowa.html Literatura przedmiotowa: Słownik literatury staropolskiej (średniowiecze, renesans, barok), red. T. Michałowska, Warszawa 1990 T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 1996 (wiele wydań). T. Michałowska, Ego Getruda. Studium historycznoliterackie, Warszawa 2001; fragmenty także w: http://gertruda.estrony.com.pl/node/10 P. Stępień, Chaos i ład. Lament świętokrzyski w świetle tradycji teologicznej, „Pamiętnik Literacki” 1998, z. 1. M. Hanczakowski , Kazania Świętokrzyskie, [w:] Lektury polonistyczne. Średniowiecze — Renesans — Barok, red. J. S. Gruchała, Kraków 1999, t. 3. M. Plezia, Nowe studia nad Gallem [w:] Mente et litteris. O kulturze i społeczeństwie wieków średnich, red. H. Chłopocka, Poznań 1984, s. 111–120; RENESANS 1. M. Hussowski, Pieśń o żubrze, https://literat.ug.edu.pl/zubr/zubr.htm 2. K. Janicki, Wybór wierszy: http://staropolska.pl/renesans/klemens_janicki/Janicjusz_wybor.html 3. M. Rej, Krótka rozprawa między trzema osobami Panem, Wójtem a Plebanem https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/krotka-rozprawa-miedzy-trzemi-osobami.html 4. M. Rej, Figliki (Wybór) http://staropolska.pl/renesans/mikolaj_rej/Figliki.html 5. M. Rej, Żywot człowieka poczciwego, Kapitulum XVI w: http://staropolska.pl/renesans/mikolaj_rej/Zywot_2.html 6. Andrzej Frycz Modrzewski, Łaski czyli pierwsza mowa o karze za mężobójstwo, w: http://staropolska.pl/renesans/a_f_modrzewski/laski.html 7. Andrzej Frycz Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej, ks. I. O Obyczajach, Przedmowa i pkt. 1, pkt. 2, w: https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/o-poprawie-rzeczypospolitej.pdf 8. J. Kochanowski, Fraszki (wybór): http://staropolska.pl/renesans/jan_kochanowski/fraszki/fraszki_01.html 9. J. Kochanowski, Pieśni (wybór) http://staropolska.pl/renesans/jan_kochanowski/piesni/piesni_01.html 10. J. Kochanowski, Poematy: Muza, Satyr abo dziki mąż http://staropolska.pl/renesans/jan_kochanowski/muza.html oraz http://staropolska.pl/renesans/jan_kochanowski/Satyr.html 11. J. Kochanowski, Treny http://staropolska.pl/renesans/jan_kochanowski/treny/treny_01.html 12. Ł. Górnicki, Dworzanin polski, księga pierwsza i druga https://literat.ug.edu.pl/dworzan/index.htm 13. P. Skarga, Kazania sejmowe, kazanie 1, 3, 4 https://literat.ug.edu.pl/skarga/index.htm 14. Szymon Szymonowic, Sielanki: Czary i Żeńcy https://literat.ug.edu.pl/sielanki/index.htm 15. W. Goślicki, O doskonałym senatorze, fagment http://www.staropolska.pl/renesans/proza/Goslicki.html Literatura przedmiotowa Słownik literatury staropolskiej (średniowiecze, renesans, barok), red. T. Michałowska, Warszawa 1990 Jerzy Ziomek, Renesans (wiele wydań) albo Andrzej Borowski, Renesans, Kraków 2002 albo Piotr Wilczek, Literatura polskiego renesansu, Katowice 2005 Inne: S. Greenblatt, Zwrot. Jak zaczął się renesans, tłum. M. Słysz, Warszawa 2012, s. 99-132, 138-160. J. Sokolski, Lipa, Chiron i Labirynt. Esej o "Fraszkach", Wrocław 1998. (Całość) M. Cytowska, Nad trenami Jana Kochanowskiego. Od motta do genezy poematu, „Pamiętnik Literacki” 1979, z. 1, s. 181–186. P. Wilczek, Dialog masek. Próba interpretacji "Trenów" Jana Kochanowskiego jako poematu polifonicznego, "Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego" 1992, nr 1225. Roman Krzywy, "Muza" Jana Kochanowskiego Teresa Bałuk-Ulewiczowa, Goślicki i jego dzieło "De optimo senatore" Piotr Wilczek, Andrzej Frycz Modrzewski - O poprawie Rzeczypospolitej BAROK 1. Mikołaj Sęp Szarzyński, Rytmy abo wiersze polskie http://staropolska.pl/barok/barok_001.html 2. Hieronim Jarosz Morsztyn, Światowa rozkosz http://staropolska.pl/barok/barok_005.html 3. Szymon Zimorowic, Roksolanki https://literat.ug.edu.pl/autors/zimorow.htm 4. Maciej Kazimierz Sarbiewski, Ody (wybór) http://staropolska.pl/barok/MK_Sarbiewski/wybor_01.html#IV 5. Daniel Naborowski, Wiersze https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/naborowski-marnosc.html 6. Jan Andrzej Morsztyn, Kanikuła, Lutnia https://literat.ug.edu.pl/morsztyn/index.htm 7. Krzysztof Opaliński, Satyry http://www.staropolska.pl/barok/K_Opalinski/Satyry_01.html 8. Zbigniew Morsztyn, Pieśń w ucisku, Duma niewolnicza, Emblematy http://www.staropolska.pl/barok/barok_013.html 9. Wacław Potocki, Wybór wierszy http://staropolska.pl/barok/barok_014.html 10. Wespazjan Kochowski, Psalmodia polska https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/kochowski-psalmodia-polska/ 11. Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/pamietniki.html 12. Józef Baka, Uwagi śmierci niechybnej i złości grzechowej https://literat.ug.edu.pl/baka/index.htm Literatura przedmiotowa: Słownik literatury staropolskiej (średniowiecze, renesans, barok), red. T. Michałowska, Warszawa 1990 Czesław Hernas, Barok (wiele wydań), szczególnie rozdziały poświęcone wymienionym wyżej pisarzom. T. Ulewicz, Sarmacja. Zagadnienie sarmatyzmu, Kraków, Collegium Columbinum 2006 K. Koehler, Palus sarmatica, Warszawa 2015. A. Karpiński, Wiek rękopisów, w: Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach, Warszawa 2003, s. 13-59. A .Borowski, Daniel Naborowski - wiersze wybrane, w: Lektury polonistyczne. Średniowiecze — Renesans — Barok, red. A. Borowski, J.S. Gruchała, Kraków 1997, t. 1 Krzysztof Koehler, Punkty krystalizacji.Szkice o literaturze staropolskiej, Warszawa 2021. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Koehler, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Koehler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.