Nauki pomocnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-I-1-Nauk.pom-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauki pomocnicze |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W01 FP1_U01 FP1_K01 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny. Ich celem jest wprowadzenie studentów w tajniki warsztatu polonistycznego oraz zapoznanie z podstawami metodologii pracy naukowej polonisty. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć omawiane będą wybrane elementy metodologii pracy umysłowej. Podjęty zostanie temat roli bibliotek w pracy polonisty i zostaną omówione najważniejsze księgozbiory polskie, a także zbiory archiwalne i muzealne w pracy polonisty, biblioteki cyfrowe w Polsce i na świecie z zasadami korzystania ze zbiorów zdigitalizowanych. Podczas zajęć zostanie zwrócona uwaga na zasoby internetowe w pracy polonisty. Kolejny blok tematyczny dotyczy bibliografii w pracy polonisty, podstawowych pojęć z zakresu teorii bibliografii oraz rodzajów bibliografii, ich układowi i zawartości. Zajęcia obejmują także opanowanie umiejętności sporządzania opisu bibliograficznego, przypisów (typy, zasady opracowania) oraz wskazanie zasad przygotowania pracy pisemnej w jej aspekcie technicznym (praca z edytorem tekstu). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: FP1_W01 rozumie znaczenie filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej Umiejętności: FP1_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje Kompetencje: FP1_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt: FP1_W01 Na ocenę niedostateczną (2): student nie zna elementarnej terminologii z zakresu nauk pomocniczych. Na ocenę dostateczną (3/3+): student ma ogólnie uporządkowaną wiedzę oraz terminologię z zakresu nauk pomocniczych. Na ocenę dobrą (4/4+): student posiada dobrze uporządkowaną wiedzę oraz terminologię z zakresu nauk pomocniczych. Na ocenę bardzo dobrą (5): student posiada bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę oraz terminologię z zakresu nauk pomocniczych Efekt: FP1_U01; Na ocenę niedostateczną (2): Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Nie umie w sposób samodzielny zdobywać informacji naukowych i rozwijać kompetencji badawczych. Nie potrafi przygotować wystąpienia ustnego oraz prezentacji multimedialnej w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Na ocenę dostateczną (3/ 3+): Student posiada niepełną umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i poprawnego przekazywania informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Posiada niepełną umiejętność samodzielnego zdobywania informacji naukowych i rozwijania kompetencji badawczych. Posiada niepełną umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego oraz prezentacji multimedialnej w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Na ocenę dobrą (4/ 4+): Student posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i poprawnego przekazywania informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Posiada dobrą umiejętność samodzielnego zdobywania informacji naukowych i rozwijania kompetencji badawczych. Posiada dobrą umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego oraz prezentacji multimedialnej w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Na ocenę dobrą (5): Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i poprawnego przekazywania informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Posiada bardzo dobrą umiejętność samodzielnego zdobywania informacji naukowych i rozwijania kompetencji badawczych. Posiada bardzo dobrą umiejętność przygotowania wystąpienia ustnego oraz prezentacji multimedialnej w języku polskim, z zakresu filologii polskiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. Efekt FP1_K01 Na ocenę niedostateczną (2): Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. (3/ 3+): Student jest w niewielkim stopniu gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. Na ocenę dobrą (4/ 4+): Student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. Na ocenę dobrą (5): Student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Partyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny. Ich celem jest wprowadzenie studentów w tajniki warsztatu polonistycznego oraz zapoznanie z podstawami metodologii pracy naukowej polonisty. |
|
Pełny opis: |
1) Wybrane elementy metodologii pracy umysłowej; 2) Biblioteka w pracy polonisty; 3) Omówienie najważniejszych księgozbiorów polskich; 4) Zbiory archiwalne i muzealne w pracy polonisty; 5) Biblioteki cyfrowe w Polsce i na świecie. Zasady korzystania ze zbiorów zdigitalizowanych - zajęcia praktyczne; 6) Zasoby internetowe w pracy polonisty - zajęcia praktyczne; 7) Bibliografia w pracy polonisty; 8) Podstawowe pojęcia z zakresu teorii bibliografii; 9) Rodzaje bibliografii: a) Spisy bibliograficzne tradycyjne - sposoby użytkowania; b) Spisy bibliograficzne elektroniczne - sposoby użytkowania; 10) Układ i zawartość bibliografii ważnych w pracy polonisty: a) Bibliografia polska K. Estreichera b) Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut” c) Dawni pisarze polscy: od początków piśmiennictwa do Młodej Polski d) Słownik współczesnych pisarzy polskich e) Współcześni polscy pisarze i badacze literatury f) Bibliografia Zawartości Czasopism. 11) Inne źródła naukowe w pracy polonisty (słowniki, podręczniki, syntezy, leksykony); 12) Problematyka opisu bibliograficznego - zajęcia praktyczne; 13) Przypisy: typy, zasady opracowania - zajęcia praktyczne; 14) Zasady przygotowania pracy pisemnej - aspekt techniczny. Praca z edytorem tekstu. |
|
Literatura: |
1. J. Czachowska, R. Loth, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, Wrocław 1977. 2. J. Czachowska, R. Loth,, Przewodnik polonisty. Bibliografie, słowniki, biblioteki, muzea literackie, Wrocław 1989. 3. Encyklopedia wiedzy o książce, pod red. A. Birkenmajera, B. Kocowskiego, J. Trzynadlowskiego, Wrocław, Ossolineum 1971. 4. H. Hleb-Koszańska, O bibliografii dla niewtajemniczonych, Warszawa 1974. 5. Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1989 i nast. 6. J. Starnawski, O uniwersyteckim studium dyscyplin filologicznych, Kraków 1993. 7. J. Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej (Na tle dyscyplin pokrewnych), wyd. 3, Warszawa 1983. 8. T. Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007. 9. O. Paul, Jak pisać prace uniwersyteckie: poradnik dla studentów, przekład i posłowie J. Piątkowska, Kraków 1999. 10. J. Korpała, Krótka historia bibliografii polskiej, Wrocław 1986. 11. M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy – powołania – bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, wyd. 2 popr., Warszawa 2009. 12. J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010. 13. K. Narojczyk, Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych, Olsztyn 2005. 14. A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. 15. Fercz J., Niemczykowa A., Podstawy nauki o książce, bibliotece i informacji naukowej, Warszawa 1991. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Niewiarowska, Magdalena Partyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach - 30 godz. - 1 ECTS Przygotowanie do kolokwium - 25 godz. - 1 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny. Ich celem jest wprowadzenie studentów w tajniki warsztatu polonistycznego oraz zapoznanie z podstawami metodologii pracy naukowej polonisty. |
|
Pełny opis: |
1) Wybrane elementy metodologii pracy umysłowej; 2) Biblioteka w pracy polonisty; 3) Omówienie najważniejszych księgozbiorów polskich; 4) Zbiory archiwalne i muzealne w pracy polonisty; 5) Biblioteki cyfrowe w Polsce i na świecie. Zasady korzystania ze zbiorów zdigitalizowanych - zajęcia praktyczne; 6) Zasoby internetowe w pracy polonisty - zajęcia praktyczne; 7) Bibliografia w pracy polonisty; 8) Podstawowe pojęcia z zakresu teorii bibliografii; 9) Rodzaje bibliografii: a) Spisy bibliograficzne tradycyjne - sposoby użytkowania; b) Spisy bibliograficzne elektroniczne - sposoby użytkowania; 10) Układ i zawartość bibliografii ważnych w pracy polonisty: a) Bibliografia polska K. Estreichera b) Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut” c) Dawni pisarze polscy: od początków piśmiennictwa do Młodej Polski d) Słownik współczesnych pisarzy polskich e) Współcześni polscy pisarze i badacze literatury f) Bibliografia Zawartości Czasopism. 11) Inne źródła naukowe w pracy polonisty (słowniki, podręczniki, syntezy, leksykony); 12) Problematyka opisu bibliograficznego - zajęcia praktyczne; 13) Przypisy: typy, zasady opracowania - zajęcia praktyczne; 14) Zasady przygotowania pracy pisemnej - aspekt techniczny. Praca z edytorem tekstu. |
|
Literatura: |
1. J. Czachowska, R. Loth, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, Wrocław 1977. 2. J. Czachowska, R. Loth,, Przewodnik polonisty. Bibliografie, słowniki, biblioteki, muzea literackie, Wrocław 1989. 3. Encyklopedia wiedzy o książce, pod red. A. Birkenmajera, B. Kocowskiego, J. Trzynadlowskiego, Wrocław, Ossolineum 1971. 4. H. Hleb-Koszańska, O bibliografii dla niewtajemniczonych, Warszawa 1974. 5. Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1989 i nast. 6. J. Starnawski, O uniwersyteckim studium dyscyplin filologicznych, Kraków 1993. 7. J. Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej (Na tle dyscyplin pokrewnych), wyd. 3, Warszawa 1983. 8. T. Winek, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007. 9. O. Paul, Jak pisać prace uniwersyteckie: poradnik dla studentów, przekład i posłowie J. Piątkowska, Kraków 1999. 10. J. Korpała, Krótka historia bibliografii polskiej, Wrocław 1986. 11. M. Antczak, A. Nowacka, Przypisy – powołania – bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, wyd. 2 popr., Warszawa 2009. 12. J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010. 13. K. Narojczyk, Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych, Olsztyn 2005. 14. A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. 15. Fercz J., Niemczykowa A., Podstawy nauki o książce, bibliotece i informacji naukowej, Warszawa 1991. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesława Tomaszewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Wiesława Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: udział w ćwiczeniach = 30 przygotowanie do ćwiczeń = 30 60 godz. = 2 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.