Historia literatury polskiej - Romantyzm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-I-2-HLPRom-C-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej - Romantyzm |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W08 FP1_U03 FP1_K01 |
Wymagania wstępne: | Orientacja w historii literatury epok dawnych oraz oświecenia. Wiedza na poziomie licealnym, dotycząca romantyzmu polskiego. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia HLP Romantyzm służą poznaniu jednego z najważniejszych okresów w historii literatury, sztuki i życia umysłowego, który przypada na lata 1822-1864. Na powstanie i rozwój prądu romantycznego decydujący wpływ miały wydarzenia historyczne. Specyfika prądu jakim jest polski romantyzm (w tym dominująca problematyka utworów) wiąże się z faktem utraconej pod koniec wieku XVIII niepodległości. Zajęcia służą zapoznaniu się przede wszystkim z tą częścią literacką dziedzictwa epoki romantycznej, która najlepiej oddaje charakter i ducha epoki, zarówno jej fazy przedpowstaniowej (1822-1830), jak i popowstaniowej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaawansowane zapoznanie Studentów z literaturą polskiego romantyzmu. Zajęcia mają charakter ćwiczeniowy, polegają na lekturze dzieła literackiego i pracy z tekstem. Służą pogłębieniu wiedzy z zakresu historii literatury polskiego romantyzmu. Koncentrują się na omówieniu problematyki najważniejszych dzieł literackich tego okresu, tj. "Ballady i romanse", "Sonety krymskie", "Maria", "Przedświt", "Irydion" i in. W oparciu o wybrane utwory Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Norwida, Aleksandra Fredry prezentowana jest specyfika (rozmaitość dominant estetycznych) i złożoność prądu romantycznego (bajronizm, orientalizm, sarmatyzm, profetyzm etc.). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EU_1 Student zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu; Student wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować; Student ma dobrą znajomość literatury przedmiotu EU_2 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych; Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego Student potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego; Student konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków EU_3 Student ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: - student zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji. Zna ramy czasowe epoki romantyzmu, potrafi wskazać i omówić najwybitniejsze dzieła literatury romantycznej. -potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego. - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami. Na ocenę dobrą student: -zna kryteria periodyzacji literatury polskiej,zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok. - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa. - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej. Na ocenę dostateczną student: - ma podstawową wiedzę w zakresie periodyzacji literatury polskiej, potrafi wymienić kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok. - potrafi podjąć próbę opisu dzieła literackiego z wykorzystaniem podstawowych terminów i narzędzi badawczych. - potrafi podjąć próbę krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Małgorzata Burta, Magdalena Partyka, Evangelina Skalińska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Burta, Evangelina Skalińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - 2 pkt = 60h 10 h - przygotowywanie się do zajęć bieżących; 10 h - pisanie pracy rocznej; 10 h - nauka do kolokwium semestralnego; 30 h - udział w zajęciach |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Evangelina Skalińska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Burta, Evangelina Skalińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnicząc w zajęciach Student mam możliwość uzyskania 2 punktów ECTS, na które składają się: 30 godzin - uczestniczenie w zajęciach; 10 godzin - przygotowywanie się do zajęć; 20 godzin - pisanie pracy zaliczeniowej; |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Woźniewska-Działak, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Woźniewska-Działak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS 4pkt = 120h (Dwa semestry). 1,5 pkt ECTS - lektura i przygotowanie do zajęć w trybie ciągłym. 1pkt ECTS - przygotowanie do kolokwium semestralnego 1,5 pkt ECTS - wybór tematu i przygotowanie pisemnej pracy rocznej. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia HLP Romantyzm służą poznaniu jednego z najważniejszych okresów w historii literatury, sztuki i życia umysłowego, który przypada na lata 1822-1864. Na powstanie i rozwój prądu romantycznego decydujący wpływ miały wydarzenia historyczne. Specyfika prądu jakim jest polski romantyzm (w tym dominująca problematyka utworów) wiąże się z faktem utraconej pod koniec wieku XVIII niepodległości. Zajęcia służą zapoznaniu się przede wszystkim z tą częścią literacką dziedzictwa epoki romantycznej, która najlepiej oddaje charakter i ducha epoki, zarówno jej fazy przedpowstaniowej (1822-1830), jak i popowstaniowej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter ćwiczeniowy, polegają na lekturze dzieła literackiego i pracy z tekstem. Służą pogłębieniu wiedzy z zakresu historii literatury polskiego romantyzmu. Koncentrują się na omówieniu problematyki najważniejszych dzieł literackich tego okresu, tj. "Ballady i romanse", "Sonety krymskie", "Maria", "Przedświt", "Irydion" i in. W oparciu o wybrane utwory Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Norwida, Aleksandra Fredry prezentowana jest specyfika (rozmaitość dominant estetycznych) i złożoność prądu romantycznego (bajronizm, orientalizm, sarmatyzm, profetyzm etc.). |
|
Literatura: |
W. Borowy, O poezji Mickiewicza. Lublin 1999. J. Kleiner, Mickiewicz, t. 1-2, Lublin 1995-1998. S. Pigoń, Zawsze o Nim. Kraków 1960. Cz. Zgorzelski, Liryka w pełni romantyczna, Warszawa 1981. M. Janion, Zygmunt Krasiński. Debiut i dojrzałość, Warszawa 1962. W. Borowy, O Norwidzie. Rozprawy i notatki, Warszawa 1960. Z. Stefanowska, Strona romantyków. Studia o Norwidzie, Lublin 1993. Cz. Zgorzelski, Romantyzm w Polsce, Lublin 1957. Cz. Zgorzelski, Zarysy i szkice literackie, Warszawa 1988. A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, [dowolne wydanie]. B. Dopart, Mickiewicz. Poeta alternatyw, Kraków 2021. B. Dopart, "Maria" Antoniego Malczewskiego - synkretyzm dzieła i przełom literacki, w: tegoż, Romantyzm polski: pluralizm prądów i synkretyzm dzieła, Kraków 1999. A. Ziołowicz, Poszukiwanie wspólnoty. Estetyka dramatyczności a więź międzyludzka w literaturze polskiego romantyzmu (preliminaria), Kraków 2011. M. Stanisz, Wczesnoromantyczne spory o poezję, Kraków 1998. M. Woźniewska-Działak, Poematy narracyjne Cypriana Norwida. Konteksty literacko-kulturalne, estetyka, myśl, Księgarnia Akademicka, Kraków 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.