Historia filozofii z elementami etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-I-2-HistFilzEl |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii z elementami etyki |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W06 FP_U10 FP_K04 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy filozofii nowożytnej i współczesnej (ze szczególnym uwzględnieniem filozoficznej problematyki etycznej), a także umiejętności rozpoznania najważniejszych problemów i motywów filozoficznych, żywych w filozofii omawianego okresu, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień etycznych. |
Pełny opis: |
Wykłady w tym semestrze stanowią kontynuację wykładów poprzedniego semestru. Obejmują filozofie nowożytną i współczesną. Problematyka koncentruje się głównie wokół tematów epistemologicznych, ontologicznych i etycznych, a także społeczno-polityczne (studenci na pierwszym roku mieli odrębne zajęcia z etyki, dlatego zagadnienia etyczne są poruszane w mniejszym stopniu niż inne). Filozofia tego okresu będzie przedstawiana w formie problemowym (omawiane będą najważniejsze problemy filozoficzne tej epoki), a także osobowym (przedstawieni będą najważniejsi filozofowie tej epoki). |
Literatura: |
Lektura zalecana: K. Pawłowski: skrypt do wykładu w wersji elektronicznej W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. dowolne A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 2000. Lektura dodatkowa: K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003 R.H. Popkin, Filozofia, Poznań 1994 D. Collinson, Pięćdziesięciu wielkich filozofów, Poznań 1997 Z. Kuderowicz red., Filozofia XX wieku, Warszawa 2002 A. Miś, Filozofia współczesna, Warszawa 2003 P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Poznań 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP1_W06 Zna główne osiągnięcia myśli filozoficznej, rozumie ich kontekst historyczny, zna podstawową terminologię z zakresu historii filozofii, rozumie wpływ idei filozoficznych na rozwój humanistyki. FP_U10 Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu filozofii i wykorzystać tę umiejętność w pogłębianiu wiedzy o literaturze i języku. FP_K04 Jest gotów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w bieżącym życiu literackim i kulturalnym oraz do działań na rzecz popularyzacji wiedzy o literaturze i kulturze polskiej, uwzględniając aspekty filozoficzne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia w semestrze kończą się egzaminem. Egzamin ma charakter pisemny. Przykładowe pytania będą podane odpowiednio wcześniej. W trakcie egzaminu można korzystać z notatek z wykładów. Każdy student otrzyma kartkę z tematami. Na ocenę ma wpływ merytoryczny poziom odpowiedzi i ilość podjętych pytań-tematów. Szczegóły bedą podane w teście. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Pawłowski, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Pawłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS: 30 godz. - wykład - 1 punkt 30 godz. - przygotowanie do egzaminu i opracowanie lektur - 1 punkt |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy z kultury filozoficznej starożytnej Grecji i Rzymu, oraz średniowiecza i renesansu, a także umiejętności rozpoznania najważniejszych problemów i motywów filozoficznych, żywych w filozofii omawianego okresu, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki etycznej. |
|
Pełny opis: |
I Historia filozofii starożytnej Wykłady z historii filozofii starożytnej mają na celu pokazać najważniejsze idee filozoficzne wypracowane przez filozofów Greckich, a także to, jak owe idee rodziły się, funkcjonowały i czym były w życiu samych filozofów i w kulturze antycznej w ogóle. Narodziny i ogólny charakter greckiej filozofii. Orfickie inspiracje w greckiej filozofii. Naturalistyczny nurt greckiej filozofii. Pitagoreizm (orfickie idee w pitagoreizmie, pitagorejska astronomia i metafizyka, odkrycie matematycznej natury rzeczywistości, walka i harmonia przeciwieństw, moralność pitagorejska). Demokryt z Abdery (atomizm, etyka). Grecka sofistyka - ogólny charakter greckiej sofistyki. Sokrates - wyjątkowość i wychowawcza misja Sokratesa, intelektualizm etyczny i maieutyka Sokratejska. Sokratycy mniejsi: Antystenes i cynizm (cynickie orędzie wyzwolenia); Arystyp z Cyreny (hedonizm cyrenaików). Platon: egzystencjalny aspekt filozofii Platona; orfickie dziedzictwo w filozofii Platona; mistycyzm platoński; Platońska teoria idei; idealizm platoński. Arystoteles: logika; metafizyka; kosmologia i psychologia; teoria poznania; etyka; filozofia polityczna. Filozofia hellenistyczna – transformacja cywilizacyjna, kulturowa i moralna w Grecji; Filozoficzne szkoły hellenistyczne; wspólne cechy filozofii hellenistycznej; filozofia jako formacja moralna i intelektualna. Pirron z Elidy i sceptycyzm: przewodnie rysy sceptycyzmu Pirrona; sceptycyzm Akademii Platońskiej. Zenon z Kition i stoicyzm; etyczno-praktyczny wymiar filozofii stoickiej; stoicka filozofia Logosu i prawa naturalnego; etyka stoicka i najważniejsze ideały moralne. Epikur i jego filozoficzne posłannictwo, atomizm epikurejski jako perspektywa widzenia i rozwiązywania problemów fizycznych, ontologicznych i moralnych. Szkoły filozoficzne w okresie cesarstwa rzymskiego: cynizm, stoicyzm, pitagoreizm, średni platonizm, gnostycyzm, hermetyzm, „Wyrocznie Chaldejskie”, neoplatonizm; wspólne cechy filozofii tego okresu. II Historia filozofii średniowiecznej: Tematem wykładów jest średniowieczna filozofia chrześcijańska, jej formowanie się i funkcjonowanie w ramach chrześcijańskiej kultury średniowiecznej. Drugą część wykładów zajmuje filozofia arabska i żydowska. Ostatnią część wykładów zajmuje filozofia włoskiego renesansu. Tematyka zajęć: Filozofia żydowska i wczesnochrześcijańska: Filon z Aleksandrii; Klemens Aleksandryjski i dyskusja wokół greckiej tradycji filozoficznej; idea Logosu w filozofii wczesnochrześcijańskiej; filozofia patrystyczna. Św. Augustyn: Augustyńska koncepcja filozofii; człowiek i poznanie; Bóg, natura i istnienie Boga; państwo Boże i państwo ziemskie; idealizm Augustyński. Filozofia średniowieczna: zmiana charakteru filozofii; mentalność średniowieczna; klasyczne źródła filozofii średniowiecznej; uniwersytety i scholastyka; recepcja nauki grecko-arabskiej; recepcja myśli Arystotelesa; wpływ filozofów arabskich i żydowskich. Główne problemy filozofii średniowiecznej: nowa koncepcja filozofii (filozofia i sztuki wyzwolone, filozofia i teologia); spór o uniwersalia. Problem istnienia i natury Boga w filozofii średniowiecznej. Kwestia natury w filozofii średniowiecznej: figuratywne i symboliczne znaczenie kosmosu, idea podwójnego objawienia; szkoła w Chartres i nobilitacja natury; odkrycie dzieł przyrodniczych Arystotelesa. Antropologia i filozofia moralna w średniowieczu. Państwo i społeczeństwo w filozofii średniowiecznej: średniowieczne koncepcje państwa teokratycznego i świeckiego. Filozofia okresu renesansu: duch renesansu; humanizm renesansowy; renesans filozofii antycznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: G. Reale, Historia filozofii starożytnej, Lublin 1993 – 2002. E. Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, 1987. R. Heinzmann, Filozofia średniowieczna, Kęty 1999. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 2000. Literatura dodatkowa: Kirk, Raven, Schofield, Filozofia przedsokratejska, Warszawa Poznań 1999. K. Albert, O platońskim pojęciu filozofii, Warszawa 1991. G. Colli, Narodziny filozofii, Warszawa-Kraków 1991. J. Gajda, Sofiści, Warszawa 1998. P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa1992. P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna, Warszawa 2000. P. Hadot, Plotyn albo prostota spojrzenia, Kęty 2002. W. Jaeger, Paidea, Warszaw 2001. W. Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia, Bydgoszcz 2002. L. Joachimowicz, Sceptycyzm grecki, Warszawa 1972. H. Jonas, Religia gnozy, Kraków 1994. A. Krokiewicz, Sokrates, Warszawa 1983. A. Krokiewicz, Sceptycyzm grecki, Warszawa 1964. A. Krokiewicz, Arystoteles, Pirron, Plotyn, Warszawa 1974. A. Krokiewicz, Hedonizm Epikura, Warszawa 1961. A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej. Od Talesa do Platona, Warszawa 1971. I. Krońska, Sokrates, Warszawa 1958. K. Leśniak, Arystoteles, Warszawa 1975. K. Leśniak, Platon, Warszawa 1968. K. Leśniak, Materialiści greccy w epoce przed-sokratejskiej, Warszawa 1972. C.S. Lewis, Odrzucony obraz, Warszawa 1986. J. Pieper, Scholastyka, Warszawa 2000. G. Quispel, Gnoza, Warszawa 1988. T. Szlezák, Czytanie Platona, Warszawa 1997. T. Szlezak, O nowej interpretacji platońskich dialogów, Kęty 2005. T, Špidlik, I. Gargano, Duchowość ojców greckich i wschodnich, Kraków 1992.W. Beierwaltes, Platonizm w chrześcijaństwie, Kęty 2003. H. Chadwick, Myśl wczesno-chrześcijańska a tradycja klasyczna, Poznań 2000. G.R. Ewans, Filozofia i teologia w średniowieczu, Kraków 1996. E. Garin, Powrót filozofów starożytnych, Warszawa 1987. J. Le Goff, Inteligencja w wiekach średnich, Warszawa 1966. W. Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia, Bydgoszcz 2002. C.S. Lewis, Odrzucony obraz, Warszawa 1986. J. Pieper, Scholastyka, Warszawa 2000. Wł. Seńko, Jak rozumieć filozofię średniowieczną, Warszawa 1993. T. Szlezák, Czytanie Platona, Warszawa 1997. S. Šwieżawski, Święty Tomasz na nowo odczytany, Poznań 1995. |
|
Wymagania wstępne: |
uwagi na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Pawłowski, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Pawłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punkty ECTS: 30 godz. - wykład - 1 punkt 30 godz. - przygotowanie do egzaminu i opracowanie lektur - 1 punkt |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Nabycie przez studentów podstawowej wiedzy filozofii nowożytnej i współczesnej (ze szczególnym uwzględnieniem filozoficznej problematyki etycznej), a także umiejętności rozpoznania najważniejszych problemów i motywów filozoficznych, żywych w filozofii omawianego okresu, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień etycznych. |
|
Pełny opis: |
Wykłady w tym semestrze stanowią kontynuację wykładów poprzedniego semestru. Obejmują filozofie nowożytną i współczesną. Problematyka koncentruje się głównie wokół tematów epistemologicznych, ontologicznych i etycznych, a także społeczno-polityczne (studenci na pierwszym roku mieli odrębne zajęcia z etyki, dlatego zagadnienia etyczne są poruszane w mniejszym stopniu niż inne). Filozofia tego okresu będzie przedstawiana w formie problemowym (omawiane będą najważniejsze problemy filozoficzne tej epoki), a także osobowym (przedstawieni będą najważniejsi filozofowie tej epoki). |
|
Literatura: |
Lektura zalecana: K. Pawłowski: skrypt do wykładu w wersji elektronicznej W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. dowolne A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 2000. Lektura dodatkowa: K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003 R.H. Popkin, Filozofia, Poznań 1994 D. Collinson, Pięćdziesięciu wielkich filozofów, Poznań 1997 Z. Kuderowicz red., Filozofia XX wieku, Warszawa 2002 A. Miś, Filozofia współczesna, Warszawa 2003 P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Poznań 1995. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.