Stylistyka praktyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-I-2-StylPrakt |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stylistyka praktyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | językoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W12 FP1_U05 FP1_K02 |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć z praktycznej stylistyki jest przygotowanie studentów do pisania tekstów różnego typu tekstów. Studenci zapoznają się z ogólnymi zasadami budowy tekstu (tytuł i delimitacja, spójność tekstu i kompozycja tekstu), ze stylami funkcjonalnymi polszczyzny oraz z różnymi formami wypowiedzi (m.in. streszczenie, esej naukowy, felieton, recenzja, notatka prasowa, podanie). Wiedza uzyskana w trakcie analizy tekstów podporządkowana jest zdobywaniu umiejętności praktycznych – uczestnicy zajęć uczą się budowania tekstów, dostosowywania formy wypowiedzi do jej celu i dobierania odpowiednich środków wyrazu. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W12 - rozumie złożoność stylistyczną polszczyzny współczesnej, zna normy językowe w zakresie stylu i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej U05 - potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w postaci pracy pisemnej oraz wystąpienia ustnego w języku polskim K02 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu stylistyki, konfrontowania jej z ustaleniami ekspertów i podnoszenia jej poziomu |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: aktywny udział w zajęciach, terminowe oddanie zadawanych prac pisemnych. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, która jest wystawiona na podstawie pisanych przez Studenta prac. Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który wybiórczo: - Zna i definiuje pojęcie "tekstu" - Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny - Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego - Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny - Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego. Dobrą ocenę uzyskuje Student, który dobrze: - Zna i definiuje pojęcie "tekstu" - Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny - Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego - Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny - Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego. Bardzo dobrą ocenę otrzymuje Student, który w pełni: -Zna i definiuje pojęcie "tekstu" -Rozpoznaje i charakteryzuje style funkcjonalne polszczyzny - Wskazuje cechy charakterystyczne stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego - Klasyfikuje różne rodzaje tekstów jako przynależące do określonego stylu polszczyzny - Rozpoznaje i posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla stylu naukowego, dziennikarsko-publicystycznego i administracyjnego. - Wykazuje odpowiedzialność za kształt językowy tworzonych przez siebie tekstów oficjalnych - Dyskutuje i pracuje w grupie - Zdolny do krytycznej oceny poprawności tekstów oficjalnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Anna Krasowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Krasowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: 1 ECTS = 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach 1 ECTS = 30 godz. - samodzielna praca studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji i referatu, lektura wybranych tekstów naukowych) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Świątek, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Świątek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: 1 ECTS = 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach 1 ECTS = 30 godz. - samodzielna praca studenta (przygotowanie do zajęć, lektura wybranych tekstów naukowych, pisanie krótkich prac m.in. streszczenia) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
PLAN ZAJĘĆ: 1. PRZEDMIOT I ZAKRES STYLISTYKI. CZYM JEST TEKST? R.-A. de Beaugrande, W. U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990; T. Dobrzyńska, Tekst. Próba syntezy, Warszawa 1993 [rozszerzona wersja artykułu pt. Tekst z Encyklopedii kultury polskiej XX wieku, t. 2. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993 i n.]; R. Grzegorczykowa, Głos w dyskusji o pojęciu tekstu i dyskursu, [w:] Tekst. Problemy teoretyczne, pod red. J. Bartmińskiego, B. Bonieckiej, Lublin 1998. 2. DELIMITACJA TEKSTU M. Ślawska, Tytuł – najmniejszy tekst prasowy, dostępny na: http://www.sbc.org.pl/Content/10018/slawska.pdf A. Kozłowska, Tytuły i podtytuły tekstów literackich Karola Wojtyły, w: Język pisarzy: problemy metajęzyka i metatekstu, pod red. T. Korpysza, A. Kozłowskiej, Warszawa 2015, s. 125-148. 3. OD AKAPITU DO TEKSTU – PROBLEMY SPÓJNOŚCI M. R. Mayenowa, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, wyd. III poprawione, Wrocław-Warszawa-Kraków 2000; O spójności tekstu, pod red. M.R. Mayenowej, Wrocław-Warszawa-Kraków 1971; A. Wierzbicka, O spójności semantycznej tekstu wielozdaniowego, [w:] taż, Dociekania semantyczne, Wrocław 1969. 4. KOMPOZYCJA, PLAN I STRESZCZENIE TEKSTU J. Bartmiński, Streszczenie w aspekcie typologii tekstów, [w:] Typy tekstów, red. T. Dobrzyńska, Warszawa 1992; W. Marciszewski, Sposoby streszczania i odmiany streszczeń, „Studia Semiotyczne” I, 1970. 5. STYLE FUNKCJONALNE WSPÓŁCZESNEJ POLSZCZYZNY S. Dubisz, Historia XX-wiecznej polszczyzny literackiej i jej odmian stylowych, [w:] Polszczyzna XX wieku. Ewolucja i perspektywy rozwoju, pod red. S. Dubisza i S. Gajdy, Warszawa 2001; Język literacki i jego warianty, pod red. S. Urbańczyka, Warszawa 1982; T. Skubalanka, O stylu poetyckim i innych stylach języka. Studia i szkice teoretyczne, Lublin 1995. A. Wilkoń, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 1987 i n. 6. CHARAKTERYSTYKA STYLU NAUKOWEGO S. Gajda, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa-Wrocław 1982; Tenże, Współczesna polszczyzna naukowa. Język czy żargon?, Opole 1990; Jak pisać i redagować, pod red. Aleksandry Kubiak-Sokół, Warszawa 2009; M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990; J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 1996; J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2014. 7. ESEJ NAUKOWY Zbigniew Kadłubek, Esej o eseju, dostępny w Internecie. 8. SPECYFIKA STYLU DZIENNIKARSKIEGO Justyna Dziagacz, Profesjolekt dziennikarski, dostępny na: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Olostiak2/subor/33.pdf Krzysztof Szymoniak, Między gazetą a Internetem – nowe gatunki dziennikarskie, paragatunki czy hybrydy?, dostępny na: http://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/4721/1/09-Szymoniak.pdf Magdalena Ślawska, Typologie gatunków medialnych – przegląd stanowisk, dostępny na: https://www.journals.us.edu.pl/index.php/FL/article/view/6796 Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Andrzej Kozieł, Genologia dziennikarska, dostępny w Internecie. 9. WYBRANE GATUNKI INFORMACYJNE: NOTATKA, SPRAWOZDANIE, KOMENTARZ SPORTOWY, REPORTAŻ 10. WYBRANE GATUNKI PUBLICYSTYCZNE: FELIETON, BLOG, RECENZJA, ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY, ESEJ Abecadło dziennikarstwa, red. A. Niczyperowicz, Poznań 1996; Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera, E. Chudzińskiego, Kraków 2000; J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999; Jak się mówi…? Jak się pisze…? Poradnik językowy dla dziennikarzy, pod red. J. Podrackiego, Warszawa 2007; Jak zostać pisarzem? Podręcznik dla przyszłych autorów, pod red. A. Zawady, Ożarów Mazowiecki 2011; Język w mediach masowych, pod red. J. Bralczyka, K. Mosiołek-Kłosińskiej, Warszawa 2000; Klasycy dziennikarstwa. Arcydzieła sztuki dziennikarskiej, wybór i układ E.E. Kischa, Warszawa 1959; J. Lizak, Język czasopism dla dzieci. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 1999; A. Łobos, Język czasopism i programów telewizyjnych dla dzieci, Katowice 2003; A. Magdoń, Reporter i jego warsztat, Kraków 1993; Mistrzowie reportażu. Antologia, oprac. K. Wolny-Zmorzyński, Rzeszów 2001; W. Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002; Poetyka i pragmatyka gatunków dziennikarskich, pod red. W. Furmana i K. Wolnego-Zmorzyńskiego, Rzeszów 1999; Polski esej. Studia, pod red. M. Wyki , Warszawa 1998; P. Stasiński, Poetyka i pragmatyka felietonu, Wrocław 1982; K. Wolny, Reportaż – jak go napisać?, Rzeszów 1996. 11. CECHY I ODMIANY STYLU ADMINISTRACYJNEGO. PODSTAWOWE FORMY WYPOWIEDZI UŻYTKOWYCH. Język w prawie, administracji i gospodarce, pod red. K. Michalczewskiego, Łódź 2010. E. Malinowska, Uwagi o stylu administracyjnym, [w:] Zeszyty Naukowe WSP w Opolu. Językoznawstwo XV, 1994; Taż, Wypowiedzi administracyjne – struktura i pragmatyka, Opole 2001; A. Piechnik, Styl urzędowy mieszkańców wsi na przykładzie podań do wybranych ośrodków pomocy społecznej w południowej Małopolsce, Kraków 2019. T. Piekot, G. Zarzeczny, E. Moroń, Prosta polszczyzna w praktyce. Standaryzacja języka serwisu Obywatel.gov.pl, [w:] Przyszłość polszczyzny – polszczyzna przyszłości (red. K. Kłosińska, R. Zimny), Warszawa 2017. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.