Historia literatury polskiej 1945-1989
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-II-1-HLP45-89 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej 1945-1989 |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXYMSAsSeAMZ7fKMJcq41nWtTCLrUNLei-WU2FavjBn41%40thread.tacv2/conversations?groupId=2cd37c6e-28d0-4091-9810-b2ce718799f6&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W03 FP2_U03 FP2_K01 |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać juz pewien zakres wiedzy z literatury, a takze przynajmniej elementarną wiedzę z historii, filozofii, religii i innych dziedzin - kontekstowych wobec literatury. Przydatna jest wiedza z poetyki i teorii literatury, aby na ćwiczeniach analizować i interpretować utwory w sposób możliwie pełny. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z ważnymi dziełami i zjawiskami we współczesnej literaturze polskiej z okresu 1945-1989. |
Pełny opis: |
Zapoznanie się z ważnymi dziełami i zjawiskami we współczesnej literaturze polskiej z okresu 1945-1989, bez wyraźnego wyodrębniania literatury krajowej i emigracyjnej. Zdobywanie wiedzy oraz rozwój wyobraźni i swobody myślenia. Wypracowywanie u studentów myślenia równoległego o literaturze, historii, filozofii, sztuce, kulturze epoki, w której tkwi dzieło jako twór określonego czasu. |
Literatura: |
Literatura podmiotowa: Zygmunt Haupt, „Deszcz”; Witold Gombrowicz, „Przeciw poetom”; Rafał Wojaczek, „Piosenka z najwyższej wieży” i „Prośba”; Leopold Tyrmand, „Zły”; Czesław Straszewicz, „Turyści z bocianich gniazd”; Czesław Miłosz, „Dar” (wiersz z tomu „Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada”); Marek Hłasko, „Drugie zabicie psa”; Sławomir Mrożek, „Letni dzień”; Paweł Huelle, „Weiser Dawidek”; Wisława Szymborska, „Ludzie na moście” (wiersz z tomu pod tym samym tytułem); Władysław Broniewski, cykl wierszy „Anka”. Opracowania: K. Rutkowski, „W stronę Haupta”, „Teksty Drugie” 1991, nr 1-2.; A. Falkiewicz, „Polski Kosmos. Dziesięć esejów przy Gombrowiczu”, Kraków 1981; K. Nowosielski, „Ja mięso modlitwy. O poezji Rafała Wojaczka”, w: tenże, „Troska i czas. O poezji i przemijaniu”, Gdańsk 2001; A. Kijowski, „Wielki pisarz. Dla kogo?”, „Twórczość” 1962, nr 4; S. Kisielewski, „Leopold Tyrmand – pisarz zapomniany”, „Twórczość” 1962, nr 4; J. Sikora, „Czy Edward Stachura był rzeczywiście św. Franciszkiem w dżinsach?” , w: „Dzieło świętego Franciszka z Asyżu. Projekcja w kulturze i duchowości polskiej XIX i XX wieku”, red. D. Kielak, J. Odziemkowski i J. Zbudniewek, Warszawa 2004; V. Wejs-Milewska, „Wykorzenieni i wygnani. O twórczości Czesława Straszewicza”, Kraków 2003; K. Dybciak, „Poezja pełni istnienia”, w: tenże, „Trudne spotkanie. Literatura polska XX wieku wobec religii”, Kraków 2005; „W. Wyskiel, „Marka Hłaski portret bez tła”, w: „Lektury polonistyczne. Literatura współczesna”, t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997; M. Sugiera, „Dramaturgia Sławomira Mrożka”, Kraków 1997; „Nie wierzę w sztuczne raje”. Z Pawłem Huellem rozmawia Anna Zbierska, w: Rozmowy „Tytułu”, Gdańsk 1996; S. Balbus, „Wisława Szymborska – szkic do portretu i jedno zbliżenie”, w: „Lektury polonistyczne. Literatura współczesna”, t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997; R. Matuszewski, „Elementy tragizmu w poezji Broniewskiego”, w: „Władysław Broniewski w poezji polskiej”, Warszawa 1976. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP2_W03 Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa. FP2_U03 Student umie w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe, rozwijać kompetencje badawcze i kierować własną karierą zawodową.. FP2_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestnictwa w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnego udziału w zajęciach i pisemnej pracy zaliczeniowej. Student bardzo aktywny na zajęciach zostaje zwolniony z pracy pisemnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka, Jerzy Sikora, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Jerzy Sikora | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajJqNV3xpxORAP6qBcejpypsfE9a_apwh-cxJ2_TsCvw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=81a3b975-36a7-44db-bdb7-90f319a88b89&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 punkty ECTS rozkładają się w następujący sposób: 1 pkt - udział w zajęciach, 1,8 pkt. - przygotowanie do zajęć (w tym czytanie lektur), 0,2 pkt. - przygotowanie się do pracy pisemnej i jej realizacja. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z ważnymi dziełami i zjawiskami we współczesnej literaturze polskiej z okresu 1945-1989, bez wyraźnego wyodrębniania literatury krajowej i emigracyjnej. Zdobywanie wiedzy oraz rozwój wyobraźni i swobody myślenia. Wypracowywanie u studentów myślenia równoległego o literaturze, historii, filozofii, sztuce, kulturze epoki, w której tkwi dzieło jako twór określonego czasu. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie się z ważnymi dziełami i zjawiskami we współczesnej literaturze polskiej z okresu 1945-1989, bez wyraźnego wyodrębniania literatury krajowej i emigracyjnej. Zdobywanie wiedzy oraz rozwój wyobraźni i swobody myślenia. Wypracowywanie u studentów myślenia równoległego o literaturze, historii, filozofii, sztuce, kulturze epoki, w której tkwi dzieło jako twór określonego czasu. A dokładniej zagadnienia poruszane na zajęciach prezentują się w następujący sposób: 1. Z czego rodzi się literatura? Na przykładzie opowiadań "Deszcz" i "Pierścień z papieru" Zygmunta Haupta. 2. Skąd ten zachwyt? - "Przeciw poetom" Witolda Gombrowicza. 3. "Piosenka z najwyższej wieży, czyli maksymalizm poznawczy w liryce Rafała Wojaczka. 4. "Zły" Leopolda Tyrmanda - arcydzieło czy brukowy romans? 5. Inaczej za wszelką cenę, czyli "Kropka nad ypsylonem" Edwarda Stachury. 6. Uchodźca czy turysta? "Turyści z bocianich gniazd" Czesława Straszewicza. 7. Skąd przychodzi szczęście? "Dar" Czesława Miłosza. 8. Emigracyjna (izraelska) odsłona Marka Hłaski na przykładzie "Drugiego zabicia psa". 9. "Można się zabić nawet pół godziny przed śmiercią". "Letni dzień Sławomira Mrożka. 10. Bo przecież i tak ostatecznie nie wiemy nic "na pewno". "Weiser Dawidek" Pawła Huellego. 11. Jak można pokonać czas? "Ludzie na moście" Wisławy Szymborskiej. 12. Władysław Broniewski bez rewolucyjnych ukłonów na przykładzie cyklu wierszy "Anka". Autorzy i utwory nie pokrywają się z tymi, które uobecniły się na zajęciach z tego okresu literatury na studiach pierwszego stopnia. |
|
Literatura: |
Literatura podmiotowa: Zygmunt Haupt, "Deszcz". Witold Gombrowicz, "Przeciw poetom". Rafał Wojaczek, "Piosenka z najwyższej wieży" i "Prośba" Leopold Tyrmand, "Zły". Edward Stachura, "Kropka nad ypsylonem". Czesław Straszewicz, "Turyści z bocianich gniazd". Czesław Miłosz, "Dar" (wiersz z tomu "Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada"). Marek Hłasko, "Drugie zabicie psa". Sławomir Mrożek, "Letni dzień". Paweł Huelle, "Weiser Dawidek". Wisława Szymborska, "Ludzie na moście". Władysław Broniewski, "Anka" (cykl wierszy). Literatura przedmiotowa (opracowania): K. Rutkowski, "W stronę Haupta", "Teksty Drugie" 1991, nr 1-2. A. Falkiewicz, "Najbardziej fascynująca z piękności świata", w: tenże, "Dziesięć esejów przy Gombrowiczu", Kraków 1981. K. Nowosielski, "Ja mięso modlitwy. O poezji Rafała Wojaczka", w: tenże, "Troska i czas. O poezji i przemijaniu", Gdańsk 2001. A. Kijowski, "Wielki pisarz. Dla kogo?", "Twórczość" 1962, nr 4. S. Kisielewski, "Leopold Tyrmand - pisarz zapomniany", "Twórczość" 1962, nr 4. V. Wejs-Milewska, "Wykorzenieni i wygnani. O twórczości Czesława Straszewicza", Kraków 2003. K. Dybciak, "Poezja pełni istnienia", w: tenże, "Trudne spotkanie. Literatura polska XX wieku wobec religii", Kraków 2005. W. Wyskiel, "Marka Hłąski portret bez tła", w: "Lektury polonistyczne. Literatura współczesna", t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997. M. Sugiera, "Dramaturgia Sławomira Mrożka", Kraków 1997. "Nie wierzę w sztuczne raje". Z Pawłem Huellem rozmawia Anna Zbierska, w: Rozmowy ":Tytułu", Gdańsk 1966. S. Balbus, "Szkic do portretu i jedno zbliżenie", w: "Lektury polonistyczne. Literatura współczesna", t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997. R. Matuszewski, "Elementy tragizmu w poezji Broniewskiego", w: "Władysław Broniewski w poezji polskiej", Warszawa 1976. |
|
Wymagania wstępne: |
Literatura podmiotowa i przedmiotowa (na kolejne zajęcia będzie sukcesywnie podawana na wcześniejszych bezpośrednio ćwiczeniach w postaci plików przesyłanych na platformie MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Jerzy Sikora, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Jerzy Sikora | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKMDZJuhe-gpfMS0HWHiJ9X763XR6S1_02TzeKdo583U1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fee3426d-5688-4ed8-aea1-f7fc6af48500&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin - udział w zajęciach; 60 godzin - przygotowywanie się do zajęć. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Sikora, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Jerzy Sikora | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXYMSAsSeAMZ7fKMJcq41nWtTCLrUNLei-WU2FavjBn41%40thread.tacv2/conversations?groupId=2cd37c6e-28d0-4091-9810-b2ce718799f6&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin - w tym 15 godzin udział w zajęciach i 15 praca indywidualna; 60 godzin - przygotowywanie się do zajęć. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z ważnymi dziełami i zjawiskami we współczesnej literaturze polskiej z okresu 1945-1989. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie się z ważnymi dziełami i zjawiskami we współczesnej literaturze polskiej z okresu 1945-1989, bez wyraźnego wyodrębniania literatury krajowej i emigracyjnej. Zdobywanie wiedzy oraz rozwój wyobraźni i swobody myślenia. Wypracowywanie u studentów myślenia równoległego o literaturze, historii, filozofii, sztuce, kulturze epoki, w której tkwi dzieło jako twór określonego czasu. |
|
Literatura: |
Literatura podmiotowa: Zygmunt Haupt, „Deszcz”; Witold Gombrowicz, „Przeciw poetom”; Rafał Wojaczek, „Piosenka z najwyższej wieży” i „Prośba”; Leopold Tyrmand, „Zły”; Czesław Straszewicz, „Turyści z bocianich gniazd”; Czesław Miłosz, „Dar” (wiersz z tomu „Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada”); Marek Hłasko, „Drugie zabicie psa”; Sławomir Mrożek, „Letni dzień”; Paweł Huelle, „Weiser Dawidek”; Wisława Szymborska, „Ludzie na moście” (wiersz z tomu pod tym samym tytułem); Władysław Broniewski, cykl wierszy „Anka”. Opracowania: K. Rutkowski, „W stronę Haupta”, „Teksty Drugie” 1991, nr 1-2.; A. Falkiewicz, „Polski Kosmos. Dziesięć esejów przy Gombrowiczu”, Kraków 1981; K. Nowosielski, „Ja mięso modlitwy. O poezji Rafała Wojaczka”, w: tenże, „Troska i czas. O poezji i przemijaniu”, Gdańsk 2001; A. Kijowski, „Wielki pisarz. Dla kogo?”, „Twórczość” 1962, nr 4; S. Kisielewski, „Leopold Tyrmand – pisarz zapomniany”, „Twórczość” 1962, nr 4; J. Sikora, „Czy Edward Stachura był rzeczywiście św. Franciszkiem w dżinsach?” , w: „Dzieło świętego Franciszka z Asyżu. Projekcja w kulturze i duchowości polskiej XIX i XX wieku”, red. D. Kielak, J. Odziemkowski i J. Zbudniewek, Warszawa 2004; V. Wejs-Milewska, „Wykorzenieni i wygnani. O twórczości Czesława Straszewicza”, Kraków 2003; K. Dybciak, „Poezja pełni istnienia”, w: tenże, „Trudne spotkanie. Literatura polska XX wieku wobec religii”, Kraków 2005; „W. Wyskiel, „Marka Hłaski portret bez tła”, w: „Lektury polonistyczne. Literatura współczesna”, t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997; M. Sugiera, „Dramaturgia Sławomira Mrożka”, Kraków 1997; „Nie wierzę w sztuczne raje”. Z Pawłem Huellem rozmawia Anna Zbierska, w: Rozmowy „Tytułu”, Gdańsk 1996; S. Balbus, „Wisława Szymborska – szkic do portretu i jedno zbliżenie”, w: „Lektury polonistyczne. Literatura współczesna”, t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997; R. Matuszewski, „Elementy tragizmu w poezji Broniewskiego”, w: „Władysław Broniewski w poezji polskiej”, Warszawa 1976. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.