Historia języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-II-1-HistJez-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia języka |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | językoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma zaznajomić studentów z historycznym aspektem badań języka, jego historią wewnętrzną i zewnętrzną oraz perspektywy zmian. Istotne jest też to, aby w toku zajęć studenci w nowy sposób przeanalizowali wiedzę zdobytą w dotychczasowym kształceniu filologicznym. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma dostarczyć studentom wiedzę na tematy: 1) definicja, przedmiot i cele historii języka polskiego; 2) główne tendencje rozwojowe polszczyzny; 3) fazy rozwoju polszczyzny; 4) najważniejsze czynniki mające wpływ na rozwój polszczyzny; 5) terminologia językoznawcza; 6) związki historii języka polskiego z innymi dziedzinami nauki; 7) poddyscypliny historii języka polskiego; Przedmiot ma dostarczyć studentom umiejętności w zakresie: 1) wskazania przykładów działania różnych tendencji zmian języka; 2) wyszukiwania i analizy informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, w szczególności posługiwania się różnego rodzaju słownikami; 3) czytania i interpretacji tekstów naukowych; 4) stosowania terminologii językoznawczej; 5) argumentowania poglądów i wyciągania wniosków; 6) prowadzenia prac badawczych wyznaczonych przez prowadzącego ćwiczenia; 7) klasyfikowania leksemów ze względu na źródło i rodzaj zapożyczenia oraz zmiany znaczenia. Przedmiot ma wzmocnić kompetencje społeczne: 1) docenienia wartości badań diachronicznych; 2) docenienie europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego; 3) akceptację potrzeby ciągłego dokształcania się; 4) umiejętność pracy w grupie; 5) docenienie uczciwości i rzetelności naukowej; 6) docenienie znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania i umacniania więzi społecznych. 8. Traktuje język jako integralną część kultury i historii danego narodu. |
Literatura: |
I. R. Danka, Tradycje pisowni cygańskiej, w: Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne, red. J. Sambor, J. Linde-Usiekniewicz, R. Huszcza, Warszawa 1993., s. 89 – 106. A. Cegieła, Polski słownik terminologii i gwary teatralnej, Wrocław 1992. S. Dubisz, Język – historia – kultura, t. 1, Warszawa 2005. M. Majewska, Współpraca Bronisława Trentowskiego z wileńskim "Słownika języka polskiego..." w świetle "Przedmowy" do słownika i listów filozofa, "Poradnik Językowy" 2018, z. 10, s. 82 – 96. K. Nadurska, Z polskiego słownictwa teatralnego, "Język Polski" 1972, z. 52. P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. i oprac. S. Świontek, Wrocław 1998. E. Sabelanka, Broda, w: tejże, W encyklopediach nie znajdziecie czyli mini leksykon rzeczy śmiesznych, poważnych i osobliwych, Poznań 1991, s. 34 – 37. E. Sabelanka, Okulary, w: tejże, W encyklopediach nie znajdziecie czyli mini leksykon rzeczy śmiesznych, poważnych i osobliwych, Poznań 1991, s. 189 – 192. E. Sabelanka, Parasol, w: tejże, W encyklopediach nie znajdziecie czyli mini leksykon rzeczy śmiesznych, poważnych i osobliwych, Poznań 1991, s. 196– 198. H. Rybicka-Nowacka, Szkice dziejów polskiego języka literackiego, Warszawa 1990. K. Rutkowska, M. Bogdzevič, Kognitywny obraz Żmudzina w języku polskim i litewskim, "Slavistica Vilnensis" 2016, t. 61, , s. 107– 130. Z. i K. Zierhofferowie, Nazwy geograficzne w listach Fryderyka Chopina, w: Język polski – wczoraj, dziś, jutro..., red. B. Czopek-Kopciuch, P. Żmigrodzki, Kraków 2010, s. 334 – 338. Zasobu internetowe |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
P6S_WG, P6S_UK, P6S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę. Do kolokwium zaliczeniowego mogą przystąpić studenci, którzy zaliczyli zadania i testy z zajęć. Egzamin pisemny w sesji letniej. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Małgorzata Majewska, Magdalena Partyka | |
Prowadzący grup: | Anna Dąbrowska-Kamińska, Małgorzata Majewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 punkt - udział w zajęciach (30 godzin) 1 punkt - przygotowanie do egzaminu (30 godzin) 1 punkt - samodzielna analiza materiałów źródłowych, referat oraz konsultacje (15 godzin) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.