Introduction to Contemporary Literature (History of the 20th and 21st Century Polish Literature)
General data
Course ID: | WH-FP-II-2-HLP-XXI-C |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to Contemporary Literature (History of the 20th and 21st Century Polish Literature) |
Name in Polish: | Wprowadzenie do współczesności (Historia literatury polskiej XX/XXI wieku) |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: rozumienie przemian kulturowych po 1989r. i roli literatury jako ich świadka, uczestnika i tłumacza. Umiejętność analizy i interpretacji wyróżniających się utworów literackich ostatniego dwudziestolecia oraz towarzyszących im kontekstów filozoficznych, społecznych i kulturowych. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Religijność bez religii? Wiersze Marcina Świetlickiego 2. Poezja i historia - o wierszach Jana Polkowskiego 3. "Imago mundi" jako epos chrześcijański 4. "Dwanaście stacji" - między ironią i nostalgią 5. Poezja i malarstwo - twórczość Joanny Pollakówny 6. Poezja i muzyka - wiersze Stanisława Barańczaka i Wojciecha Kassa 7." Instalacja Idziego" - powieść idei. 8. Gry "Panny Ferbelin" z tradycją biblijną 9." Generał" - dramat polityczny? 10. "Opowiem ci o wolności" - powieść polityczna? 11. "Wyjście" - Różewicz w poszukiwaniu duchowości? 12. Pismo ciała, pismo choroby - późne wiersze Zbigniewa Herberta 13.Ostatnie wiersze Czesława Miłosza 14. Ostatnie wiersze Wisławy Szymborskiej 15. "Lala" - powieść "korzenna"? 16. "Traktat o łuskaniu fasoli" - nowoczesny epos? |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Marcin Świetlicki, Nieoczywiste. Wiersze religijne według Wojciecha Bonowicza, Kraków 2007 2.Jan Polkowski, Antologia, Kraków 2013 3. Wojciech Wencel, Imago mundi, Warszawa 2005 4. Tomasz Różycki, Dwanaście stacji, Kraków 2005 5. Joanna Pollakówna, Wiersze zebrane, Mikołów 2012 6. Stanisław Barańczak, Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998. Wojciech Kass 41, Warszawa 2009 7.Jerzy Sosnowski, Instalacja Idziego, Kraków 2009 8.Stefan Chwin, Panna Ferbelin, Gdańsk 2011 9. Jarosław Jakubowski, Generał i inne dramaty polityczne, Warszawa 2014 10. Wacław Holewiński, Opowiem ci o wolności , Poznań 2012 11. Tadeusz Różewicz, Wyjście, Wrocław 2004 12. Zbigniew Herbert, Epilog burzy, Wrocław 1998 13. Czesław Miłosz, Druga przestrzeń, Kraków 2002 14. Wisława Szymborska, Wystarczy, Kraków 2012 15. Jacek Dehnel, Lala, Warszawa 2006 i nast. 16. Wiesław Myśliwski, Traktat o łuskaniu fasoli, Kraków 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EFEKTY KSZTAŁCENIA FP2_W01; FP2_W11 Student ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont. Ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach Periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach z zakresu historii literatury polskiej lat 1989-2009 oraz ich kontekstach kulturowych. FP2_U01; FP2_U07; FP2_U11 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami. Student posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych. FP2_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. OPIS ECTS: - udział w zajęciach – 30 godzin - przygotowanie do zajęć – 30 godzin - przygotowanie prezentacji – 8 godzin - przygotowanie pracy pisemnej – 7 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) METODY OCENIANIA: Praca pisemna. KRYTERIA OCENIANIA: 1. Aby otrzymać ocenę bardzo dobrą student powinien zrealizować wszystkie zakładane efekty kształcenia . 2. Jeśli ma niewielkie trudności w formułowaniu problemów oraz interpretowaniu utworów literackich - otrzyma ocenę dobrą. 3. Ocenę dostateczną otrzymuje, gdy jego wiedza o kanonicznych utworach jest pełna luk, a poziom analizy i interpretacji nie przekracza umiejętności studenta pierwszego stopnia kształcenia. 4. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, gdy nie rozumie potrzeby uczenia się i rzeczywiście się nie uczy - ma niewystarczającą wiedzę o utworach i nie nabył umiejętności formułowania problemów oraz analizowania utworów. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.