Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego (cz. II)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-SP-II-2-JPJO-C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego (cz. II) |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W09 U03 U05 K04 |
Skrócony opis: |
Po zajęciach: w zakresie wiedzy student zna i prawidłowo definiuje pojęcia z zakresu metodyki i dydaktyki nauczania języków obcych ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego jako obcego; zna specyfikę nauczania języka polskiego jako obcego w porównaniu z innymi językami. Student potrafi planować zajęcia z języka polskiego jako obcego zależnie od celów lekcji, potrzeb uczestników i ich możliwości, potrafi krytycznie ewaluować metody pracy na lekcji i dobierać je pod względem przydatności dla danej grupy |
Pełny opis: |
Po zajęciach: w zakresie wiedzy student zna i prawidłowo definiuje pojęcia z zakresu metodyki i dydaktyki nauczania języków obcych ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego jako obcego. Student potrafi planować zajęcia z języka polskiego jako obcego zależnie od celów lekcji, potrzeb uczestników i ich możliwości, potrafi krytycznie ewaluować metody pracy na lekcji i dobierać je pod względem przydatności dla danej grupy Zagadnienia: 1. Techniki nauczania słuchania i mówienia A1i A1. 2. Techniki nauczania czytania i pisania A1 i A2. 3. Techniki nauczania gramatyki słownictwa A1 i A2. 4. Techniki nauczania wymowy i pisania A1 i A2. 5. Techniki nauczania słuchania i mówienia B1i B1. 6. Techniki nauczania czytania i pisania B1 i B2. 7. Techniki nauczania gramatyki słownictwa B1 i B2. 8. Techniki nauczania wymowy i pisania B1 i B2. 9. Techniki nauczania słuchania i mówienia C1i C1. 10. Techniki nauczania czytania i pisania C1 i C2. 11. Techniki nauczania gramatyki słownictwa C1 i C2. 12. Techniki nauczania wymowy i pisania C1 i C2. 13. Planowanie kursu językowego i planowanie lekcji. 14. Wykonywanie materiałów do lekcji. 15. Praca metodami aktywnymi na lekcji. |
Literatura: |
1. Brophy, J., Motywowanie uczniów do nauki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012 2. Janowska, I., Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Universitas, Kraków, 2010 3. Janowska, I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych na przykładzie języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków, 2011 4. Janowska, I., Przygotowanie kursu językowego- programy nauczania, w: E. Lipińska, A. Seretny, Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków, 2006 5. Komorowska, H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007 6. Martyniuk, W., Wskaźniki biegłości językowej, Universitas, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2004 7. Seretny, A., E. Lipińska, ABC Metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków, 2005 8. Zioło-Pużuk, K., Autonomia ucznia gwarancją sukcesu w pracy metodą projektów. Jak budować i wspierać autonomię na lekcji języka polskiego jako obcego, w: Metoda projektów w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Od teorii do praktyki, pod red. K. Filipowicz-Tokarskiej, Słubice 2014 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalności umie w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe, rozwijać kompetencje badawcze i kierować własną karierą zawodową potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalnościami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę, skala ocen 2-5. Zaliczenie będzie polegać na rozmowie z wykładowcą na temat wylosowanego problemu do rozwiązania związanego z realnymi sytuacjami, jakie mogę wydarzyć się na lekcji języka polskiego jako obcego. Pozwoli to ocenić, czy student jest przygotowany do pracy lektora, jego wiedzę na temat metodyki nauczania oraz jak praktycznie ją stosuje. |
Praktyki zawodowe: |
zgodnie z regulaminem odbywania praktyk |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.