Gramatyka historyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-C-GH.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka historyczna |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA FP1_W01 FP1_W02 UMIEJĘTNOŚCI FP1_U01 FP1_U03 FP1_U05 KOMPETENCJE SPOŁECZNE FP1_K01 FP1_K02 FP1_K05 FP1_K06 FP1_K07 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Ćwiczenia na poziomie podstawowym. Cele przedmiotu: Poznanie i rozumienie historycznych zjawisk i procesów językowych w polszczyźnie od jej początków do współczesności. Umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu językoznawstwa historycznego. Zastosowanie wiedzy do analizowania zabytków historycznych polszczyzny. Umiejętność samodzielnego gromadzenia informacji i poszerzania wiedzy. Wymagania wstępne: Wiedza o współczesnym systemie gramatycznym polszczyzny. Poznanie i rozumienie współczesnych zjawisk i procesów językowych. Umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu językoznawstwa synchronicznego. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Język polski na tle języków słowiańskich (z uwzględnieniem gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiego niezbędnej do zrozumienia mechanizmów rozwoju polskiego języka etnicznego). Ewolucja systemu gramatycznego: wybrane zagadnienia z rozwoju fonetyki i fonologii (okres praindoeuropejski, okres prasłowiański, polszczyzna historyczna); wybrane zagadnienia z rozwoju fleksji i składni (okres praindoeuropejski, okres prasłowiański, polszczyzna historyczna). Zasób leksykalny polszczyzny historycznej (wybrane zagadnienia z semantyki, etymologii, słowotwórstwa). Analiza historyczno-językowa tekstów staropolskich. Metody oceny: Systematyczna ocena udziału w zajęciach, przygotowania do ćwiczeń, wykonywania prac. Kolokwia zaliczeniowe po omówieniu poszczególnych działów. Pisemny egzamin końcowy. |
Literatura: |
Janusz Strutyński, Elementy gramatyki historycznej języka polskiego, Kraków 1991 i wyd. nast. Stanisław Rospond, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1973 i wyd. nast. Bronisław Wieczorkiewicz, Roxana Sinielnikoff, Elementy gramatyki historycznej języka polskiego, Warszawa 1965. Władysław Kuraszkiewicz, Podstawowe wiadomości z gramatyki historycznej języka polskiego, Warszawa 1970. K. Długosz-Kurczab, S. Dubisz, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1998 i wyd. nast. Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Warszawa 1991. Wiesław Wydra, Wojciech Ryszard Rzepka, Chrestomatia staropolska. Teksty do 1543 roku, Wrocław 1984 i wyd. nast. Teksty staropolskie. Analizy i interpretacje, red. W. Decyk-Zięba i S. Dubisz, Warszawa 2003. Lektura uzupełniająca Grupa I: Ewa Siatkowska, Rodzina języków zachodniosłowiańskich, Warszawa 1992. Leszek Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 1984. Zdzisław Stieber, Zarys gramatyki porównawczej języków słowiańskich, Warszawa 1979. Zenon Klemensiewicz, Tadeusz Lehr-Spławinski, Stanisław Urbańczyk, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1965 i inne wyd. Władysław Kuraszkiewicz, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1972. Ewa Ostrowska, Z dziejów języka polskiego i jego piękna, Kraków 1978. Stanisław Urbańczyk, Szkice z dziejów języka polskiego, Warszawa 1968. Stanisław Urbańczyk, Prace z dziejów języka polskiego, Wrocław 1979. Grupa II: Halina Koneczna, Charakterystyka fonetyczna języka polskiego na tle języków słowiańskich, Warszawa 1965. Zdzisław Stieber, Historyczna i współczesna fonologia języka polskiego, Warszawa 1966. Witold Mańczak, Polska fonetyka i morfologia historyczna, Warszawa 1983. S. Dubisz, Rozwój polskiego systemu fonologicznego, [w:] Studia z historii języka polskiego, red. W. Kupiszewski, Warszawa 1994, s. 9-19. Władysława Krążek-Bryłowa, Warianty fleksyjne w historii języka polskiego, [w:] T. Skubalanka, W. Krążek-Bryłowa, Wariantywność polskiej fleksji, Wrocław 1992. Krystyna Kleszczowa, Staropolskie kategorie słowotwórcze i ich perspektywiczna ewolucja. Rzeczowniki, Katowice 1998. Krystyna Pisarkowa, Historia składni języka polskiego, Wrocław 1984. Grupa III: K. Długosz-Kurczab, S. Dubisz, Gramatyka historyczna języka polskiego w testach, ćwiczeniach i tematach egzaminacyjnych, Gdańsk 1999. Gramatyka historyczna języka polskiego. Materiały do ćwiczeń, wybór H. Karaś, Warszawa 1994. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
udział w ćwiczeniach 15 przygotowanie do ćwiczeń 10 konsultacje 5 przygotowanie do kolokwium 7 suma 37/15 ~2,5 Wiedza: posiada wiedzę o zakresie i znaczeniu języka polskiego w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu językoznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem gramatyki historycznej języka polskiego, zna i rozumie podstawową terminologię, ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane procesy fonetyczne (które rozróżnia, nazywa i odtwarza) i zagadnienia z fleksji imiennej i werbalnej (które wymienia, rozpoznaje i definiuje) w obszarze gramatyki historycznej języka polskiego. Umiejętności: potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zjawisk językowych w tekstach, porównuje i opracowuje teksty źródłowe, umie zdobywać i dobierać informacje naukowe i rozwijać kompetencje badawcze, potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami z zakresu językoznawstwa. Kompetencje społeczne: ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role i akceptuje je, ma świadomość roli wiedzy o języku w budowaniu tożsamości narodowej, rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.