Gramatyka opisowa języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-C-GOJP1.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka polskiego |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku I stopnia filologii polskiej - studia niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W02 FP1_W17 FP1_W22 FP1_U05 FP1_K01 FP1_K06 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu fonetyki i fonologii oraz wykształcenie umiejętności transkrypcji fonetycznej tekstów. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Podstawowe pojęcia fonetyki. Fonetyka artykulacyjna, audytywna i akustyczna. Aparat mowy. 2. Klasyfikacja głosek: spółgłoski, samogłoski, półsamogłoski. Kryteria klasyfikacji spółgłosek. Charakterystyka artykulacyjna spółgłosek. 3. Kryteria klasyfikacji samogłosek. Charakterystyka artykulacyjna samogłosek i półsamogłosek. 4. Rozbieżności między mową a pismem. Fonetyczna interpretacja litery i. Fonetyczna realizacja liter ę, ą. Realizacja n przed k, g. Realizacja ń. 5. Upodobnienia głoskowe. 6. Akcent i inne zjawiska prozodyczne. Zasady poprawnej wymowy. 7. Fonetyka a fonologia. Cecha dystynktywna. Fonem. Warianty fonemu. Opozycja fonologiczna i jej neutralizacja. |
Literatura: |
Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2008. Klebanowska B., Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim - z ćwiczeniami, Warszawa 2007. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa (różne wydania). Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń (różne wydania). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zaliczeniu zajęć student: -zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa -ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu współczesnego językoznawstwa -Ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, ma świadomość złożoności języka, zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej, -potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych -ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie -ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności z zakresu fonetyki i fonologii. Na ocenę 3 należy uzyskać 51-60% maksymalnej liczby punktów. Na ocenę 3+ należy uzyskać 61-70% maksymalnej liczby punktów. Na ocenę 4 należy uzyskać 71-80% maksymalnej liczby punktów. Na ocenę 4+ należy uzyskać 81-90% maksymalnej liczby punktów. Na ocenę 5 należy uzyskać 91-100% maksymalnej liczby punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.