Wprowadzenie w tradycję
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-C-WWT.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie w tradycję |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KW_04 KW_08 KU_05 KU_10 K_K02 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio zaawansowany Cele przedmiotu: Ogólna wiedza o wybranych kontekstach literatury współczesnej Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z historii i teorii literatury |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Baczyński czyta Norwida: wiersz Bohater K. K. Baczyńskiego (kontekst: wiersze Bohater, Na zapytanie: czemu w konfederatce i Wielkość C. K. Norwida) Gry z tradycją romantyczną: Trans-Atlantyk Witolda Gombrowicza (kontekst: Pan Tadeusz Mickiewicza i Pamiątki Soplicy Rzewuskiego) Nawiązania do liryki lozańskiej Mickiewicza we współczesnej poezji: Notatnik: Bon nad Lemanem Czesława Miłosza, Liryki lozańskie Tadeusza Różewicza, Obłoki nad Ferrarą Zbigniewa Herberta Przyboś i romantycy: Mickiewicz (jako autor liryków lozańskich) i Norwid (wiersze Wobec klasycyzmu: Jarosław Marek Rymkiewicz (eseje z tomu Czym jest klasycyzm?, poematy Animula i Wiersze w kwartanie, wiersz Ilekroć myślę) i Thomas Stearns Eliot (esej Tradycja i talent indywidualny, poemat Ziemia jałowa, wiersz Animula) Tadeusz Różewicz i Ezra Pound: poemat Równina oraz wiersze Jestem nikt, Szkoda, jeden z Ojców kościoła T. Różewicza (kontekst: E. Pound, Cantos) Ironiczny konceptyzm: tradycja Norwidowska w twórczości poetów Nowej Fali i Wisławy Szymborskiej Paweł Huelle i Bruno Schulz: Weiser Dawidek Huellego a Sklepy cynamonowe Schulza Między eposem, heroicomicum a poematem dygresyjnym: Dwanaście stacji Tomasza Różyckiego a Pan Tadeusz Adama Mickiewicza Wobec baroku: tomik Dzieje rodzin polskich Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Metody oceny: frekwencja, aktywny udział w zajęciach |
Literatura: |
Lektury: A. Mickiewicz, C. K. Norwid, J. Przyboś, Cz. Miłosz, K. K. Baczyński, Z. Herbert, W. Szymborska, T. Różewicz, J. M. Rymkiewicz, S. Barańczak, R. Krynicki, J. Kornhauser, A. Zagajewski - wybrane wiersze T. S. Eliot, Tradycja i talent indywidualny, w: Kto to jest klasyk i inne eseje, przeł. M. Heydel, Kraków 1998 T. S. Eliot, Ziemia jałowa, Animula, w: Wybór poezji, Wrocław 1990, BN II 230 (lub inne wydanie) W. Gombrowicz, Trans-Atlantyk (dowolne wydanie) P. Huelle, Weiser Dawidek (dowolne wydanie) A. Mickiewicz, Pan Tadeusz (dowolne wydanie) E. Pound, Pieśni (Cantos), przeł. L. Engelking, Warszawa 1996 T. Różycki, Dwanaście stacji, Kraków 2004 J. M. Rymkiewicz, Czym jest klasycyzm? Manifesty poetyckie, Warszawa 1967 H. Rzewuski, Pamiątki Soplicy (dowolne wydanie) B. Schulz, Sklepy cynamonowe (dowolne wydanie) E. Tkaczyszyn-Dycki, Dzieje rodzin polskich, Warszawa 2005 Opracowania: B. Łazińska, Przyboś i romantycy, Warszawa 2002 A. van Nieukerken, Ironiczny konceptyzm : nowoczesna polska poezja metafizyczna w kontekście anglosaskiego modernizmu, Kraków 1998 J. Przyboś, Czytając Mickiewicza (dowolne wydanie) P. Śliwiński, Albo Mickiewicz, czyli najnowsza poezja wobec tradycji. (w:) Księga Mickiewiczowska. Praca zbiorowa pod red. Z. Trojanowiczowej i Z. Przychodniaka. Poznań 1998 Na początku wieku. Rozważania o tradycji. Red. Z. Trojanowiczowa i i K. Trybuś. Poznań 2002 Polska literatura współczesna wobec romantyzmu, red. M. Łukaszuk i D. Seweryn, Lublin 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
K_W08 [ma uporzadkowana i pogłebiona wiedze o dziełach literackich z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych (ma szczegółowa wiedze o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach)] KW_04 ma uporzadkowana i pogłebiona wiedze ogólna i szczegółowa z zakresu historii literatury polskiej KU_05 posiada umiejetnosc referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania KU_10 posiada dobrze ukształtowana umiejetnosc przygotowania wystapienia ustnego oraz prezentacji multimedialnych w jezyku polskim, dotyczacych zagadnien kultury, jezyka i literatury, KK_02 potrafi współdziałac i pracowac w grupie, podejmujac rónorodne zadania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.