Język łaciński z elementami wiedzy o antyku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-1-JezLa-ant |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język łaciński z elementami wiedzy o antyku |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W12 FP1_U12 FP1_K02 |
Wymagania wstępne: | kompetencje absolwenta szkoły średniej (znajomość historii starożytnej oraz gramatyki opisowej j. polskiego) |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą głównych pojęć i aspektów kultury starożytnej, ich recepcji w różnych epokach i świecie współczesnym oraz podstaw języka łacińskiego. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą głównych zagadnień dotyczących j. łacińskiego oraz pojęć i aspektów kultury starożytnej, a także ich recepcji w świecie nowożytnym. |
Literatura: |
J. Wikarjak "Gramatyka opisowa języka łacińskiego" lub inna gramatyka języka łacińskiego. O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych (wydanie dowolne); Słownik łacińsko-polski (wydanie dowolne, zalecane pod red. K. Kumanieckiego) Praktyczny słownik łacińsko-polski (oprac. J. Mańkowski). zbiory i opracowania sentencji łacińskich, np.: S. Kalinkowski, Aurea dicta, złote słowa, (wydanie dowolne), Cz. Jędraszko, Łacina na co dzień, Warszawa 1990 lub inne zbiory A.W. Mikołajczak, Łacina w kulturze polskiej, Wrocław 2005. Dzieła literackie autorów starożytnych, wykorzystywane na zajęciach, m.in.: Homer, Iliada, Wrocław 1972 (lub inne) Homer, Odyseja, Wrocław 1975 (lub inne) Hezjod, Teogonia, Prace i dnie, Tarcza, (J. Łanowski) Warszawa 1999 Ezop, Bajki Ezopowe, Wrocław 1961 Liryka starożytnej Grecji, Wrocław 1984 (lub wydania późniejsze)/Antologia liryki greckiej (W. Steffen), Wrocław 1955/ Antologia Palatyńska, Warszawa 1984 Ajschylos, Tragedie, (S. Srebrny) Warszawa 1954 (lub późniejsze) Arystofanes, Komedie, (S. Srebrny), Warszawa 1975/Arystofanes, Wybór komedii (S. Srebrny), Warszawa 1955/ Arystofanes, Komedie (J. Ławińska-Tyszkowska), Warszawa 1970 A.Sandauer, Dramaty greckie, Warszawa 1977 Sofokles, Tragedie, (Morawski) Warszawa 1969 (lub późniejsze) Eurypides, Tragedie, (J. Łanowski) Warszawa 1967, 1972, 1980 – Lit. uzupełniająca: J. Griffin, Homer, przeł. R. Sucharski, Warszawa 1999. M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2002 H.D.F. Kitto, Tragedia grecka, Bydgoszcz 1997 A. Krokiewicz, Studia orfickie. Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 2000 Z. Kubiak, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999 Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1998 K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1977 (lub inne) K. Kumaniecki, J. Mańkowski, Homer, Warszawa 1974. A. Lesky, Tragedia grecka, Kraków 2006. J. Łanowski, Literatura Grecji starożytnej w zarysie, Warszawa 1987 E. Mireaux, Życie codzienne w Grecji w epoce Homera, Warszawa 1962 J. Parandowski, Mitologia, Warszawa 1982 (lub inne) Podbielski H. (red.), Literatura Grecji starożytnej, Lublin 2005 J. de Romilly, Tragedia grecka, Warszawa 1994 T. Sinko, Literatura grecka (t. I i II), Warszawa 1959 S. Srebrny, Teatr grecki i polski, Warszawa 1984 W. Steffen, T. Batóg, Ajschylos. Twórca tragedii greckiej, Warszawa - Poznań 2000 T. Zieliński, Historia kultury antycznej, Warszawa 1922. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: - rozumie złożoność i wielofunkcyjność języka, zna metody jego analizy, - zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu komunikacji społecznej potrafi - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu zrozumieć podstawowy tekst napisany w języku łacińskim |
Metody i kryteria oceniania: |
Student ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach, dozwolone są dwie nieobecności. W ciągu trwania semestru student ma zaliczyć kolokwia, obejmujące podstawowy materiał gramatyczny z poprzednich zajęć. Na ocenę końcową może mieć wpływ również pozytywna aktywność studenta podczas zajęć. Kryteria stawiania ocen: do 50% ocena niedostateczna 51% - 60 % ocena dostateczna 61% - 70 % ocena dostateczna + 71% - 80% ocena dobra 81% - 90% ocena dobra + 91% - 100% ocena bardzo dobra |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Dominika Budzanowska-Weglenda, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Budzanowska-Weglenda | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aITYwzo7UWh4a7tAT9FsO42SsSifJ9UnaTk20lOeQIbk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1a260b7a-dbe4-4db9-b29e-f7cec81402b0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 15h – obecność na zajęciach; 5h – przygotowanie do zajęć, razem: 20h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą głównych pojęć i aspektów kultury starożytnej, ich recepcji w różnych epokach i świecie współczesnym oraz podstaw języka łacińskiego. |
|
Pełny opis: |
jw |
|
Literatura: |
jw |
|
Wymagania wstępne: |
W przypadku przejścia na tryb online zajęcia oraz zaliczenia będą odbywać się w aplikacji MS Teams. W celu identyfikacji studenta lub potwierdzenia samodzielności jego pracy wykładowca może poprosić o włączenie kamery podczas zajęć i zaliczeń. Student jest zobowiązany do obecności na zajęciach prowadzonych online według tych samych zasad co na zajęciach stacjonarnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Budzanowska-Weglenda, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Dominika Budzanowska-Weglenda | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aI_YDufixiiLoEwbAXJS09YQBFeziTLwIiTgyF8WfH5g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=99a0b7eb-fe3d-42a9-b3db-c750493e1d11&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 15h – obecność na zajęciach; 5h – przygotowanie do zajęć, razem: 20h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą głównych pojęć i aspektów kultury starożytnej, ich recepcji w różnych epokach i świecie współczesnym oraz podstaw języka łacińskiego. |
|
Wymagania wstępne: |
zespół Łacina FPZ kod: zw8jofj W przypadku przejścia na tryb online zajęcia oraz zaliczenia będą odbywać się w aplikacji MS Teams. W celu identyfikacji studenta lub potwierdzenia samodzielności jego pracy wykładowca może poprosić o włączenie kamery podczas zajęć i zaliczeń. Student jest zobowiązany do obecności na zajęciach prowadzonych online według tych samych zasad co na zajęciach stacjonarnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.