Zasady redagowania tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-2-ZasRedTe |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zasady redagowania tekstu |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: FP1e_WO5 FP1e_W09 FP1e_W18 Umiejętności: FP1e_U06 Kompetencje społeczne: FP1e_K02 |
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci poznają zasady redakcji tekstu i uczą się je stosować w praktyce. Ćwiczenia są poprzedzane krótkimi wykładami. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci uczą się i kształcą umiejętności przygotowywania tekstów do publikacji. Warsztatowe zajęcia poprzedzają wykłady wprowadzające. Omawiane są normy poprawnościowe (interpunkcyjne, ortograficzne), edytorskie, a także wszelkie zagadnienia związane z kompozycja, spójnością, stylistyką tekstów. Studenci pracują na zróżnicowanych tekstach. Poznają porządek i etapy prac nad tekstami, różnice między redakcją a korektą, uczą się analizować i oceniać wartości artystyczne i/lub naukowe utworów. |
Literatura: |
Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowski (ostatnie wydanie). Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, oprac. E. Polański. M. Bańko, Mały słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2003. A. Markowski, polszczyzna znana i nieznana, Warszawa 1993. Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego. Najnowsze słownictwo polskie (słownik internetowy), red. M. Bańko, M. Czeszewski, J. Burzyński (http://nowewyrazy.uw.edu.pl/). B. Pędzich, 365 ćwiczeń ze słownictwa, Warszawa 2007. A. Hacia, 365 ćwiczeń z gramatyki, Warszawa 2007. A. Markowski, 365 ćwiczeń z pisowni i wymowy, Warszawa 2008. Roman Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978. H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP1e_W05 1. Zna i rozumie podstawową terminologię współczesnego edytorstwa praktycznego. FP1e_W09 1. Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii redagowania i opracowywania tekstu współczesnego na poziomie podstawowym. 2. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego na poziomie podstawowym. FP1e_W18 1. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i umie je powiązać z zasadami pracy edytorskiej. FP1e_U06 1. Potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi. 2. Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego na poziomie podstawowym. FP1e_K02 1. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - kolokwia cząstkowe i końcowe sprawdzające opanowanie materiału - zajęcia praktyczne w grupach - kartkówki z poprawności językowej i zasad redakcji - praca własna studenta. Na ocenę bardzo dobrą: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji, podaje przykłady, umie zastosować terminologie i wiedzę w praktyce - wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe - wymienia podstawowe słowniki i książki z zakresu warsztatu redaktora - bierze aktywny udział w zajęciach, argumentuje, wyraża własne opinie - pracuje w grupie, kieruje pracami i prezentuje wyniki. Na ocenę dobra: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i poprawności językowej, podaje przykłady, umie zastosować terminologię i wiedzę w praktyce - wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe - wymienia podstawowe słowniki i inne książki z zakresu redakcji tekstu - bierze aktywny udział w zajęciach - pracuje w grupie, prezentuje wyniki. Na ocenę dostateczną: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji - wymienia i poprawia błędy językowe - potrafi wymienić niektóre z podstawowych słowników i książek z zakresu redakcji tekstu - bierze aktywny udział w zajęciach - pracuje w zespole. Na ocenę niedostateczną: - student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.