Historia języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-1-HistJez |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia języka |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: FP2_W02, FP2_W17 UMIEJĘTNOŚCI: FP2_U06, FP2_U07 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: FP2_K01 od roku 2019/2020: WIEDZA: FP2_W06 UMIEJĘTNOŚCI: FP2_U04 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: FP2_K02 |
Wymagania wstępne: | Bez wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z przyczynami i przebiegiem zmian w języku polskim od jego początków po czasy współczesne. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z przyczynami i przebiegiem zmian w języku polskim od jego początków po czasy współczesne. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK1 - Student zna terminologię nauk humanistycznych z zakresu historii języka EK2 - Student ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka. EK3 - Student potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin językoznawstwa, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zjawisk historycznojęzykowych. EK4 - Student posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu z zakresu historii języka, merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków i ich syntetyzowania. EK5 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. Punktacja ECTS - 3,5 pkt., w tym: 30 godzin - udział w zajęciach; 30 godzin - przygotowywanie się do zajęć; 12 godzin - przygotowanie prezentacji/dyskusji 15 godzin - przygotowanie się do zaliczenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę dostateczną: student zna podstawowe terminy z zakresu historii języka; zna podstawowe kryteria periodyzacji dziejów polszczyzny, omawia periodyzację Z. Klemensiewicza lub S. Dubisza; zna podstawowe badania i publikacje z zakresu historii języka polskiego; wymienia zmiany wewnatrz- i zewnątrzjęzykowe w poszczególnych okresach rozwoju polszczyzny; potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy, rozumie potrzebę samokształcenia w tym zakresie na ocenę dobrą: student zna podstawowe terminy z zakresu historii języka i podaje przykłady; zna podstawowe kryteria periodyzacji dziejów polszczyzny, omawia periodyzację Z. Klemensiewicza i S. Dubisza; zna badania i publikacje z zakresu historii języka polskiego; wymienia i omawia zmiany wewnątrz- i zewnątrzjęzykowe w poszczególnych okresach rozwoju polszczyzny, posługuje się merytoryczną argumentacją;potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy, rozumie potrzebę samokształcenia w tym zakresie na ocenę bardzo dobrą: student zna podstawowe terminy z zakresu historii języka, podaje przykłady i potrafi posługiwać się tymi terminami w analizie materiału językowego; zna podstawowe kryteria periodyzacji dziejów polszczyzny, omawia dorobek polskich językoznawców w tym zakresie; zna badania i publikacje z zakresu historii języka polskiego ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych osiągnięć w tej dziedzinie; wymienia i omawia zmiany wewnątrz- i zewnątrzjęzykowe w poszczególnych okresach rozwoju polszczyzny, swój wywód ilustruje przykładami, posługuje się merytoryczną argumentacją, formułuje wnioski; potrafi krytycznie ocenić poziom swojej wiedzy, rozumie potrzebę samokształcenia w tym zakresie, potrafi inspirować do tego inne osoby |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.