World Literature
General data
Course ID: | WH-FPZ-II-1-LitPwW-Z |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | World Literature |
Name in Polish: | Literatura powszechna -wykład |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wykład i ćwiczenia z historii literatury powszechnej będą dotyczyły kluczowego zagadnienia, jakim są granice nowoczesności. W zasadzie przedmiotem zajęć będzie literatura XX wieku, z koniecznymi jednak powrotami w wiek XIX (Charles Baudelaire, Artur Rimbaud, Friedrich Nietzsche), a nawet XVIII (Jan Jakub Rousseau). |
Full description: |
(in Polish) W literaturze XX wieku skupimy się na kwestii rozmaitych przejawów buntu (futuryzm, literatura lewicowa), a także na różnych interpretacjach tradycji europejskiej (Rainer Maria Rilke, T. S. Eliot, Thomas Mann, Walter Benjamin). Chcemy przedstawić również postawę pisarza-wygnańca-uchodźcy w tradycji europejskiej. Tu zapewne trzeba będzie sięgnąć nawet do antycznych początków literatury śródziemnomorskiej. W końcu podejmiemy temat „żydowskiego losu” i obecności tematu Zagłady w literaturze europejskiej (Franz Kafka, Theodor W. Adorno i inni). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa. Student zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, zgodnie ze studiowanymi specjalnościami. Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalnościami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. Student aktywnie uczestniczy w działaniu na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.