Stylistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-1-Stylit |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stylistyka |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W01, FP2_W02, FP2_W06, FP2_W18, FP2_U02, FP2_U06, FP2_K01 |
Skrócony opis: |
Skrócony opis: Celem przedmiotu jest teoretycznojęzykoznawcza refleksja nad zjawiskami polszczyzny w ujęciu stylistycznym. Studenci poznają odmiany polszczyzny oraz różne metodologie opisu języka (zgodne z założeniami podstawowych szkół stylistycznych). |
Pełny opis: |
Po zaliczeniu przedmiotu studenci: - znają podstawowe i zaawansowane terminy stylistyczne, potrafią je zdefiniować i zastosować w praktyce (podczas analizy tekstów) - wiedzą, czym się charakteryzują różne szkoły stylistyki polskiej i światowej - umieją wskazać funkcję badań stylistycznych na tle innych badań językoznawczych i literaturoznawczych - umieją opisać poszczególne gatunki wypowiedzi za pomocą narzędzi reprezentujących różne szkoły stylistyczne |
Literatura: |
J.L. Austin, 1993, Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa. M. Balowski, S. Gajda, (red. red.), 1996, Styl a tekst, Opole. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, 2009, Tekstologia, Warszawa. K. Budzyk, 1946, Zarys dziejów stylistyki teoretycznej w Polsce, w: Stylistyka teoretyczna w Polsce, red. K. Budzyk, Warszawa. T.A. van Dijk (red.), 2001, Dyskurs jako struktura i proces, przeł. G. Grochowski, Warszawa. T. Dobrzyńska, E. Janus (red. red.), 1983, Tekst i zdanie. Zbiór studiów, Wrocław. T. Dobrzyńska, 1993, Tekst. Próba syntezy, Warszawa . T. Dobrzyńska, 2003, Tekst – styl – poetyka, Kraków. A. Furdal, 1973, Klasyfikacja odmian współczesnego języka polskiego, Wrocław. P.H. Grice, 1977, Logika i konwersacja. tłum. J. Wajszczuk, w: Język w świetle nauki, Warszawa 1980 lub Przegląd Humanistyczny 1977 z. 7. G. Habrajska, J. Ślósarska (Red.), 2006, Kognitywizm w poetyce i stylistyce, Kraków. Z. Klemensiewicz, 1961, O różnych odmianach współczesnej polszczyzny, w: tegoż, W kręgu języka literackiego i artystycznego, Warszawa. F. de Saussure, 2002, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa. T. Skubalanka, 1990, Wprowadzenie do gramatyki stylistycznej, Lublin. T. Skubalanka, 1995, O definicjach stylu, w: O stylu poetyckim i innych stylach języka. Studia i szkice teoretyczne, Lublin. J. Searle, 1987, Czynności mowy, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa. E. Tabakowska, 1995, Gramatyka i obrazowanie, Kraków. A. Wilkoń, 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice. M. Wojtak, 1998, Stylistyka a pragmatyka – stan i perspektywy w stylistyce polskiej, Stylistyka 7. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: - ma pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont - zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach ich rozwoju - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu współczesnego językoznawstwa - posiada pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej - potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin językoznawstwa, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zjawisk językowych - ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby Opis ECTS: -aktywne uczestnictwo w zajęciach 15 h; -samodzielna lektura 30 h; -przygotowanie do zajęć 30 h; -przygotowanie testu zaliczeniowego 45 h; -konsultacje 5 h. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie do zajęć jest weryfikowane podczas rozmów na temat wybranych zagadnień. Na zaliczenie studenci piszą test końcowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.