Dydaktyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-KN-DydOgn |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PP1_W01, FP1_W02, FP1_W03, FP1_U01, FP1_K03 |
Skrócony opis: |
Zagadnienia omawiane na zajęciach przybliżają uczestnikom istotę dydaktyki jako nauki i wszelkich procesów nauczania-uczenia się oraz samokształcenia. Problematyka spotkań zawiera: podstawowe pojęcia związane z dydaktyką, cele kształcenia (także taksonomie i operacjonalizację celów), treści przedmiotowe (na przykładzie przedmiotu język polski), proces kształcenia, zasady kształcenia, metody i formy pracy z uczniem, środki dydaktyczne, lekcja i jej typy, sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniowskich, plany pracy nauczyciela. |
Pełny opis: |
Na zajęciach student pozna znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki a także relacje między dydaktyką ogólną i dydaktykami szczegółowymi. Zostanie podjęta problematyka wartości z odniesieniem do celów kształcenia ogólnego. Zagadnienia omawiane na zajęciach przybliżą uczestnikom istotę dydaktyki jako nauki i wszelkich procesów nauczania-uczenia się oraz samokształcenia. Problematyka spotkań zawiera: podstawowe pojęcia związane z dydaktyką, cele kształcenia (także taksonomie i operacjonalizację celów), program i treści przedmiotowe (na przykładzie przedmiotu język polski), proces kształcenia i jego ogniwa, zasady kształcenia, metody i formy pracy z uczniem, środki dydaktyczne, lekcja i jej typy, sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniowskich, plany pracy nauczyciela. |
Literatura: |
1. Bereźnicki F., 2011, Podstawy dydaktyki, Kraków. 2. Kruszewski K., 2012, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa. 3. Kupisiewicz Cz., 2012, Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Kraków. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student znaczenie i zakres pojęcia dydaktyka, dostrzega i opisuje związki między dydaktyką ogólną a dydaktykami szczegółowymi, potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowe pojęcia związane z dydaktyką. Student potrafi dokonać operacjonalizacji celów, zbudować poprawnie konspekt zajęć edukacyjnych. Student będzie umiał omówić rolę pracy domowej w kształceniu ucznia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach, prezentacje studenckie oraz samodzielne opracowanie konspektu lekcji. Na zakończenie zajęć przewidziano pisemny sprawdzian wiadomości i umiejętności. |
Praktyki zawodowe: |
Znajomość zagadnień dydaktyki ogólnej ma ścisły związek z działaniami nauczyciela w zakresie dydaktyki szczegółowej i z praktykami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.