Opracowanie edytorskie tekstu literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-M-II-1-OprETe |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Opracowanie edytorskie tekstu literackiego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W10 FP2_U08 FP2_K05 |
Wymagania wstępne: | Wiedza o języku polskim na poziomie studiów pierwszego stopnia. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą z zakresu tekstologii i edytorstwa naukowego oraz problemów związanych z przygotowywaniem krytycznych wydań dzieł literackich. Zakres tematyczny zajęć obejmuje: 1. Edytorstwo naukowe, wydanie krytyczne – porządkowanie pojęć 2. Wybór podstawy wydania jako problem edytorski 3. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania - zajęcia praktyczne. 4. Rekonstrukcja jako problem edytorski na przykładzie. 5. Problemy komentarza edytorskiego 6. Zasady transkrypcji tekstów (na przykładzie korespondencji II. poł. XIX w. 7. Krytyka tekstu: rodzaje błędów, koniektury, emendacje |
Literatura: |
1. Z.Goliński, Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. 2. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978. 3. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. 4. J. Trzynadlowski, Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983. literatura uzupełniająca Stanisław Szober, "Listy do Kazimierza Nitscha z lat 1917-1938, oprac. M. Kowalski, Warszawa 2022. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: zna na poziomie zaawansowanym pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego w zakresie edytorstwa naukowego; potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w zakresie edytorstwa naukowego, a także ukierunkowywać innych w tym zakresie; jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych w zakresie edytorstwa naukowego podczas przy planowaniu i działalności zawodowej i inspirowaniu aktywności na rzecz środowiska społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: aktywność na zajęciach; ocena z pracy zaliczeniowej (podstawą zaliczenia jest samodzielne przygotowanie pracy pisemnej: - opracowanie edytorskie utworu z literatury XIX lub XX wieku. Zadaniem studenta powinna być analiza istniejących opracowań edytorskich, a następnie wybór rodzaju edycji i realizacja opracowania). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Mateusz Kowalski, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kowalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach - 15 h. Opracowanie literatury przedmiotu - 30 h. Opracowanie materiałów źródłowych w ramach zadań domowych - 15 h. Opracowanie materiału źródłowego w ramach pracy zaliczeniowej – 30 h. RAZEM - 90 h. = 3 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.