Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-SL.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W19 FP2_W22 FP2_W23 FP2_U01 FP2_U05 FP2_K01 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: zaawansowany Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej. Poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej, rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej, umiejętność edytorskiego opracowania tekstu naukowego, umiejętność wykorzystywanie źródeł naukowych, znajomość zasad cytowania, umiejętność redagowania przypisów i indeksów. Nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy licencjackiej. Podstawowe umiejętności dotyczące konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia. Wymagania wstępne: pełny zakres wiedzy i umiejętności studenta, który ukończył I rok studiów licencjackich, przewidziany programem studiów. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Wyszukiwanie informacji naukowej. Bibliografie, bazy danych, sposoby przeszukiwania baz danych , docierania do poszukiwanych tekstów, opracowywania informacji naukowej i korzystania z niej. Zasady stawiania problemu badawczego w wybranej dziedzinie wiedzy (literaturoznawstwo, językoznawstwo, edytorstwo, wiedza o teatrze lub filmoznawstwo). Określanie celów i metod podejmowanych badań w zakresie wybranej specjalizacji (takich jak m.in. literaturoznawstwo, językoznawstwo, edytorstwo, wiedza o teatrze lub filmoznawstwo) . Zasady opracowywania i wykorzystywania źródeł z wielu dyscyplin z zakresu szeroko rozumianej humanistyki. Zasady przedstawiania stanu badań humanistycznych. Kompozycja pracy naukowej. Problemy spójności tekstu. Normy językowe, zagadnienia stylistyki polskiej. Zasady edytorskie prac polonistycznych . Sposoby sporządzania przypisów w pracach różnych dyscyplin polonistycznych. Etyka naukowa - podstawowe problemy, takie jak m.in. zagadnienie własności naukowej - definicje i sposoby rozumienia. Zagadnienie plagiatu. |
Literatura: |
1.Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007. 2. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001. 3. Elżbieta Wierzbicka, Adam Wolański, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak. Podstawy stylistyki i retoryki Warszawa 2008. 4. Literatura związana z problematyką poszczególnych seminariów - ustalana i podawana przez prowadzącego zajęcia. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o literaturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych - potrafi pozyskiwać informacje z różnorodnych źródeł zastanych i wywołanych w zakresie odpowiadającym postępowaniu badawczemu na obszarze nauk o literaturze oraz dyscyplin pokrewnych - umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji - samodzielnie selekcjonuje i wykorzystuje zdobyte informacje, potrafi korzystać z nich w odpowiednio dobranym kontekście - potrafi opracować wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o literaturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych, nauki o komunikowaniu i mediach - potrafi przygotowując prace pisemna wykorzystywać podstawowe ujęcia teoretyczne, a także różne źródła - umie samodzielnie zdobywać wiedze i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego - potrafi rozpoznać, wyselekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny różnego rodzaju tekstów kultury - umie formułować wnioski badawcze, wynikające z wcześniej samodzielnie wykonanej krytycznej analizy oraz interpretacji wybranego tekstu - ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - zna zasady oraz rozumie potrzebę aktywnego uczestnictwa w bieżących wydarzeniach kulturalnych i społecznych - potrafi wykonywać elementarne zadania oraz rozwiązywać problemy badawcze, współdziałając w tym zakresie z innymi studentami - potrafi pracował w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne - potrafi zdefiniować swoja aktywność badawcza jako celowa, określając jej kontekst społeczny i kulturowy |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena dotyczy przedłożonych rozdziałów pracy magisterskiej. Kryteria oceny: 1. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który zrealizował w pełni zakładane efekty kształcenia. 2. Jeśli student nie w pełni nabył umiejętność zdobywania informacji naukowych i nie w pełni zna metody i narzędzia interpretacyjne, otrzymuje ocenę dobrą. 3. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który opanował jedynie podstawowe narzędzia analizy utworu, i zdobywa informacje z pomocą promotora. 4. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie ma świadomości swoich braków i konieczności doskonalenia. Nie zna metod analizy i nie umie ich stosować. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.