Historia literatury polskiej - romantyzm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-W-HLP-R.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej - romantyzm |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W01 FP1_W14 FP1_U07 FP1_K01 FP1_K05 FP1_K06 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: poznanie najważniejszych dzieł literackich powstałych w epoce romantyzmu, umiejętność samodzielnej lektury dzieł z epoki, rozumienie przemian literatury i kultury polskiego i europejskiego romantyzmu. Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotów historycznoliterackich z roku I (literatura staropolska,oświecenie), ogólna orientacja w literaturze romantyzmu na poziomie humanistycznego liceum ogólnokształcącego. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne:Wykład łączy podstawowe elementy wykładu kursowego (przegląd najważniejszych zjawisk literackich oraz indywidualności pisarskich tego czasu) z wyborem kilku problemów istotnych z punktu widzenia aktualnych kierunków badań epoki, takich jak: swoiste cechy romantyzmu polskiego, uniwersalizm i rodzimość, sytuacja i kierunki przemian wybranych gatunków literackich, miejsce epoki w procesie historycznym kultury polskiej. Metody oceny: egzamin ustny, sprawdza wiedzę z szeroko rozumianej historii literatury polskiego (i europejskiego) romantyzmu, obowiązuje znajomość materiału podanego na wykładzie, ćwiczeniach oraz lektur ujętych w osobnym spisie. Zaleca się obecność na wykładach. Do egzaminu można przystąpić po uzyskaniu zaliczenia z wykładu (w wymiarze 30 godzin) oraz z ćwiczeń (również 30 godzin). Egzamin ustny na koniec II (letniego) semestru. |
Literatura: |
Pełny wykaz lektur obowiązkowych do egzaminu znajduje się na stronie:http://www.polonistyka.wnh.uksw.edu.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=290&Itemid=177 Najważniejsze próby ujęć syntetycznych i ogólnych. Podręczniki, słowniki (obowiązujące) • M. JANION, Gorączka romantyczna. Warszawa 1975 (lub późniejsze); • M. JANION, M. ŻMIGRODZKA, Romantyzm i historia, Warszawa 1978; • Z. ŁEMPICKI, Renesans, oświecenie, romantyzm i inne szkice z historii kultury, Warszawa 1966 (część poświęcona romantyzmowi) • M. MACIEJEWSKI, Poetyka. Gatunek - obraz. W kręgu poezji romantycznej, Wrocław 1977; • I. OPACKI, W środku niebokręga. Poezja romantycznych przełomów, Katowice 1995; • Problemy polskiego romantyzmu. Red. M. Żmigrodzka. Wrocław 1979; • M. PRUSSAK, Czy słychać jeszcze głos romantyzmu?, Warszawa 2007; • Religijny wymiar literatury polskiego romantyzmu. Red. D. Zamącińska, M. Maciejewski, Lublin 1995; • Style zachowań romantycznych. Propozycje i dyskusje. Red. M. Janion i M. Zielińska. Warszawa 1986; • A. WITKOWSKA, Romantyzm; • TEJŻE: Wielcy romantycy polscy, Warszawa 1980; • D. ZAMĄCIŃSKA, Słynne-nieznane. Wiersze późne Mickiewicza, Słowackiego i Norwida, Lublin 1985; • Cz. ZGORZELSKI, Obserwacje, Warszawa 1993; • TEGOŻ: Romantyzm w Polsce, Lublin 1957 oraz Zarysy i szkice literackie, Warszawa 1988; • Wstępy do poszczególnych autorów i dzieł w serii BN. • F. CLAUDON i inni, Encyklopedia romantyzmu, Warszawa 1997; • Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 1-2, Warszawa 1984-1985. (Biogramy i hasła dotyczące romantyzmu); • Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku, seria 3, Literatura krajowa w okresie romantyzmu 1831-1863. Kraków 1975 - Warszawa 1992 (stąd sylwetki następujących autorów: A. Fredro, W. Pol, J. Kremer, T. Lenartowicz, N. Żmichowska, E. Dembowski, L. Sztyrmer, I. Chodźko, W. Syrokomla, J. I. Kraszewski); • Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1994; • Studia o romantyzmie - przekłady, "Pamietnik Literacki" 1978, z. 1,3; • Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870. Oprac. E. Grabska i M. Poprzęcka. Warszawa 1974. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student ma podstawową wiedzę o zakresie i znaczeniu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont. Student ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich epoki romantyzmu oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych. Student posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie. Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. Student ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin ustny. Kryteria oceniania: Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który w pełni opanował przewidziany przez prowadzącego zakres wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych. Potrafi biegle wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Posiada pogłębione umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej . Ma głęboką świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. Dobrą ocenę uzyskuje student, który w zadowalającym stopniu opanował przewidziany przez prowadzącego zakres wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych (ma niewielkie luki w wiedzy). Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Posiada pogłębione umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej . Ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. Dostateczną ocenę uzyskuje student, który nie w pełni opanował przewidziany przez prowadzącego zakres wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych . Z trudem potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Posiada niewielkie umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej . Nie w pełni ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. Niedostateczną uzyskuje student, który nie opanował przewidzianego przez prowadzącego zakresu wiedzy o romantycznych dziełach literackich oraz ich kontekstach kulturowych. Nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i przekazywać informacje (dotyczące obszaru historii, kultury, literatury romantyzmu, pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych) a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Nie posiada umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej . Nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy, nie rozumie potrzeby uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, nie potrafi inspirować do tego innych osób. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.