Etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-Etyka |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Witold Starnawski NP1_W19 NP1_U12 NP1_K04 NP1_K05 NP1_K06 NP1_K10 |
Skrócony opis: |
Witold Starnawski Poziom przedmiotu: podstawowy Efekty kształcenia: 1) wiedza: student określa czym jest etyka, odróżnia ją od od dziedzin pokrewnych (psychologii, socjologii, prawa) charakteryzuje ważniejsze koncepcje etyczne, określa specyfikę etyki personalistycznej; wskazuje antropologiczne podstawy etyki; rozpoznaje tendencje występujące w etyce; 2) umiejętności: student trafnie analizuje problemy etyczne, nabywa zdolność krytycznego myślenia i umiejętność dyskusji na kontrowersyjne tematy etyczne, krytycznie ocenia wartość argumentów używanych w dyskusjach etycznych; 3) postawy i kompetencje społeczne: student wykazuje się wrażliwością na problematykę etyczną, jest otwarty na uważne wysłuchanie odmiennych poglądów, widzi potrzebę pogłębiania własnych poglądów i poddawania ich krytycznej ocenie, rozumie potrzebę stosowania kryteriów etycznych w sferze społecznej. Wymagania wstępne: ogólna wiedza humanistyczna na poziomie szkoły średniej |
Pełny opis: |
WITOLD STARNAWSKI Treści merytoryczne: zagadnienia metaetyczne; etyka – definicja, dyscypliny pokrewne; moralność i etyka; rozumienie osoby; doświadczenie moralności; doświadczenie osoby; najważniejsze ujęcia etyki: eudajmonizm, utylitaryzm, deontonomizm, personalizm; prawda a moralność; rozumienie wolności; sumienie; szczęście i szczęśliwość; cnoty kardynalne; samostanowienie i samospełnienie osoby ludzkiej; odpowiedzialność za siebie i za innych. K. Gryżenia: 1. Etyka nauką filozoficzną, definicje etyki i ich wyjaśnienie 2. Moralność jedną z dziedzin kultury 3. Moralność a etyka 4. Pochodzenie norm moralnych (etyka laicka i religijna) 5. Uzasadnienie wielorakich znaczeń terminu "etyka naukowa" 6. Historyczne ujęcie etyki (ważniejsze teorie etyczne w poszczególnych epokach historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem etyki chrześcijańskiej) 7. Filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki 8. Rozumienie osoby (poznanie, miłość, wolność, podmiotowość prawa, zupełność, godność) 9. Kryterium personalistyczne w rozstrzyganiu trudnych i spornych problemów etycznych 10. Sprawności moralne (cnoty) a rozwój osoby ludzkiej (samostanowienie i samospełnienie, odpowiedzialność za siebie i za innych) 11. Znaczenie określeń "człowiek dobry", "człowiek zły"; możliwość zmiany kwalifikacji 12. Chrześcijańska i Oświeceniowa wizja Boga i człowieka oraz wynikające stąd konsekwencje etyczne 13. Etyka normatywna i postmodernistyczna (postrzeganie stałości i konsekwencji w postępowaniu człowieka) 14. Moralność a prawo stanowione w państwie demokratycznym 15. Niektóre współczesne problemy: aborcja, eutanazja, "uporczywa terapia", in vitro, naprotechnologia, eugenika, tabletki ellaOne (dzień po) itp. Warunki i formy zaliczenia: K. Gryżenia: 1. obecność na zajęciach (minimum ponad 50% obecności); 2. aktywność (prezentacja treści wyznaczonych lektur); 3. końcowe kolokwium (osoby, które wykażą się małą frekwencją i słabym przygotowaniem do zajęć w trakcie semestru, muszą się liczyć z większą ilością pytań; ci zaś, którzy odznaczą się dobrą frekwencją i aktywnością, będą nagrodzeni zwolnieniem z kolokwium). Szczegóły zostaną podane na zajęciach. |
Literatura: |
WITOLD STARNAWSKI A. Literatura podstawowa P. Singer, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2007 R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000 W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011. T.Ślipko, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Petrus, Kraków 2012. P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Zysk i S-ka, Poznań 2010 K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, TN KUL Lublin 1982; K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983; J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, TN KUL Lublin 1986. B. Literatura pomocnicza Isaiach Berlin, Cztery eseje o wolności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994 Wojciech Chudy, Filozofia kłamstwa, Volumen, Warszawa 2003 W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, TN KUL, Lublin 2009 Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008 Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009 Erich Fromm, O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007 L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009 Clive Staples Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1962 Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983 T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, RW KUL, Lublin 2001, s. 9-24 Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1979 K. Gryżenia: 1. J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992, s. 584-634; 2. M. Gogacz, Ku etyce chronienia osób. Wokół podstaw etyki, Warszawa 1991; 3. K. Gryżenia, Odmienność współczesną normą - wybrane ujęcia filozofii wychowania, w: Wobec "odmienności"...? Pedagogiczne konotacje, red. M. Dycht i L. Marszałek, Warszawa 2008, s. 36-48; 4. K. Gryżenia, Współczesna moralność bez etyki?, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 12, nr 1, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2009, s. 205-217; 5. K. Gryżenia, Etyczne implikacje (nie)osobowego traktowania człowieka, "Forum Pedagogiczne" 2/2011, s. 72-92; 6. K. Gryżenia, Prawo stanowione a moralność w państwie demokratycznym, "Studia Philosophica Wratislaviensia" vol. VIII, fasc. 1 (2013), s. 37-50; 7. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, s. 11-21, 41-57, 97-104; 8. P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997; 9. K. Krajewski, Etyka jako filozofia pierwsza. Doświadczenie normatywnej mocy prawdy źródłem i podstawą etyki, Lublin 2006; 10. R. Mcinerny, Zagadnienie etyki chrześcijańskiej, przeł. R. Mordarski, Kęty 2004; 11. Moralność i etyka w ponowoczesności, red. Z. Sareło, Warszawa 1996; 12. W. Półtawska, In vitro. Zagrożona godność, Częstochowa 2014; 13. R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000; 14. T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2007; 15. T. Ślipko, Etos chrześcijański - zarys etyki ogólnej, Kraków 1974; 16. Peter Vardy, Paul Grosch, Etyka. Poglądy i problemy, przeł. J. Loziński, Poznań 1995. 17. Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, red. J. Gocko, Lublin 2007; 18. K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983; 19. J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I: Etyka ogólna, Lublin 1986; 20. "w Sieci" Nr 6 (115) 2015, 9-15 lutego; "Do rzeczy" Nr 7/106, 9-15 lutego 2015. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WITOLD STARNAWSKI Student: 1. potrafi określić specyfikę problematyki moralnej (w odróżnieniu od psychologicznej, społecznej, prawnej); 2. zna filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki; 3. potrafi analizować problemy moralne występujące w kulturze i życiu społecznym; 4. ma zdolność krytycznej oceny i dyskutowania kontrowersyjnych problemów moralnych. 5. potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych "(życiowych"). |
Metody i kryteria oceniania: |
WITOLD STARNAWSKI Metody oceny: elementy oceny - aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów); - udział w realizacji projektu lub przygotowanie ustnej lub pisemnej prezentacji wskazanych na zajęciach tematów; - umiejętność krytycznej lektury tekstu etycznego; - pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień etycznych. Kryteria ogólne: - aktywność na zajęciach; - umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji; - zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych; Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii etycznej; nie rozumie specyficznego charakteru etyki; nie potrafi analizować problemów moralnych ani dyskutować ich; dostateczna (3) - zna częściowo terminologię etyczną; rozumie specyfikę etyki, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów moralnych; dobra (4) - zna terminologię etyczną, rozumie specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy moralne; bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów moralnych. Ocena końcowa - aktywność studenta - kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.