Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KON-Etyka
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Witold Starnawski

NP1_W19

NP1_U12

NP1_K04

NP1_K05

NP1_K06

NP1_K10

Skrócony opis:

Witold Starnawski

Poziom przedmiotu: podstawowy

Efekty kształcenia:

1) wiedza: student określa czym jest etyka, odróżnia ją od od dziedzin pokrewnych (psychologii, socjologii, prawa) charakteryzuje ważniejsze koncepcje etyczne, określa specyfikę etyki personalistycznej; wskazuje antropologiczne podstawy etyki; rozpoznaje tendencje występujące w etyce;

2) umiejętności: student trafnie analizuje problemy etyczne, nabywa zdolność krytycznego myślenia i umiejętność dyskusji na kontrowersyjne tematy etyczne, krytycznie ocenia wartość argumentów używanych w dyskusjach etycznych;

3) postawy i kompetencje społeczne: student wykazuje się wrażliwością na problematykę etyczną, jest otwarty na uważne wysłuchanie odmiennych poglądów, widzi potrzebę pogłębiania własnych poglądów i poddawania ich krytycznej ocenie, rozumie potrzebę stosowania kryteriów etycznych w sferze społecznej.

Wymagania wstępne: ogólna wiedza humanistyczna na poziomie szkoły średniej

Pełny opis:

WITOLD STARNAWSKI

Treści merytoryczne: zagadnienia metaetyczne; etyka – definicja, dyscypliny pokrewne; moralność i etyka; rozumienie osoby; doświadczenie moralności; doświadczenie osoby; najważniejsze ujęcia etyki: eudajmonizm, utylitaryzm, deontonomizm, personalizm; prawda a moralność; rozumienie wolności; sumienie; szczęście i szczęśliwość; cnoty kardynalne; samostanowienie i samospełnienie osoby ludzkiej; odpowiedzialność za siebie i za innych.

K. Gryżenia:

1. Etyka nauką filozoficzną, definicje etyki i ich wyjaśnienie

2. Moralność jedną z dziedzin kultury

3. Moralność a etyka

4. Pochodzenie norm moralnych (etyka laicka i religijna)

5. Uzasadnienie wielorakich znaczeń terminu "etyka naukowa"

6. Historyczne ujęcie etyki (ważniejsze teorie etyczne w poszczególnych epokach historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem etyki chrześcijańskiej)

7. Filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki

8. Rozumienie osoby (poznanie, miłość, wolność, podmiotowość prawa, zupełność, godność)

9. Kryterium personalistyczne w rozstrzyganiu trudnych i spornych problemów etycznych

10. Sprawności moralne (cnoty) a rozwój osoby ludzkiej (samostanowienie i samospełnienie, odpowiedzialność za siebie i za innych)

11. Znaczenie określeń "człowiek dobry", "człowiek zły"; możliwość zmiany kwalifikacji

12. Chrześcijańska i Oświeceniowa wizja Boga i człowieka oraz wynikające stąd konsekwencje etyczne

13. Etyka normatywna i postmodernistyczna (postrzeganie stałości i konsekwencji w postępowaniu człowieka)

14. Moralność a prawo stanowione w państwie demokratycznym

15. Niektóre współczesne problemy: aborcja, eutanazja, "uporczywa terapia", in vitro, naprotechnologia, eugenika, tabletki ellaOne (dzień po) itp.

Warunki i formy zaliczenia:

K. Gryżenia:

1. obecność na zajęciach (minimum ponad 50% obecności);

2. aktywność (prezentacja treści wyznaczonych lektur);

3. końcowe kolokwium (osoby, które wykażą się małą frekwencją i słabym przygotowaniem do zajęć w trakcie semestru, muszą się liczyć z większą ilością pytań; ci zaś, którzy odznaczą się dobrą frekwencją i aktywnością, będą nagrodzeni zwolnieniem z kolokwium). Szczegóły zostaną podane na zajęciach.

Literatura:

WITOLD STARNAWSKI

A. Literatura podstawowa

P. Singer, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2007

R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000

W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011.

T.Ślipko, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Petrus, Kraków 2012.

P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Zysk i S-ka, Poznań 2010

K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, TN KUL Lublin 1982;

K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983;

J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, TN KUL Lublin 1986.

B. Literatura pomocnicza

Isaiach Berlin, Cztery eseje o wolności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994

Wojciech Chudy, Filozofia kłamstwa, Volumen, Warszawa 2003

W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, TN KUL, Lublin 2009

Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008

Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009

Erich Fromm, O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007

L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009

Clive Staples Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1962

Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983

T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, RW KUL, Lublin 2001, s. 9-24

Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1979

K. Gryżenia:

1. J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992, s. 584-634;

2. M. Gogacz, Ku etyce chronienia osób. Wokół podstaw etyki, Warszawa 1991;

3. K. Gryżenia, Odmienność współczesną normą - wybrane ujęcia filozofii wychowania, w: Wobec "odmienności"...? Pedagogiczne konotacje, red. M. Dycht i L. Marszałek, Warszawa 2008, s. 36-48;

4. K. Gryżenia, Współczesna moralność bez etyki?, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 12, nr 1, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2009, s. 205-217;

5. K. Gryżenia, Etyczne implikacje (nie)osobowego traktowania człowieka, "Forum Pedagogiczne" 2/2011, s. 72-92;

6. K. Gryżenia, Prawo stanowione a moralność w państwie demokratycznym, "Studia Philosophica Wratislaviensia" vol. VIII, fasc. 1 (2013), s. 37-50;

7. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, s. 11-21, 41-57, 97-104;

8. P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997;

9. K. Krajewski, Etyka jako filozofia pierwsza. Doświadczenie normatywnej mocy prawdy źródłem i podstawą etyki, Lublin 2006;

10. R. Mcinerny, Zagadnienie etyki chrześcijańskiej, przeł. R. Mordarski, Kęty 2004;

11. Moralność i etyka w ponowoczesności, red. Z. Sareło, Warszawa 1996;

12. W. Półtawska, In vitro. Zagrożona godność, Częstochowa 2014;

13. R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000;

14. T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2007;

15. T. Ślipko, Etos chrześcijański - zarys etyki ogólnej, Kraków 1974;

16. Peter Vardy, Paul Grosch, Etyka. Poglądy i problemy, przeł. J. Loziński, Poznań 1995.

17. Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, red. J. Gocko, Lublin 2007;

18. K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983;

19. J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I: Etyka ogólna, Lublin 1986;

20. "w Sieci" Nr 6 (115) 2015, 9-15 lutego; "Do rzeczy" Nr 7/106, 9-15 lutego 2015.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WITOLD STARNAWSKI

Student:

1. potrafi określić specyfikę problematyki moralnej (w odróżnieniu od psychologicznej, społecznej, prawnej);

2. zna filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki;

3. potrafi analizować problemy moralne występujące w kulturze i życiu społecznym;

4. ma zdolność krytycznej oceny i dyskutowania kontrowersyjnych problemów moralnych.

5. potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych "(życiowych").

Metody i kryteria oceniania:

WITOLD STARNAWSKI

Metody oceny: elementy oceny

- aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów);

- udział w realizacji projektu lub przygotowanie ustnej lub pisemnej prezentacji wskazanych na zajęciach tematów;

- umiejętność krytycznej lektury tekstu etycznego;

- pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień etycznych.

Kryteria ogólne:

- aktywność na zajęciach;

- umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji;

- zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych;

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii etycznej; nie rozumie specyficznego charakteru etyki; nie potrafi analizować problemów moralnych ani dyskutować ich;

dostateczna (3) - zna częściowo terminologię etyczną; rozumie specyfikę etyki, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów moralnych;

dobra (4) - zna terminologię etyczną, rozumie specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy moralne;

bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów moralnych.

Ocena końcowa

- aktywność studenta

- kolokwium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)