Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fenomen literatury fantasy i SF

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KON-FenLitFan
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fenomen literatury fantasy i SF
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia)
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8f0ade6048404a62b2ad9d5a83777eb2%40thread.tacv2/conversations?groupId=51ab366b-d5e4-4cc1-906c-15463a0fb822&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FP2_W07


FP2_U01


FP2_K01

Skrócony opis:

Studenci zapoznają się z najważniejszymi utworami dla gatunków fantasy i science ficton. Uczą się ich znaczenia dla szeroko pojętej kultury, wpływu na jej poszczególne gałęzie pozaliterackie oraz dyskutują o ich metaforycznym znaczeniu.

Pełny opis:

1.Fenomen Fantasy i SF

2.„Myśmy z niego wszyscy…” – życie i twórczość J. R. R. Tolkiena

3.Drugi z Inklingów – twórczość C. S. Lewisa

4.Ojciec polskich fantastów – Stanisław Lem

5.Pierwsza Dama fantastyki – Ursula Le Guin

6.Ucieczka przed konwencją – Terry Pratchett

7.O czym śnią Androidy? – Phillip Dick

8.Biały Wilk czy Rzeźnik z Blaviken? – cykl wiedźmiński Andrzeja Sapkowskiego

9.W świecie dystopii – „Nowy wspaniały świat” i „Rok 1984”

10.Czym jest Katedra? – twórczość Jacka Dukaja

11.Krytyka etosu rycerskiego – George R. R. Martin

12.Miasto w mieście – wokół „Nigdziebądź” Neil’a Gaimana

13.Wieloświat – twórczość Rogera Zelaznego

14.Między fantasy a gawędą – „Ględźby Ropucha” Wita Szostaka

15.Nowe twarze polskiej fantastyki

Literatura:

Literatura podmiotu:

J. R. R. Tolkien, „Hobbit”, tłum. M. Skibiniewska (wydanie dowolne)

J. R. R. Tolkien ,”Drużyna Pierścienia” (lub starsze wydanie pt: „Wyprawa”), „Dwie wieże”, „Powrót króla”, tłum. M. Skibiniewska (wydanie dowolne)

C. S. Lewis, „Lew, czarownica i stara szafa”, tłum. A. Polkowski (wydanie dowolne)

S. Lem, „Solaris, Kraków 2012

U. Le Guin, „Czarnoksiężnik z Archipelagu”, tłum. S. Barańczak (wydanie dowolne)

T. Pratchett, „Kolor magii”, tłum. P. Cholewa, Warszawa 2003

P. Dick, Blade Runner: czy androidy śnią o elektrycznych owcach?, tłum. S. Kędzierski, Warszawa 1999

A. Sapkowski, „Ostatnie życzenie”, (wydanie dowolne)

A. Sapkowski, „Miecz przeznaczenia”, (wydanie dowolne)

A. Sapkowski, „Krew elfów”; „Czas pogardy”; „Chrzest ognia”; „Wieża jaskółki”; „Pani jeziora” (wydania dowolne)

A. Huxley, „Nowy wspaniały świat”, tłum. B. Baran (wydanie dowolne)

G. Orwell, „Rok 1984”, tłum. T. Mirkowicz (wydanie dowolne)

J. Dukaj, „ W kraju niewiernych”, Warszawa 2003

G. R. R. Martin, „Gra o tron”, tłum. P. Kruk, Poznań 2003

N. Gaiman, „Nigdziebądź”, tłum. P. Braiter, Warszawa 2009

R. Zelazny, „Kroniki Amberu”, t.1, tłum. B. Kwiecińska; P. Cholewa (wydanie dowolne)

W. Szostak, „Ględźby Ropucha”, Warszawa 2005

A. Szumacher, „Słowodzicielka”, Poznań 2009

J. Wróbel, „Cuda i dziwy Mistrza Haxerlina”, Bydgoszcz 2015

Literatura podmiotu:

Sapkowski, Rękopis znaleziony w smoczej jaskini, Warszawa 2011

T. Majkowski, W cieniu Białego Drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, Kraków 2013

D. Oramus, O pomieszaniu gatunków. Science ficton a postmodernizm, Warszawa 2010

J. Jarzębski, Wszechświat Lema, Kraków 2003

Efekty kształcenia i opis ECTS:

FP2_W07 Student w pogłębiony sposób zna metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego.

FP2_U01 Student potrafi wyszukiwać, krytycznie analizować, twórczo interpretować i syntetyzować informacje.

FP2_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

- analiza i interpretacja tekstu literackiego

- burza mózgów

Kryteria oceniania:

- aktywność i obecność na zajęciach

- przygotowanie prezentacji multimedialnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)