Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura i kultura wobec Holocaustu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KON-LitKultHoloc
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura i kultura wobec Holocaustu
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

H1A_W01; H1A_W10; H1A_U01

H2A_W01; H2A_W10; H2A_U01


Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są zagadnieniom związanym z tzw. "odpowiedzią" literatury i sztuki na Zagładę. Oparte są na prezentacja twórczości artystów podejmujących temat Holokaustu oraz ich analizie. Podejmują również dyskusję na temat estetycznych i etycznych kwestii włączenia doświadczenia Holokaustu w dyskurs kultury popularnej. Mają na celu pogłębienie wiedzy uczestników o doświadczeniu Zagłady różnych grup narodowych i wyznaniowych oraz społecznych, m.in. Żydów, Romów, homoseksualistów, osób umysłowo chorych) oraz uwrażliwieniu na problemy przedstawienia tego tematu w literaturze i kulturze, a także naukę krytycznej ich oceny.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci zapoznają się z następującymi ogólnymi zagadnieniami:

- Sztuka jako dokumentacja – funkcja sztuki jako świadka (w tym twórczość ocalonych),

- Zagłada jako trauma dla trzech pokoleń (twórczość świadków oraz reprezentantów drugiego i trzeciego pokolenia po II wojnie światowej),

- Holokaust a kicz – granice przedstawień,

- Respekt wobec świadectwa a jego krytyczna ocena.

W toku rozważań zagadnień ogólnych pojawią się tematy takie jak:

- Pamiętniki, dzienniki, zapiski – historie świadków i ocalonych

- Zagłada osób chorych psychicznie a materiały propagandowe III Rzeszy

-Kształty pamięci w kulturze masowej na przykładzie komiksów

- Przedstawienia dotyczące historia prześladowania osób homoseksualnych

- Fotografie Zagłady

- Przedstawienia Holokaustu w teatrze

- Klisze getta warszawskiego

-Videoart a aluzje do Zagłady

- Zagłada Romów i Sinti, historia akwareli z Auschwitz autorstwa D. Gottliebovej-Babbitt

- Narracja i estetyka Muzeów Holokaustu

- Zagadnienia estetyki pomników Holokaustu

Uzasadnienie ECTS:

udział w zajęciach 30 godz. = 1 ECTS

samodzielna lektura i zapoznanie z materiałami filmowymi 30 godz. = 1 ECTS

przygotowanie do sprawdzianu 30 godz. =1 ECTS

suma: 90 godz. = 3 ECTS

Literatura:

Bibliografia

Literatura obowiązkowa:

L. Saltzman, „Awangarda i kicz raz jeszcze. O etyce reprezentacji”. „Literatura na Świecie” 2004, nr 1–2.

L. Flaszen, „Dziady”, „Kordian”, „Akropolis” w Teatrze 13 Rzędów, „Pamiętnik Teatralny” 1964, z.3, ss.220-234.

E. S. DeKoven, „Holokaust a zmieniające się granice sztuki i historii" [tłum. Michalski M.], W: „Literatura na świecie", nr 1-2/2004 (390-391), s. 163 – 181.

E. Jedlińska, Sztuka po Holocauście. Łódź 2001.

L. Langer, „Neutralizowanie Holokaustu”, „Literatura na Świecie” 2004, nr 1–2.

P. Forecki, Od „Shoah” do „Strachu”. Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych, Poznań 2010 (fragmenty)

E. Janicka, Festung Warschau, Warszawa 2011

E. van Alphen, Zabawa w Holokaust, „Literatura na świecie” nr 1-2/2004

A. Blady-Szwajger, I nic więcej nie pamiętam, Warszawa 2010

B. Engelking, J. Leociak, Getto warszawskie. Przewodnik po nieistniejącym mieście, Warszawa 2013 (fragmenty)

Fikcja, która szuka prawdy, z Tadeuszem Słobodziankiem rozmawia Anna Bikont, „Gazeta Wyborcza”nr 221, 21 IX 2010

G. Niziołek, Polski teatr Zagłady, Warszawa 2013 (fragmenty)

L. Ostałowska, Farby wodne, Wołowiec 2011

Literatura uzupełniająca:

Archiwum Ringelbluma. Dzień po dniu Zagłady, red. M. Markowska, Warszawa 2008 (fragmenty)

S. Ernest, O wojnie wielkich Niemiec z Żydami Warszawy 1939-1943, Warszawa 2003 (fragmenty)

Ka-Tzetnik, Dom lalek, Warszawa 1992 (fragmenty)

Kobiety wobec Holokaustu. Historia znacznie później opowiedziana, Oświęcim 2011

E. Kurek, Dzieci żydowskie w klasztorach. Udział żeńskich zgromadzeń zakonnych w akcji ratowania dzieci żydowskich w Polsce w latach 1939-1945, Lublin 2001.

S. Laks, Gry oświęcimskie, Oświęcim 1998 (fragmenty)

C. Michalski, Moralitet bez morału, http://www.krytykapolityczna.pl/CezaryMichalski/Moralitetbezmoralu/menuid-27.html

F. Rousseau, Żydowskie dziecko z Warszawy. Historia pewnej fotografii, Gdańsk 2012 (fragmenty)

L. Saltzman, Awangarda i kicz raz jeszcze. O etyce reprezentacji , „Literatura na świecie” nr 1-2/2004

T. Słobodzianek, Nasza klasa: historia w XIV lekcjach, Gdańsk 2009

A. Spiegelman, Maus (Wydanie zbiorcze), Warszawa 2011

J. Struk, Holokaust w fotografiach. Interpretacja dowodów, Warszawa 2007

K. Szczuka, “Sąsiedzi” Agnieszki Arnold, czyli masakraka [w:] Polskie kino dokumentalne 1989-2009. Historia polityczna, red. A. Wiśniewska, Warszawa 2011, s. 81

J. Tokarska-Bakir, „Nasz klasa” na wspak, „dwutygodnik.com” 2010, nr 42.

S. Willenberg, Bunt w Treblince, Warszawa 2004 (fragmenty)

Wybór źródeł do nauczania o Zagładzie Żydów na okupowanych ziemiach polskich, oprac. pod kier. A. Skibińska, R. Szuchta, Warszawa 2011 (wybrane teksty)

J. Zydorowicz, Artystyczny wirus. Polska sztuka krytyczna wobec przemian kultury po 1989 roku. Warszawa 2005 (fragmenty)

T. Łysak., Autobiografia (auto) biografii. „Maus” Arta Spiegelmana. W: Stosowność i forma. Jak opowiadać o zagładzie?, (red.) K. Chmielewska, M. Głowiński, K. Makaruk, A. Molisak, T. Żukowski. Kraków 2006.

J. E. Young, „Pamięć i kontrpamięć. W poszukiwaniu społecznej estetyki pomników Holokaustu”[tłum. Dąbkowski G.]. „Literatura na świecie” 2004, nr 1–2.

Filmy:

Gdzie mój starszy syn Kain?, reż. A. Arnold, 1999 (fragmenty)

Kobiety z Auschwitz, reż. M. Sępiak, 2004 (fragmenty)

Niedokończony film, reż. Y. Hersonski, 2010 (fragmenty)

Po-lin. Okruchy pamięci, reż. J. Dylewska, 2008 (fragmenty)

Portrecista, reż. I. Dobrowolski, 2005 (fragmenty)

Sąsiedzi, reż. A.Arnold, 2001 (fragmenty)

Shoah, reż. C. Lanzmann, 1985 (fragmenty)

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Uzasadnienie ECTS:

udział w zajęciach 30 godz. = 1 ECTS

samodzielna lektura i zapoznanie z materiałami filmowymi 30 godz. = 1 ECTS

przygotowanie do sprawdzianu 30 godz. =1 ECTS

suma: 90 godz. = 3 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Metody:

1. wykład informacyjny, konwersatoryjny

2. analiza tekstów kultury (metoda ćwiczeniowa)

3. prezentacja multimedialna (pokaz)

Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak: wykład informacyjny, konwersatoryjny, prezentacja.

Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami, jak: analiza materiału literackiego, filmowego i zdjęciowego z użyciem aparatu krytycznego.

Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane na podstawie pracy na zajęciach: wchodzenie w interakcje, organizowanie pracy w grupie.

Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę.

Podstawą do uzyskania oceny pozytywnej z zajęć jest uczestnictwo w zajęciach (możliwe 2 nieobecności w semestrze), aktywność na nich oraz ocena z kolokwium kończącego seminarium.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student który:

- nie wykroczył poza liczbę dopuszczonych nieobecności w semestrze bądź rozliczył się z nieobecności na umówionym wcześniej dyżurze,

- otrzymał na kolokwium ocenę bardzo dobrą bądź ocenę dobrą +,

- wzorowo wywiązywał się z obowiązku przygotowania do zajęć (czytał teksty),

- wyróżniał się czynnym udziałem w zajęciach - w postaci wyrażania opinii, dyskusji, pracy w grupach.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który:

- nie wykroczył poza liczbę dopuszczonych nieobecności w semestrze bądź rozliczył się z nieobecności na umówionym wcześniej dyżurze,

- otrzymał na kolokwium ocenę dobrą,

- dobrze wywiązywał się z obowiązku przygotowania do zajęć (czytał teksty),

- brał czynny udział w zajęciach - w postaci wyrażania opinii, dyskusji, pracy w grupach.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który:

- nie wykroczył poza liczbę dopuszczonych nieobecności w semestrze bądź rozliczył się z nieobecności na umówionym wcześniej dyżurze,

- otrzymał na kolokwium ocenę dostateczną,

- dostatecznie wywiązywał się z obowiązku przygotowania do zajęć (czytał teksty),

- brał umiarkowany udział w zajęciach - w postaci wyrażania opinii, dyskusji, pracy w grupach.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który:

- nie rozliczył się z nieobecności wykraczającej poza dozwolone liczbę dwóch nieobecności w semestrze,

- otrzymał na kolokwium ocenę niedostateczną,

- nie wywiązywał się z obowiązku przygotowania do zajęć (nie czytał tekstów),

- nie brał czynnego udziału w zajęciach - w postaci wyrażania opinii, dyskusji, pracy w grupach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)