,,Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza. Od epopei do poematu metafizycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-OdEpopDoPoe |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | ,,Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza. Od epopei do poematu metafizycznego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W03 FP2_U03 FP2_K01 |
Wymagania wstępne: | Znajomość literatury polskiego romantyzmu. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone arcydziełu literatury polskiej "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza. Celem zajęć jest pogłębienie zarówno znajomości treści poematu jak i wiedzy związanej z jego kształtem, synkretyczną formą, problematyką etc. |
Pełny opis: |
Konwersatorium zostanie w całości poświęcone jednemu z najwybitniejszych dzieł polskiej literatury. Naświetlone zostaną okoliczności narodzin dzieła oraz rozliczne konteksty tradycji literackiej, z których Mickiewicz korzystał tworząc utwór. Akcent zostanie położony na kwestie epopeiczności "Pana Tadeusza" rozumianego jako poemat romantyczny - dzieło nowoczesne i uniwersalne. Fundamentalną sprawą stanie się zrekonstruowanie biegu wydarzeń opisanych w dziele, charakterystyka postaci, ze wskazaniem na głównego bohatera Jacka Soplicę - Ks. Robaka. Przyjrzymy się szczegółowiej koncepcji historii (w tym wizji przeszłości i przyszłości Polski) oraz roli natury w dziele. Odpowiemy na pytanie, w jakim sensie "Pan Tadeusz" jest poematem metafizycznym? Celem zajęć będzie pogłębienie zarówno znajomości treści poematu jak i szeroko rozumianej wiedzy związanej z jego kształtem, synkretyczną formą, problematyką etc. Osobnym zagadnieniem poruszonym w trakcie konwersatorium będzie recepcja Mickiewiczowskiego arcydzieła w ciągu stu dziewięćdziesięciu lat obecności w polskim uniwersum kulturowym. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP2_W03 student zna na poziomie rozszerzonym kanon literacki i dramaturgiczny poszczególnych epok, główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, zna dorobek krytyczny im poświęcony. FP2_U03 student potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretacje złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. FP2_K01 student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: - na ocenę 5 (bdb.): student na poziomie zaawansowanym potrafi poprawnie omówić problematykę dzieła "Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza; potrafi wyjaśnić związki Mickiewiczowskiej epopei z tradycją literacką oraz wykazać na czym polega jej nowatorstwo na tle literatury epoki romantyzmu; potrafi wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia badawcze, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę poszczególnych fragmentów (Ksiąg) utworu w oparciu o wybraną strategię badawczą; potrafi argumentować i efektywnie prezentować tezy interpretacyjne, z którymi zapoznał się sięgając po literaturę przedmiotu.. - na ocenę 4 (db.): student na poziomie zaawansowanym potrafi poprawnie omówić problematykę utworu Adama Mickiewicza pt. "Pan Tadeusz"; potrafi wyjaśnić związki epopei Mickiewiczowskiej z tradycją literacką, a jednocześnie potrafi wskazać wybrane elementy świadczące o jej poetyckim nowatorstwie; potrafi wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę fragmentów utworu; potrafi argumentować i prezentować tezy interpretacyjne. - na ocenę 3 (dst.): student na poziomie zaawansowanym potrafi poprawnie omówić problematykę utworu Adama Mickiewicza wskazując na najważniejszych bohaterów i sytuacje, w których bohaterowie uczestniczą; potrafi wyjaśnić związki epopei Mickiewiczowskiej z tradycją literacką, potrafi wskazać dwa-trzy elementy świadczące o poetyckim nowatorstwie dzieła; potrafi podjąć próbę wykorzystania zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi interpretacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Woźniewska-Działak, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Woźniewska-Działak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis nakładu pracy studenta w ECTS: udział w konwersatorium - 30 godzin = 1 ECTS przygotowanie do zajęć, lektura - 60 godzin = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone arcydziełu literatury polskiej "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza. Celem zajęć jest pogłębienie zarówno znajomości treści poematu jak i wiedzy związanej z jego kształtem, synkretyczną formą, problematyką etc. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium zostanie w całości poświęcone jednemu z najwybitniejszych dzieł polskiej literatury. Naświetlone zostaną okoliczności narodzin dzieła wraz z kontekstem historycznym; wykazane zostaną rozliczne konteksty tradycji literackiej, z których Mickiewicz korzystał tworząc utwór. Akcent zostanie położony na kwestie epopeiczności "Pana Tadeusza" rozumianego jako poemat romantyczny - dzieło nowoczesne i uniwersalne. Fundamentalną sprawą stanie się zrekonstruowanie biegu wydarzeń opisanych w dziele, charakterystyka postaci, ze wskazaniem na głównego bohatera Jacka Soplicę - Ks. Robaka. Przyjrzymy się szczegółowiej koncepcji historii (w tym wizji przeszłości i przyszłości Polski) oraz roli natury w dziele. Odpowiemy na pytanie, w jakim sensie "Pan Tadeusz" jest poematem metafizycznym? Celem zajęć będzie pogłębienie zarówno znajomości treści poematu jak i szeroko rozumianej wiedzy związanej z jego kształtem, synkretyczną formą, problematyką etc. Osobnym zagadnieniem poruszonym w trakcie konwersatorium będzie recepcja Mickiewiczowskiego arcydzieła w ciągu stu dziewięćdziesięciu lat obecności w polskim uniwersum kulturowym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.