Scandinavian Design - Culture and Marketing
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KON-ScanDes |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Scandinavian Design - Culture and Marketing |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: |
Grupa przedmiotów - oferta Erasmus Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a-BR6yDtIcPh3zSNTEB1koXhy4WHapx0M3QeE8agBN1k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cb24a815-1613-48b2-b924-e7e3f6c26a6b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | H1A_W01 H1A_W10 H1A_U01 |
Wymagania wstępne: | Angielski B2 |
Skrócony opis: |
Kurs prezentuje zagadnienia dotyczące kultury i rozwoju designu oraz jego najpopularniejszych strategii marketingowych w Krajach Nordyckich. |
Pełny opis: |
Design skandynawski to termin, którym zwykło określać się artystyczne dokonania w dziedzinie wzornictwa Danii, Finlandii, Islandii, Szwecji i Norwegii. Definicja ta bywa jednak zwodnicza, gdyż historycznie przymiotnik skandynawski odnosił się jedynie do trzech królestw - Danii, Szwecji i Norwegii. Nie mniej jednak, semantycznie, może odnosić się również do Wysp Owczych, Islandii i Finlandii z powodu ich położenia geograficznego i wspólnych korzeni kulturowych. Termin Kraje Nordyckie czy kraje Północy wydaje się zatem zdecydowanie bardziej odpowiedni, gdyż ukazuje pozycję geograficzną regionu, wraz z jej korzeniami historycznymi i lingwistycznymi (poza Finlandia). Skandynawia jest jednak obszarem, który posiada wspólne cechy, które są podstawą tego, co nazywane jest designem Północy - przywiązanie do lokalnych tradycji, wysoka jakość materiałów, demokratyczne podejście do wzornictwa i jego społecznej roli w życiu codziennym. Jest to powód, dla którego dorobek Północy w dziedzinie wzornictwa określa się wspólnym terminem skandynawski design. Kurs ma na celu zaprezentowania panoramy kultury nordyckiej, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu i promocji na poziomie globalnym i lokalnym. |
Literatura: |
Kjetil Fallan, Design History: Understanding Theory and Method, Berg Publishers: Oxford 2010. Charlotte Fiell, Peter Fiell, Scandinavian Design, Taschen: Berlin 2013. Pekka Korvenmaa, Finnish Design, Aalto University Press: Helsinki 2014. Mark Mussari, Danish Modern, Bloomsbury Academic: London 2016. Elizabeth Wilhide, Scandinavian Home: A Comprehensive Guide to Mid-Century Modern Scandinavian Designers, Quadrille Publishing: London 2016. Rita Taskinen [ed.], Design From Finland, Teollisuustaiteen Liitto ORNAMO, 1992. Harri Kahla, The Other Modernism: Finnish Design and National Identity, [in] Finnish Modern Design: Utopias, Ideas and Everyday Realities, 1930-1997 [exhibition catalogue], ed. Marianne Aav, Nina Stritzler-Levine, Bard Graduate Center for Studies in the Decorative Arts and Yale University Press, 1998, pp. 29-51. Anna Wiśnicka, Finnishness revised – tradition, innovation and creative simplicity in the design philosophy of Simo Heikkilä, [in:] Simo Heikkila – Works, Helsinki–Jyväskylä, 2016 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
H1A_W01 student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej H1A_W10 student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym H1A_U01 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów 6.00 ECTS 30 h - udział w zajęciach 60 h - przygotowanie do zajęć 30 h - czytanie lektur 60 h - przygotowanie do zaliczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach. 10% Udział w dyskusjach 10% Zaliczenie w formie prezentacji przez MOODLE 60% Maksymalnie 2 nieobecności. 20% KRYTERIA OCENIANIA na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii skandynawskiego designu i chronologii, potrafi rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły oraz techniki marketingowe na podstawie materiału wizualnego. na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi częściowo rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły oraz techniki marketingowe na podstawie materiału wizualnego. na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem projektantów/szkół oraz technik marketingowych na podstawie materiału wizualnego. na ocenę NDST - student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii i chronologii, brakuje mu podstaw by określić style i szkoły we wzornictwie oraz wymienić najważniejszych twórców. Nie zna technik marketingowych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Anna Wiśnicka | |
Prowadzący grup: | Anna Wiśnicka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a-BR6yDtIcPh3zSNTEB1koXhy4WHapx0M3QeE8agBN1k1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cb24a815-1613-48b2-b924-e7e3f6c26a6b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 6.00 ECTS 30 h - udział w zajęciach 60 h - przygotowanie do zajęć 30 h - czytanie lektur 60 h - przygotowanie do zaliczenia |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Kurs prezentuje zagadnienia dotyczące kultury i rozwoju designu oraz jego najpopularniejszych strategii marketingowych w Krajach Nordyckich. |
|
Pełny opis: |
Design skandynawski to termin, którym zwykło określać się artystyczne dokonania w dziedzinie wzornictwa Danii, Finlandii, Islandii, Szwecji i Norwegii. Definicja ta bywa jednak zwodnicza, gdyż historycznie przymiotnik skandynawski odnosił się jedynie do trzech królestw - Danii, Szwecji i Norwegii. Nie mniej jednak, semantycznie, może odnosić się również do Wysp Owczych, Islandii i Finlandii z powodu ich położenia geograficznego i wspólnych korzeni kulturowych. Termin Kraje Nordyckie czy kraje Północy wydaje się zatem zdecydowanie bardziej odpowiedni, gdyż ukazuje pozycję geograficzną regionu, wraz z jej korzeniami historycznymi i lingwistycznymi (poza Finlandia). Skandynawia jest jednak obszarem, który posiada wspólne cechy, które są podstawą tego, co nazywane jest designem Północy - przywiązanie do lokalnych tradycji, wysoka jakość materiałów, demokratyczne podejście do wzornictwa i jego społecznej roli w życiu codziennym. Jest to powód, dla którego dorobek Północy w dziedzinie wzornictwa określa się wspólnym terminem skandynawski design. Kurs ma na celu zaprezentowania panoramy kultury nordyckiej, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu i promocji na poziomie globalnym i lokalnym. |
|
Literatura: |
Kjetil Fallan, Design History: Understanding Theory and Method, Berg Publishers: Oxford 2010. Charlotte Fiell, Peter Fiell, Scandinavian Design, Taschen: Berlin 2013. Pekka Korvenmaa, Finnish Design, Aalto University Press: Helsinki 2014. Mark Mussari, Danish Modern, Bloomsbury Academic: London 2016. Elizabeth Wilhide, Scandinavian Home: A Comprehensive Guide to Mid-Century Modern Scandinavian Designers, Quadrille Publishing: London 2016. Rita Taskinen [ed.], Design From Finland, Teollisuustaiteen Liitto ORNAMO, 1992. Harri Kahla, The Other Modernism: Finnish Design and National Identity, [in] Finnish Modern Design: Utopias, Ideas and Everyday Realities, 1930-1997 [exhibition catalogue], ed. Marianne Aav, Nina Stritzler-Levine, Bard Graduate Center for Studies in the Decorative Arts and Yale University Press, 1998, pp. 29-51. Anna Wiśnicka, Finnishness revised – tradition, innovation and creative simplicity in the design philosophy of Simo Heikkilä, [in:] Simo Heikkila – Works, Helsinki–Jyväskylä, 2016 |
|
Wymagania wstępne: |
Angielski B2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.