Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Podstawy antropologii kulturowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KU-I-1-PodAntKu-W Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy antropologii kulturowej
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU1_W02

KU1_U02

KU1_K01


Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z antropologią jako wyjściową domeną badań nad kulturą w świetle najważniejszych teorii i paradygmatów antropologicznych (diachronicznych i synchronicznych) z elementami kontekstów inter i trans -dyscyplinarnych.

Egzamin ustny. Zakres materiału na egzamin: treści z wykładów oraz wskazane lektury.

Pełny opis:

Wykład zawiera następujące szczegółowe treści merytoryczne:

1. Antropologia w przestrzeni inter- i -trans-dyscyplinarnej. Diachronia i synchronia.

2. Wymiary pojmowalności antropologii i determinizm językowy. Kategorie pojęciowe.

3. Domeny i sub-domeny antropologii

4. Antropolog i jego miejsce w uniwersum poznania humanistycznego

5. Antropologia- zmienność szkół w czasie i przestrzeni poznawczej

6. Szkoły antropologiczne i ich <manifesty teoretyczne>

7. Szkoła ewolucjonistyczna brytyjsko-amerykańska

8. Niemiecka szkoła kulturowo-historyczna

9. Antropologiczna refleksja fenomenologiczna

10. Funkcjonalizm Bronisława Malinowskiego i brytyjska antropologia społeczna

11. Strukturalizm C. Levi-Strauss'a i etnologia francuska

12. Francuska szkoła "nowej historii"

13. Kognitywizm szkoły amerykańskiej i amerykański tygiel antropologiczny

14. Postmodernizm: z Paryża do Nowego Jorku i z powrotem

15. Kalifornijskie unikaty: teoria mimetyczna i antropologia generatywna

Erica Gansa

Literatura:

Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, 2005, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków

Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka

Alan Bernard. 2008. Antropologia. Warszawa: PIW

Edmund Leach, Levi-Strauss, 1998, Warszawa: Prószyński i S-ka

Clifford Geertz, 2005, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ

Andrzej K. Paluch, 1990, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa: PWN

Robert Deliège, 2011, Historia antropologii, Warszawa: Oficyna Naukowa

Generative Anthropology in Transdyscyplinary Inquiry: Religion, Science, Language & Culture, ed. by M.Złocka-Dąbrowska, B.Gaj, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018

Adam Kuper, 1987, Między charyzmą i rutyną : antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź : Wydawnictwo Łódzkie

Wstęp do kulturoznawstwa, 2007, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KU1_W02

Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .

KU1_U02

Student potrafi samodzielnie się dokształcać korzystając z wiedzy zdobytej na wykładzie z antropologii kulturowej a następnie wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu antropologii do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.

KU1_K01

Student jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych

Opis ECTS:

obecność na wykładzie- 30h

opanowanie treści wykładu oraz lektur- 40 h

Razem: 70 godzin

Metody i kryteria oceniania:

Wykład prowadzony jest metodą informacyjno- konwersatoryjną wraz z prezentacją multimedialną.

Egzamin ustny.

Kryteria oceniania w zakresie KU1_W02

Na ocenę niedostateczną:

Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.

Na ocenę dostateczną:

Student omawia podstawowe znaczenie antropologii kulturowej dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .

Na ocenę dobrą:

Student omawia podstawowe znaczenie oraz wyjaśnia w jaki sposób antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz z podstawową znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin .

Na ocenę bardzo dobrą:

Student omawia podstawowe znaczenie, wyjaśnia oraz twórczo interpretuje sposób w jaki antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz ze znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin .

Kryteria oceniania w zakresie KU1_U02:

Na ocenę niedostateczną:

Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.

Na ocenę dostateczną:

Student potrafi samodzielnie wymienić podstawowe sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać przykład wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.

Na ocenę dobrą:

Student potrafi samodzielnie wymienić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać kilka przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.

Na ocenę bardzo dobrą:

Student potrafi samodzielnie wymienić oraz szeroko omówić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać wiele przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.

Kryteria oceniania w zakresie KU1_K01

Na ocenę niedostateczną:

Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.

Na ocenę dostateczną:

Student jest gotów do krytycznej oceny jednego zagadnienia z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .

Na ocenę dobrą:

Student jest gotów do krytycznej oceny kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .

Na ocenę bardzo dobrą:

Student jest gotów do krytycznej oceny oraz twórczej interpretacji kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładów aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-01 - 2020-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Smaga, Magdalena Złocka-Dąbrowska
Prowadzący grup: Magdalena Złocka-Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z antropologią jako wyjściową domeną badań nad kulturą w świetle najważniejszych teorii i paradygmatów antropologicznych (diachronicznych i synchronicznych) z elementami kontekstów inter i trans -dyscyplinarnych.

Egzamin ustny. Zakres materiału na egzamin: treści z wykładów oraz wskazane lektury.

Pełny opis:

Wykład zawiera następujące szczegółowe treści merytoryczne:

1. Antropologia w przestrzeni inter- i -trans-dyscyplinarnej. Diachronia i synchronia.

2. Wymiary pojmowalności antropologii i determinizm językowy. Kategorie pojęciowe.

3. Domeny i sub-domeny antropologii

4. Antropolog i jego miejsce w uniwersum poznania humanistycznego

5. Antropologia- zmienność szkół w czasie i przestrzeni poznawczej

6. Szkoły antropologiczne i ich <manifesty teoretyczne>

7. Szkoła ewolucjonistyczna brytyjsko-amerykańska

8. Niemiecka szkoła kulturowo-historyczna

9. Antropologiczna refleksja fenomenologiczna

10. Funkcjonalizm Bronisława Malinowskiego i brytyjska antropologia społeczna

11. Strukturalizm C. Levi-Strauss'a i etnologia francuska

12. Francuska szkoła "nowej historii"

13. Kognitywizm szkoły amerykańskiej i amerykański tygiel antropologiczny

14. Postmodernizm: z Paryża do Nowego Jorku i z powrotem

15. Kalifornijskie unikaty: teoria mimetyczna i antropologia generatywna

Erica Gansa

Literatura:

Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, 2005, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków

Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka

Alan Bernard. 2008. Antropologia. Warszawa: PIW

Edmund Leach, Levi-Strauss, 1998, Warszawa: Prószyński i S-ka

Clifford Geertz, 2005, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ

Andrzej K. Paluch, 1990, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa: PWN

Robert Deliège, 2011, Historia antropologii, Warszawa: Oficyna Naukowa

Generative Anthropology in Transdyscyplinary Inquiry: Religion, Science, Language & Culture, ed. by M.Złocka-Dąbrowska, B.Gaj, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018

Adam Kuper, 1987, Między charyzmą i rutyną : antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź : Wydawnictwo Łódzkie

Wstęp do kulturoznawstwa, 2007, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Smaga, Magdalena Złocka-Dąbrowska
Prowadzący grup: Magdalena Złocka-Dąbrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.