Tradycja kluczowa w kulturze europejskiej: Biblia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-1-TrBiblia |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycja kluczowa w kulturze europejskiej: Biblia |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W08, KU1_W10, KU1_W12; KU1_U08, KU1_U09, KU1_U10; KU1_K01, KU1_K08 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy. Cel przedmiotu: 1. Zapoznanie z fenomenem Biblii jako dzieła kultury ze szczególnym uwzględnieniem podłoża jej kształtowania, historyczno-literackich aspektów i oddziaływania na kulturę. 2. Zdobycie umiejętności rozpoznawania i opisywania podstawowych motywów, postaci, epizodów i idei biblijnych występujących w kulturze i odróżniania ich od pozostałych recepcji religijnych w kulturze. Wymagania wstępne: Ogólna wiedza na temat Biblii na poziomie szkoły średniej |
Pełny opis: |
I. Biblia jako literatura Definicja Biblii. Języki Biblii i ich obszar kulturowy. Powstawanie i przekazywanie tekstu Biblii - od autografów do przekładów. Kanony biblijne jako finalny efekt literacko-religijnego procesu. Najważniejsze edycje biblijne. Najważniejsze starożytne i polskie przekłady Biblii. Apokryfy biblijne. II. Biblia jako dzieło starożytnych kultur Środowiska tworzenia Biblii. Wpływ kontekstu społecznego oraz geograficzno-historycznego na ostateczny wyraz Biblii. Topografia terenów biblijnych (geografia a historia; klimat i położenie geograficzno-polityczne a zachowania społeczne). Kontekst kulturowy tekstu biblijnego – kultury bliskowschodnie i kultura śródziemnomorska. Historiografia biblijna - oddziaływanie wydarzeń i przemian kulturowych na tekst Biblii. Historia narodowa, czy święta? Podstawowe biblijne instytucje społeczne, religijne i polityczno-religijne. Rola prawa; konstytuujące tożsamość święta. Charakterystyka biblijnych instytucji władzy (król i państwo, Sanhedryn) oraz religii (kult ofiarniczy, Świątynia, Synagoga). Instytucja biblijnych proroków i mędrców. Jedna czy cztery Ewangelie? - kontekst kulturowy pierwotnych adresatów Ewangelii - podłoże podobieństw i różnic w Ewangeliach. III. Biblia w kulturze Analiza wybranych przykładów recepcji motywów i postaci biblijnych w kulturze. |
Literatura: |
1. Lektura obowiązkowa Lektura tekstu źródłowego w dowolnym przekładzie na język polski z krytycznych wydań Biblii i zawierającym także księgi deuterokanoniczne. Obowiązujący materiał z tekstu źródłowego to: Księga Rodzaju, Księga Wyjścia 1 - 20 i 32 - 34; Księga Liczb 20 - 24; Księga Jozuego 1 - 6, Księga Sędziów 10 - 16; 1 Księga Samuela; 2 Księga Samuela; 1 Księga Królewska 1 - 13 i 17 - 20; 2 Księga Królewska 1 - 8; 2 Machabejska; Księga Rut; Księga Tobiasza, Księga Judyty, Księga Estery; Księga Izajasza, Księga Jeremiasza, Księga Ezechiela, Księga Daniela, Księga Jonasza; Księga Hioba, Księga Pieśni nad Pieśniami; Ewangelia wg Łukasza, Ewangelia wg Jana, Dzieje Apostolskie, Apokalipsa Jana. 2. Lektura wskazana, poszerzająca poruszane zagadnienia: 1) Quesnel M., Gruson Ph., red., Mickiewicz F., red. n. pol. wyd., Biblia i jej kultura. t. 1. Stary Testament, t. 2. Jezus i Nowy Testament, tłum. J. Domańska-Gruszka, A. Loba, P. Tomczak, Ząbki 2008; 2) Starowieyski M., Tradycje biblijne. Biblia w kulturze europejskiej, Wstęp, G. Ravasi, Kraków 2011. 3) R. de Vaux, Instytucje Starego Testamentu, tłum., T. Brzegowy, Pallotinum 2004; 4) J. Warzecha, Historia dawnego Izraela, Warszawa 2005. 3. Lektura dodatkowa zostanie przekazana na zajęciach. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Opis efektów kształcenia 1) W zakresie zdobytej wiedzy student: a) rozumie miejsce Biblii w kulturze i wyjaśnia sposoby oddziaływania Biblii na kulturę; rozumie powiązania badań z zakresu biblistyki i badań kulturoznawczych; b) podaje podstawowe informacje na temat literackich i historyczno-kulturowych kontekstów powstawania Biblii oraz historii jej interpretacji i recepcji w kulturze; c) zna i rozumie zakorzenienie Biblii w tradycji judaizmu i chrześcijaństwa oraz ich wpływ na kulturę europejską. 2) W zakresie nabytych umiejętności student: a) rozpoznaje pochodzenie i sens podstawowych wątków i motywów biblijnych oraz odróżnia je od motywów innych tradycji kultury europejskiej; b) wyszukuje, ocenia i selekcjonuje informacje dotyczące funkcjonowania Biblii w kulturze europejskiej; potrafi określić kulturowo polisemiotyczną naturę wątków i motywów biblijnych oraz przeanalizować je w perspektywie komparatystycznej. b) analizuje w elementarnym zakresie tekst biblijny w przekładzie polskim oraz teksty kultury, które wykazują różnorodne związki z Biblią, dokonuje oceny tych związków i merytorycznie argumentuje swoje wnioski. 3) W zakresie nabywania kompetencji społecznych, aktywnie uczestnicząc w zajęciach, student: a) pogłębia świadomość swojej wiedzy oraz rozumie nieustanną potrzebę osobistego rozwoju; b) zdobywa świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa Biblii i jej kultury w kulturze Europy, jako ważnego wyznacznika tożsamości kulturowej europejczyka. Godzinowy nakład pracy studenta udział w zajęciach - 30 godzin przygotowanie do prezentacji - 15 godzin przygotowanie do kolokwium - 15 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: metody podające: podstawowy wykład informacyjny metody poszukujące: giełda pomysłów i metoda referatu metody eksponujące: prezentacja Efekty kształcenia w obszarze wiedzy (KU1_W08, KU1_W10, KU1_W12) są osiągane metodami podającymi i poszukującymi, a weryfikowane są na ustnym kolokwium końcowym. Efekty kształcenia w obszarze nabytych umiejętności (KU1_U08, KU1_U09, KU1_U10;) są osiągane metodami poszukującymi i weryfikowane są podczas zajęć przez ocenę prezentacji osiągnięć pracy w małych zespołach nad wyznaczonym przez prowadzącego zadaniem i dyskusję z całą grupą. Efekty kształcenia z obszaru kompetencji społecznych (KU1_K01, KU1_K08) są osiągane przez metody poszukujące: burza mózgów, giełda pomysłów, dyskusja oraz metodę eksponującą - prezentację i weryfikowane są podczas zajęć przez ocenę pracy zespołowej w przygotowaniu i przedstawieniu prezentacji na zadany temat. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.