Aksjologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-2-AksKult |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aksjologia kulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W_1 W_2 W_3 U_1 U_2 K_1 |
Wymagania wstępne: | Chęć podjęcia ukierunkowanej i systematycznej lektury |
Skrócony opis: |
Historia aksjologii między Nietzschem i Tischnerem próbująca odpowiedzieć na pytanie, czy istnieją wartości absolutne. Oraz poszukiwanie wartości w światach przedstawionych Williama Shakespeare’a |
Pełny opis: |
A. CZYM SĄ WARTOŚCI? WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI 1. Friedriecha Nietzschego umweltung aller Werte (przewartościowanie wszelkich wartości). Nadciąga NADCZŁOWIEK 2. Krok wstecz: Schoppenhauera traktat o złu jako ARCY ANTYWARTOŚCI 3. Joseph Conrada "Jądro ciemności" CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ 4. Heinrich Rickert. KULTURA 5. Max Scheller. MIŁOŚĆ 6. Martin Buber. DIALOG WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY 6. Jean Amery versus Immanuel Kant z przypisem do Sartre'a. IMPERATYW KATEGORYCZNY I OKOLICE 7. "Inny świat" i "Anus mundi". PIEKŁO CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA) 8. Roman Ingarden 9. Tadeusz Kotarbiński 10. Władysław Tatarkiewicz 11. Adam Schaff 12. Leszek Kołakowski 13. Józef Tischner B. WARTOŚCI W DRAMATACH WILLIAMA SHAKESPEARE’A |
Literatura: |
1. H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975. 2. R. Ingarden, Studia z estetyki, t. I-III. 3. R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie A. Tyszczyk, Kraków 2005. 4. J. Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992. 5. W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002. 6. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006. 7. J. Tischner, Myślenie edlug wartości 8. Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, pod red. A. Tyszczyka, E. Fiały, R. Zajączkowskiego, Lublin 2003. SHAKESPEARE: 1. Tytus Andronicus (Titus Andronicus; 1593) 2. Romeo i Julia (Romeo and Juliet; 1595) 3. Sen nocy letniej (A Midsummer Night’s Dream; 1595) 4. Kupiec wenecki (The Merchant of Venice; 1596) 5. Wiele hałasu o nic (Much Ado about Nothing; ok. 1598–1599) 6. Jak wam się podoba (As You Like It; 1599–1600) 7. Juliusz Cezar (The Tragedy of Julius Caesar; 1600) 8. Wieczór Trzech Króli (Twelfth Night or What You Will; 1600) 9. Troilus i Kresyda (Troilus and Cressida; 1601) 10. Hamlet (Hamlet, Prince of Denmark; 1600) 11. Wesołe kumoszki z Windsoru (The Merry Wives of Windsor; 1602) 12. Wszystko dobre, co się dobrze kończy (All’s Well That Ends Well; 1602–1603) 13. Miarka za miarkę (Measure for Measure; 1604) 14. Otello (Othello; 1605) 15. Król Lear (King Lear; 1605) 16. Makbet (Macbeth; 1606) 17. Antoniusz i Kleopatra (Antony and Cleopatra; 1606–1607) 18. Perykles, książę Tyru (Pericles, Prince of Tyre; 1608) 19. Koriolan (Coriolanus; 1607) 20. Tymon Ateńczyk (Timon of Athens; 1608) 21. Cymbelin (Cymbeline; 1609) 22. Burza (The Tempest; 1611) 23. Opowieść zimowa (The Winter’s Tale; 1610–1611) 9. A. Wierzbicka, Język - Umysł - Kultura, Warszawa 1999. 10. Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007. Martin Buber, O ja i ty |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W_1 rozumie pojęcie aksjologii, pojęcie (pojęcia) wartości oraz różne ich interpretacje, potrafi odpowiedzieć na pytanie, czy rzeczywiście aksjologia zaczęła się ona od "przewartościowania wszystkich wartości" W_2 rozumie aksjologiczne poglądy Nietzschego i potrafi z nimi polemizować. W_ 3 rozumie, że wartości w kulturze to tyle, co „serek fromage”, ale wartości i kulturę potrafi odróżnić U_1 rozumie, ze wartości układają się w rozmaite hierarchię, umie je typologizować U_2 rozumie, jak odróżnić watości absolutne od względnych bez względu na to, czy uznaje istnienie tych pierwszych K_1 rozumie współczesność w świetle wartości. Coraz częściej pyta o antywartości, od których jako uczestnik tej wspólczesności nie może abstrahować. |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy uczestnik otrzymuje swój szekspirowski dramat i studiuje go pod kątem problematyki aksjologicznej. Poszukuje więc w tekście wartości: ulotnych, i trwałych, pozornych i prawdziwych, religijnych i świeckch. Swoje wnioski przedstawia na wyznaczonych zajęciach. Korzysta przy tym z metod pdsuwanych mu na zajęciach. Studiuje znaczy czyta i ogląda Zauważmy na marginesie, że osobną i niepodważalną wartością jest już samo obcowanie z autorem "Kupca weneckiego". Contribution studenta na ocenę 5 jest erudycyjny 4 dobry 3 poprawny Oto dramaty Williama Shakespeare'a: 1. Tytus Andronicus (Titus Andronicus; 1593) 2. Romeo i Julia (Romeo and Juliet; 1595) 3. Sen nocy letniej (A Midsummer Night’s Dream; 1595) 4. Kupiec wenecki (The Merchant of Venice; 1596) 5. Wiele hałasu o nic (Much Ado about Nothing; ok. 1598–1599) 6. Jak wam się podoba (As You Like It; 1599–1600) 7. Juliusz Cezar (The Tragedy of Julius Caesar; 1600) 8. Wieczór Trzech Króli (Twelfth Night or What You Will; 1600) 9. Troilus i Kresyda (Troilus and Cressida; 1601) 10. Hamlet (Hamlet, Prince of Denmark; 1600) 11. Wesołe kumoszki z Windsoru (The Merry Wives of Windsor; 1602) 12. Wszystko dobre, co się dobrze kończy (All’s Well That Ends Well; 1602–1603) 13. Miarka za miarkę (Measure for Measure; 1604) 14. Otello (Othello; 1605) 15. Król Lear (King Lear; 1605) 16. Makbet (Macbeth; 1606) 17. Antoniusz i Kleopatra (Antony and Cleopatra; 1606–1607) 18. Perykles, książę Tyru (Pericles, Prince of Tyre; 1608) 19. Koriolan (Coriolanus; 1607) 20. Tymon Ateńczyk (Timon of Athens; 1608) 21. Cymbelin (Cymbeline; 1609) 22. Burza (The Tempest; 1611) 23. Opowieść zimowa (The Winter’s Tale; 1610–1611) |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Piotr Weiser, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Punktem wyjścia będzie tu analiza postulatu Nietzschego dotyczącego przewartościowania wszelkich wartości (umweltung aller Werte), jego zapowiedź nadejścia nadczłowieka (Übermensch) oraz proklamacja śmierci Boga. Zasadnicze pytanie, które zadamy, zabrzmi: czy istnieją wartości absolutne, bo, że istnieją względne, to każdy widzi. Na zajęciach będziemy rozmawiać i kłócić się, niekoniecznie z nadzieją na uzgodnienie wspólnego stanowiska. |
|
Pełny opis: |
A. CZY ISTNIEJĄ I JAKIE SĄ WARTOŚCI? WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI 1. Friedriecha Nietzschego umweltung aller Werte 2. Schoppenhauera traktat o złu 3. Joseph Conrada "Jądro ciemnosci" CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ 4. Heinrich Rickert 5. Max Scheller WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY 6. Jean Amery versus Immanuel Kant z przypisem do Sartre'a 7. "Inny świat" i "Anus mundi" CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA) 8. Roman Ingarden 9. Tadeusz Kotarbiński 10. Władysław Tatarkiewicz 11. Adam Schaff 12. Leszek Kołakowski 13. Józef Tischner B. WARTOŚCI W POWIEŚCIACH FIODORA DOSTOJEWSKIEGO Biedni ludzie (1846) Białe noce (1848) Wspomnienia z domu umarłych (1862) Notatki z podziemia (1864) Zbrodnia i Kara (1866) Gracz (1866) Idiota (1869) Biesy (1872) Młodzik (1875) Bracia Karamazow (1880) |
|
Literatura: |
Powieści Fiodora Dostojewskiego, zob. Opis |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1 ETCS) Lektutura i rozmyślania na aksjologiczą wartstwą dramatów autora "Snu nocy letniej", słowem przygotowanie kompetentnego wystąpienia - 25 godzin (1 ETCS) Razem 2 ETCS, czyli 55 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
j.w |
|
Pełny opis: |
j.w |
|
Literatura: |
j.w |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Weiser, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Weiser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywna obecnośc na zajęciach -50% Dwusoedzstominutowe, erudycyjne ystąpienie na zajęciach z tematem - 50% |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Historia aksjologii między Nietzschem i Tischnerem próbująca odpowiedzieć na pytanie, czy istnieją wartości absolutne. Oraz poszukiwanie wartości w światach przedstawionych Krzysztofa Zanussiego |
|
Pełny opis: |
A. CZYM SĄ WARTOŚCI? WARTOŚCI W DOBIE RESZTEK NADZIEI 1. Friedriecha Nietzschego umweltung aller Werte (przewartościowanie wszelkich wartości). Nadciąga NADCZŁOWIEK 2. Krok wstecz: Schoppenhauera traktat o złu jako ARCY ANTYWARTOŚCI 3. Joseph Conrada "Jądro ciemności" CHWILA ODDECHU ALBO CISZA PRZED BURZĄ 4. Heinrich Rickert. KULTURA 5. Max Scheller. MIŁOŚĆ 6. Martin Buber. DIALOG WARTOŚCI W DOBIE ROZPACZY 6. Jean Amery versus Immanuel Kant z przypisem do Sartre'a. IMPERATYW KATEGORYCZNY I OKOLICE 7. "Inny świat" i "Anus mundi". PIEKŁO CISZA PO BURZY ALBO ODDECH CHWILI (SYTUACJA POLSKA) 8. Roman Ingarden 9. Tadeusz Kotarbiński 10. Władysław Tatarkiewicz 11. Adam Schaff 12. Leszek Kołakowski 13. Józef Tischner B. WARTOŚCI W DRAMATACH WILLIAMA SHAKESPEARE’A Literatura: |
|
Literatura: |
1. H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975. 2. R. Ingarden, Studia z estetyki, t. I-III. 3. R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie A. Tyszczyk, Kraków 2005. 4. J. Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992. 5. W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002. 6. W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006. 7. J. Tischner, Myślenie edlug wartości 8. Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, pod red. A. Tyszczyka, E. Fiały, R. Zajączkowskiego, Lublin 2003. Do tego komplet filmów Zanussiego |
|
Wymagania wstępne: |
Nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.