Poetyka nowych mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-2-PoeNowMe |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poetyka nowych mediów |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W02 KU1_U05 KU1_K01 |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Przeanalizujemy na ćwiczeniach Poetyka nowych mediów uwarunkowania techniczne i medialne, które decydują o specyfice przekazów cyfrowych z poziomu ich prezentacji i funkcjonowania. Przedstawimy podobieństwa i różnicie istniejące między komunikatami analogowy a cyfrowymi w zakresie ich warunków produkcji, reprodukcji, edytowania, publikacji i dystrybucji. Na zajęciach przedyskutowane zostaną również cyfrowe procesy: konwergencji mediów, mediacji, remediacji, hipermediacji i transmediacji. |
Pełny opis: |
Przeanalizujemy na ćwiczeniach Poetyka nowych mediów uwarunkowania techniczne i medialne, które decydują o specyfice przekazów cyfrowych z poziomu ich prezentacji i funkcjonowania. Przedstawimy podobieństwa i różnicie istniejące między komunikatami analogowy a cyfrowymi w zakresie ich warunków produkcji, reprodukcji, edytowania, publikacji i dystrybucji. Zwrócimy również uwagę na fakt, że „korzystać z cyfrowości nie znaczy jeszcze myśleć cyfrowo”, mamy bowiem do czynienia z dwoma paradygmatami przekazów sieciowych, które mogą być traktowane zarówno jako narzędzia, jak i medium. W pierwszym przypadku kreacja i produkcja komunikatów oparta jest na jeszcze analogowych figurach poetyki np. powtórzeniu i narracji, a narzędzia cyfrowe służą tylko do wizualnego i tematycznego wzbogacenia przekazu. Sytuacja ta dotyczy elektronicznych listów, drukowanych blogów, gier komputerowych. W drugim przypadku przekaz staje się faktycznym medium cyfrowym, np. przy udziale figury bazy danych, która służy wytwarzaniu, prezentowaniu i przechowywaniu dzieł artystycznych i użytkowych i tak dzieje się w przypadku literatury i sztuki cyfrowej, interaktywnych wizualizacji, strony WWW. Na zajęciach przedyskutowane zostaną również cyfrowe procesy: konwergencji mediów, mediacji, remediacji, hipermediacji i transmediacji. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student kończąc konwersatorium: Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do KU1_W02 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do KU1_U05 - umie analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu i korzystać z semiotycznej oraz medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego. Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do KU1_K01 - potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca Student otrzymuje ocenę: 5 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, korzystać z semiotycznej i medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; 4, 5 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, korzystać z semiotycznej i medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, ale nie potrafi dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; 4 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, korzystać z semiotycznej i medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, zatem nie potrafi również dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; 3, 5 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, korzystać z semiotycznej lub medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, zatem nie potrafi również dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; 3 - rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami; potrafi analizować cyfrowe uwarunkowania przekazu, nie potrafi korzystać ani z semiotycznej, ani z medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, zatem nie potrafi również dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; 2 – nie rozumie znaczenie literaturoznawstwa, nauk o komunikacji społecznej i mediach i oraz informatyki dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; nie zna wzajemnych powiązań między tymi dyscyplinami; nie potrafi analizować cyfrowych uwarunkowań przekazu, nie potrafi korzystać ani z semiotycznej, ani z medioznawczej metody analizy dzieła artystycznego i użytkowego; nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej dla analizy mediów cyfrowych, zatem nie potrafi również dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła; Ocena końcowa (zaliczenie na ocenę) na podstawie: - obecności na zajęciach (wolno być dwa razy nieobecnym, trzecia nieobecność powoduje konieczność zaliczenia wszystkich trzech nieobecności, czwarta nieobecność stanowi podstawę do skreślenia z listy studentów, uczęszczających na zajęcia Poetyka nowych mediów) - przygotowania do zajęć i aktywności na zajęciach (za trzy aktywności udokumentowane plusem, można podnieść ocenę końcową z zajęć o pół oceny); - dwóch testów cząstkowych, których zaliczenie jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego; - testu końcowego w formie odpowiedzi na pytania: otwarte, jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Smaga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Smaga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - 2 punkty (60 godz.) • udział w ćwiczeniach – 30 godz. • przygotowanie do ćwiczeń i pisemnych testów cząstkowych na zaliczenie – 20 godz. • przygotowanie do pisemnego testu końcowego na ocenę – 10 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Smaga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - 2 punkty (60 godz.) • udział w ćwiczeniach – 30 godz. • przygotowanie do ćwiczeń i pisemnych testów cząstkowych na zaliczenie – 20 godz. • przygotowanie do pisemnego testu końcowego na ocenę – 10 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.