Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-2-SemLi-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ahzmiXRpaUUOSxJ8XsQyXaHyga9gN2DjpbAPAVeYRNYI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=53649eb6-1b9b-4bea-9580-9705824eddae&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W01 KU1_W06 KU1_U01 KU1_U02 KU1_K04 |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Seminarium służy przygotowaniu studentów do napisania pracy licencjackiej. Zadaniem promotorów jest pomoc przy kolejnych etapach jej powstawania: od sformułowania tematu pracy, przez konceptualne opracowanie materiału badawczego, uporządkowanie treści, aż po respektowanie podstawowych zasad pisarskiego warsztatu badacza kultury. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej w oparciu o wcześniej przeprowadzoną kwerendę naukową i badania. Studenci: • opanowują techniki przygotowywania pracy o charakterze naukowym, tzn. umiejętność prowadzenia kwerendy, w bibliotekach, archiwach, muzeach); • zdobywają umiejętność pozyskiwania materiału tekstowego i ikonograficznego; • samodzielnie przygotowują stan badań; • zestawiają bibliografię; • nabywają umiejętność konstrukcji i redakcji tekstu naukowego; • uczą się edytorskiego opracowania tekstu, tworzenia odsyłaczy i katalogów oraz i opanowują zasady cytowania. Treści merytoryczne: • współczesny warsztat badawczy humanisty; • zasady przygotowywania i wykorzystywania opracowań naukowych; • zasady konstruowania wywodu naukowego; • kompozycja pracy licencjackiej; • elementy stylistyki tekstu naukowego; • zasady edytorskie przygotowania humanistycznych prac naukowych; • problematyka plagiatu, ochrony własności intelektualnej, praw autorskich. Zajęcia prowadzone są na platformie Teams i Moodle |
Literatura: |
1. Umberto Eco, "Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów", Warszawa 2007. 2. Jolanta Maćkiewicz, "Jak pisać teksty naukowe?", Gdańsk 2001. Ponadto: literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego seminarium zgodnie z przyjętym zakresem tematycznym. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W01 - zna metody badawcze, w zakresie nauk o kulturze. KU1_W05 - zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej. Orientuje się w specyfice poszczególnych stylów w sztuce. KU1_U01 - potrafi korzystać z baz danych, celem wyszukiwania literatury przedmiotu. KU1_U02 - potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy. KU1_K04 - umie wykorzystać zdobytą wiedzę. OPIS ECTS - 3 pkt Udział w seminarium - 30h (1 ECTS) Przygotowanie do seminarium - 30h (1 ECTS) Konsultacje - 30h (1 ECTS) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę seminarium we wszystkich semestrach poza ostatnim odbywa się poprzez spełnienie wymogów odpowiednich dla danego seminarium (zależą one od osoby prowadzącej seminarium). Zaliczenie ostatniego semestru seminarium odbywa się poprzez złożenie w dziekanacie ukończonej pracy. Zajęcia prowadzone są w formie zdalnej, synchronicznej na platformie MSTeams. Przygotowanie pracy licencjackiej: wybór zagadnienia, wybór tematu, rozdział 1, rozdział 2 i 3, cała praca. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEMLI
SEMLI
SEMLI
SEMLI
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Piotr Dejneka, Piotr Jakubowski, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Dejneka, Piotr Jakubowski, Agnieszka Smaga, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: • udział studenta w badaniach; • opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy magisterskiej i udział studentów w badaniach; • poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej; • rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych; • sporządzanie bibliografii podmiotowej i przedmiotowej; • nabycie umiejętności edytorskiego opracowania tekstu naukowego; • opanowanie umiejętności wykorzystywanie źródeł naukowych; • opanowanie znajomości zasad cytowania; • nabycie umiejętności redagowania przypisów i indeksów; • nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy magisterskiej; • opanowanie podstawowych umiejętności dotyczących konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia. Treści merytoryczne: Warsztat naukowy współczesnego humanisty. Zasady przygotowywania i wykorzystywania opracowań naukowych. Zasady konstruowania wywodu naukowego. Zasady edytorskie humanistycznych prac naukowych. Elementy stylistyki tekstu naukowego. Kompozycja pracy licencjackiej. Metody oceny: ocena ciągła przygotowania do seminarium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEMLI
SEMLI
CZ SEMLI
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kama Pawlicka, Robert Pawlik, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Dąbrowska, Kama Pawlicka, Robert Pawlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 pkt. ECTS 1 pkt. ECTS - 30 h - uczestnictwo w zajęciach 1 pkt. ECTS - 25 h - lektura zadanych tekstów 1 pkt. ECTS - 25 h - praca własna studenta zmierzająca ku ustaleniu tematu pracy licencjackiej oraz napisaniu jej pierwszej części |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest zgłębieniu jednej z najważniejszych tradycji filozoficznej refleksji nad kultura w perspektywie symbolu. Jej głównym przedstawicielem był Ernst Cassirer. Do tradycji tej należą również prace Aby’ego Warburga na temat obrazu oraz Hansa Blumenberga swymi teoriami mitu oraz metafory. |
|
Pełny opis: |
Wśród różnych perspektyw refleksji nad kulturą do najdawniejszych należy perspektywa filozoficzna. Problem genezy kultury pojawił się w filozofii już na samym początku - presokratycznej (Protagoras, Demokryt). Filozoficzna refleksja nad kulturą od samego zarania była ściśle skorelowana z antropologią. To, jak rozumiemy kulturę zależy od tego, jak rozumiemy człowieka. Stąd filozoficzne podejście do kultury biegło dwoma głównymi torami. W pierwszym, w którym na człowieka patrzy się przez pryzmat jego „wybrakowania”, tj. jego deficytów w stosunku do świata zwierzęcego, kultura staje się „naturalną” koniecznością ich przezwyciężenia; jest ona zatem kompensowaniem braków. Drugi nurt, widzi w człowieku byt z fundamentalnym „naddatkiem” w stosunku do reszty istot żywych. Tradycyjnie naddatek ten definiowano w kategoriach rozumności. Człowiek to „animal rationale”, istota obdarzona rozumem. We współczesnej refleksji nad kulturą kategoria rozumności bywa często zastępowana kategorią symbolu. Człowiek to „animal symbolicum”, istota zdolna do ekspresji symbolicznej. Symbol stanowi klucz do kultury rozważanej w perspektywie filozoficznej. Nazwy, metafory, opowieści, wizerunki i rytuały to rozmaite ludzkie formy symbolicznej reakcji na świat. Seminarium poświęcone jest zgłębieniu jednej z najważniejszych tradycji filozoficznej refleksji nad kultura w perspektywie symbolu. Jej głównym przedstawicielem był Ernst Cassirer. Do tradycji tej należą również prace Aby’ego Warburga na temat obrazu oraz Hansa Blumenberga swymi teoriami mitu oraz metafory. |
|
Literatura: |
1. Umberto Eco, "Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów", Warszawa 2007. 2. Jolanta Maćkiewicz, "Jak pisać teksty naukowe?", Gdańsk 2001. Ponadto: literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego seminarium zgodnie z przyjętym zakresem tematycznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEMLI
ŚR CZ PT SEMLI
|
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Dejneka, Agnieszka Smaga, Joanna Zajkowska, Magdalena Złocka-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Dejneka, Agnieszka Smaga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.