Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości i dialogu kultur
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-I-3-ProbKultu |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości i dialogu kultur |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA KU1_W01 KU1_W04 UMIEJĘTNOŚCI KU1_U01 KOMPETENCJE SPOŁECZNE KU_1K01 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie uczestników w obszar refleksji nad problematyką tożsamości, międzykulturowości i dialogu między kulturami. Studenci zapoznają się z ujęciem teoretycznym i historycznym zagadnień stanowiących centrum współczesnych problemów i napięć i wymagających przygotowanych w refleksji kulturowej rozstrzygnięć. Są to zagadnienia takie jak: tożsamość, naród, kultura narodowa, patriotyzm, tolerancja, wielokulturowość, komunikacja międzykulturowa, dialog międzyreligijny, dialog międzykulturowy. |
Pełny opis: |
Zadaniem zajęć jest wskazanie na centralne we współczesnym świecie znaczenie problematyki relacyjności międzyludzkiej i międzykulturowej. Przedmiotem uwagi staną się zagadnienia takie jak: tożsamość, naród, kultura narodowa, tolerancja, wielokulturowość, komunikacja międzykulturowa, dialog międzyreligijny, dialog międzykulturowy. Rozważanie poszczególnych zagadnień powiązane będzie z analizą i interpretacją wybranych tekstów im poświęconych i odniesieniem ich do sytuacji współczesnych i historycznych oraz z próbą ich rozwiązań. Aanalizowane i interpretowane będą także teksty kultury artystycznej, podejmujące problematykę międzykulturowości. |
Literatura: |
A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005. Kultury świata w dialogu, red. A. Czajka, Warszawa 2012. Wielkie Księgi ludzkości, red. A. Czajka, Warszawa 2013. A. Czajka, Międzykulturowość i filozofia, Warszawa 2016. A. Czajka, Kultura jako rozmowa. Problemy porozumienia międzykulturowego i międyzreligijnego, Warszawa 2020. P. Boski, Kulturowe ramy zachowań społecznych: podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa 2009, s.525-529. G .E. Lessing, Natan Mędrzec (1779), Warszawa 2002 lub 2012. I. Lazari-Pawłowska, Trzy rodzaje tolerancji, „Studia Filozoficzne” 1984, nr 8. S. Brzozowski, Kultura i życie, [w:] Idem, Kultura i życie, Warszawa dokumenty papieskie (orędzie papieża Franciszka z dnia 15 sierpnia 2017, encyklika Fratelli tutti z 5 pażdziernika 2020 r.) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA Zna kluczowe pojęcia, koncepcje oraz metody badawcze pochodzące z tradycji kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz ich współczesnych nurtów. Rozumie najważniejsze teorie wypracowane w ramach tych dyscyplin; zna historię i kontekst ich powstania oraz wzajemne relacje między nimi. UMIEJĘTNOŚCI Potrafi korzystać z różnorodnych baz danych w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu odpowiedniej do danego problemu badawczego z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze, a także dokonać analizy i syntezy pozyskanych informacji oraz krytycznej oceny ich źródła KOMPETENCJE SPOŁECZNE Jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin Opis ECTS - 4 pkt. udział w ćwiczeniach - 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń - 30 godz. konsultacje - 5 godz. przygotowanie do kolokwium - 25 godz. przygotowanie pracy -10 godz. suma godzin: 100 godz. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą (bdb) - Student potrafi szczegółowo scharakteryzować różnorodne problematyzacje zagadnień omawianych w ramach zajęć, opisać konteksty ich powstania oraz przybliżyć informacje na temat ich recepcji. Wykazuje się zdolnością samodzielnej refleksji, poszerzającej perspektywę oglądu problemów, będących przedmiotem uwagi w ramach ćwiczeń. Na ocenę dobrą (db) - Student wykazuje się znajomością omówionych tekstów, umożliwiającą ich ogląd w perspektywie porównawczej. Na ocenę dostateczną (dst) - Student wykazuje się podstawową znajomością omawianych w ramach zajęć zagadnień oraz ich zrozumieniem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.