Podstawy dialogu i polilogu kultur
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-K-PDIPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dialogu i polilogu kultur |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia KU2_W02 KU2_W03 KU2_W05 KU2_W08 KU2_W12 KU2_U10 KU2_U11 KU2_U15 KU2_KO1 KU2_KO2 KU2_KO7 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: zaawansowany Cele przedmiotu: Celem zajęć jest pogłębienie i rozwinięcie zagadnień z zakresu dialogu kultur skoncentrowane na sferze tzw. symbolicznej (jakkolwiek uwzględniające wielodyscyplinarne sprzężenia zjawisk międzykulturowych), nakierowane na ustalenie momentów konstytutywnych i znaczących dla międzykulturowości. Analiza tych momentów będzie punktem wyjścia do poszukiwania nowych, zdolnych do stawienia czoła zmieniającej się rzeczywistości, paradygmatów humanistyki. Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych ujęć tożsamości, warsztatu jej określania (Kłoskowska), podstawowych zagadnień postkolonializmu i stanowisk filozofii politycznej (Taylor, Kymlicka) wobec wielokulturowości (kompetencje do nabycia w ramach wykładu dla III roku Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości). |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: Konwersatorium otworzy analiza ujętych w literaturze w sposób emblematyczny (Conrad, Pirandello) sytuacji międzykulturowych. Następnie poddane analizie zostaną najnowsze publikacje dotyczące wielo- i międzykulturowości, coraz silniej koncentrujące się na tej ostatniej. Pokazane zostanie ogólnohumanistyczne (Nussbaum) i egzystencjalne (Czyżewski) znaczenie międzykulturowości, a następnie rola komunikacji międzykulturowej w sferze estetycznej (Lessing) i w sferze poezji (Oakeshott). Przedstawione zostaną wybitne postaci dialogu i polilogu (Lessing, Ibn Chaldun) oraz podjęte zestawienie wrażliwości i ujęć piękna, a wreszcie prawdy w różnych kulturach (filozofia międzykulturowa). Na zajęcia będą zapraszane osoby działające na polu dialogu i polilogu kultur, a wśród nich: kierownik Ośrodka "Pogranice" Krzysztof Czyżewski, fotograf, pisarka i podrózniczka Monika Bułaj. Metody oceny: Czynne uczestnictwo w konwersatorium, przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat z zakresu dialogu i polilogu kultur. |
Literatura: |
Joseph Conrad, Amy Foster, w: Dzieła wybrane, PIW, Warszawa 1987, t. VII. Luigi Pirandello, Daleko, w: Czarny szal, Czytelnik, Warszawa 1958 Kultury świata w dialogu, red. Anna Czajka, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011, w druku. Krzysztof Czyżewski, Linia powrotu. Zapiski z pogranicza, Pogranicze, Sejny 2008. Monika Bułaj, Boży ludzie. Podróż po kres Europy, Bosz, Warszawa 2011. Martha C. Nussbaum, W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy wykształcenia ogólnego, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008. Michael Oakeshott, Poezja i jej głos w rozmowie ludzkości, w: idem, Wieża Babel i inne eseje, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999, s. 243-296. Gotthold Efraim Lessing, Natan Mędrzec, Universitas, Kraków 2002. Józef Bielawski, Ibn Chaldun, Wiedza Powszechna, Warszawa 1999. Estetyka chińska, Universitas, Kraków 2007 lub inny tom z serii „Estetyki świata” (Estetyka Afryki, Estetyka japońska, Estetyka Indian Ameryki Południowej, Estetyka Aborygenów australijskich). Andrzej Basista, Opowieści budynków. Architektura czterech kultur, Warszawa-Kraków 1995 Karl Jaspers, Autorytety: Sokrates, Budda, Konfucjusz, Jezus, KR, Warszawa, 2000. „Inni są tak jak my istotami myślącymi”. Początki, etapy, problemy i zadania filozofii międzykulturowej, Franz Martin Wimmer w rozmowie z Anną Czajką, w druku. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Uzyskanie wielodyscyplinarnej i pogłębionej wiedzy na temat problemów kultury o aspekcie wielo- i międzykulturowym. Wykształcenie umiejętności identyfikacji i krytycznego, a niekiedy twórczego ujmowania pojawiających się problemów wielo- i międzykulturowych. Uzyskanie świadomości wagi problematyki tożsamości i wielokulturowości, między- i transkulturowości oraz potrzeby jej pielęgnowania w wymiarze lokalnym, europejskim i światowym. OPIS ECTS - 5 pkt Udział w konwersatorium - 30h Przygotowanie do konwersatorium - 30h Konsultacje - 30 h Przygotowanie do zaliczenia na ocenę - 30h razem: 150 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.