Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dialogu i polilogu kultur

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KU-K-PDIPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dialogu i polilogu kultur
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia


KU2_W02

KU2_W03

KU2_W05

KU2_W08

KU2_W12


KU2_U10

KU2_U11

KU2_U15


KU2_KO1

KU2_KO2

KU2_KO7


Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: zaawansowany

Cele przedmiotu: Celem zajęć jest pogłębienie i rozwinięcie zagadnień z zakresu dialogu kultur skoncentrowane na sferze tzw. symbolicznej (jakkolwiek uwzględniające wielodyscyplinarne sprzężenia zjawisk międzykulturowych), nakierowane na ustalenie momentów konstytutywnych i znaczących dla międzykulturowości. Analiza tych momentów będzie punktem wyjścia do poszukiwania nowych, zdolnych do stawienia czoła zmieniającej się rzeczywistości, paradygmatów humanistyki.

Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych ujęć tożsamości, warsztatu jej określania (Kłoskowska), podstawowych zagadnień postkolonializmu i stanowisk filozofii politycznej (Taylor, Kymlicka) wobec wielokulturowości (kompetencje do nabycia w ramach wykładu dla III roku Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości).

Pełny opis:

Treści merytoryczne: Konwersatorium otworzy analiza ujętych w literaturze w sposób emblematyczny (Conrad, Pirandello) sytuacji międzykulturowych. Następnie poddane analizie zostaną najnowsze publikacje dotyczące wielo- i międzykulturowości, coraz silniej koncentrujące się na tej ostatniej. Pokazane zostanie ogólnohumanistyczne (Nussbaum) i egzystencjalne (Czyżewski) znaczenie międzykulturowości, a następnie rola komunikacji międzykulturowej w sferze estetycznej (Lessing) i w sferze poezji (Oakeshott). Przedstawione zostaną wybitne postaci dialogu i polilogu (Lessing, Ibn Chaldun) oraz podjęte zestawienie wrażliwości i ujęć piękna, a wreszcie prawdy w różnych kulturach (filozofia międzykulturowa).

Na zajęcia będą zapraszane osoby działające na polu dialogu i polilogu kultur, a wśród nich: kierownik Ośrodka "Pogranice" Krzysztof Czyżewski, fotograf, pisarka i podrózniczka Monika Bułaj.

Metody oceny: Czynne uczestnictwo w konwersatorium, przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat z zakresu dialogu i polilogu kultur.

Literatura:

Joseph Conrad, Amy Foster, w: Dzieła wybrane, PIW, Warszawa 1987, t. VII.

Luigi Pirandello, Daleko, w: Czarny szal, Czytelnik, Warszawa 1958

Kultury świata w dialogu, red. Anna Czajka, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011, w druku.

Krzysztof Czyżewski, Linia powrotu. Zapiski z pogranicza, Pogranicze, Sejny 2008.

Monika Bułaj, Boży ludzie. Podróż po kres Europy, Bosz, Warszawa 2011.

Martha C. Nussbaum, W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy wykształcenia ogólnego, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008.

Michael Oakeshott, Poezja i jej głos w rozmowie ludzkości, w: idem, Wieża Babel i inne eseje, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999, s. 243-296.

Gotthold Efraim Lessing, Natan Mędrzec, Universitas, Kraków 2002.

Józef Bielawski, Ibn Chaldun, Wiedza Powszechna, Warszawa 1999.

Estetyka chińska, Universitas, Kraków 2007 lub inny tom z serii „Estetyki świata” (Estetyka Afryki, Estetyka japońska, Estetyka Indian Ameryki Południowej, Estetyka Aborygenów australijskich).

Andrzej Basista, Opowieści budynków. Architektura czterech kultur, Warszawa-Kraków 1995

Karl Jaspers, Autorytety: Sokrates, Budda, Konfucjusz, Jezus, KR, Warszawa, 2000.

„Inni są tak jak my istotami myślącymi”. Początki, etapy, problemy i zadania filozofii międzykulturowej, Franz Martin Wimmer w rozmowie z Anną Czajką, w druku.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Uzyskanie wielodyscyplinarnej i pogłębionej wiedzy na temat problemów kultury o aspekcie wielo- i międzykulturowym.

Wykształcenie umiejętności identyfikacji i krytycznego, a niekiedy twórczego ujmowania pojawiających się problemów wielo- i międzykulturowych.

Uzyskanie świadomości wagi problematyki tożsamości i wielokulturowości, między- i transkulturowości oraz potrzeby jej pielęgnowania w wymiarze lokalnym, europejskim i światowym.

OPIS ECTS - 5 pkt

Udział w konwersatorium - 30h

Przygotowanie do konwersatorium - 30h

Konsultacje - 30 h

Przygotowanie do zaliczenia na ocenę - 30h

razem: 150 godz.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)