Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia designu w Europie i Stanach Zjednoczonych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KU-M-II-1-HisDes Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia designu w Europie i Stanach Zjednoczonych
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8c973d8eefb346dda984b1646b73dc2f%40thread.tacv2/conversations?groupId=52293e6a-994b-4f31-958b-d3fe1a3561e3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU2_W09

KU2_U08

KU2_K05

Skrócony opis:

Podstawowe historii designu Europy i Stanów Zjednoczonych. Program zakłada wyjaśnienie genezy wzornictwa, podstawowych kierunków i rozwoju historycznego oraz wyposaża studenta w aparat naukowy pozwalający na dalsze poszerzanie wiedzy po zakończeniu kursu.

ZAJĘCIA W TRYBIE SYNCHRONICZNYM NA PLATFORMIE MS TEAMS

LINK DO ZESPOŁU:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8c973d8eefb346dda984b1646b73dc2f%40thread.tacv2/conversations?groupId=52293e6a-994b-4f31-958b-d3fe1a3561e3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Pełny opis:

Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. Rozpoczyna się od zagadnień teoretycznych związanych z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Przybliża sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa. Analizuje początki zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Kurs przybliży wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci zapoznają się z designem amerykańskim, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu związanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie zaprezentowani zostaną najważniejsi twórcy, projekty, nurty oraz firmy projektowe, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Poruszone zostaną również zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Kurs przedstawi również aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwoli na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Charlotte Fiell, Peter Fiell, Design. Historia Projektowania, Arkady: Warszawa 2015.

Irma Kozina, Polski Design, SBM: Katowice 2014.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (fragmenty)

Jacek Mrowczyk [red.], Widzieć / Wiedzieć. Wybór Najważniejszych Tekstów o Designie, Karakter: Kraków 2011.

Penny Sparke, Historia Wzornictwa, Arkady: Warszawa 2012.

Dejan Sudjic, B jak Bauhaus. Alfabet Współczesności, Karakter: Kraków 2014.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KU2_W09 Zna w pogłębionym stopniu najważniejsze pojęcia, teorie i

zasady postępowania zgodnie z obszarem badań teorii i krytyki designu

realizowanego w ramach modułu kształcenia.

KU2_U08 Potrafi samodzielnie planować i realizować proces

dokształcania się i doskonalenia kompetencji zawodowych, a

także inspirować i organizować proces uczenia się innych osób,

wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach realizowanego

modułu kształcenia w zakresie wzornictwa

KU2_K05 Jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych

podczas realizacji modułu design przy

planowaniu swej działalności badawczej i zawodowej,

odpowiadając na zapotrzebowania społeczne i kierując się

szeroko rozumianym interesem publicznym.

OPIS ECTS - 3 ECTS = 90h

1 ECTS - uczestnictwo w zajęciach

1 ECTS - lektura

1 ECTS - przygotowanie do zajęć i zaliczenia

Metody i kryteria oceniania:

METODY OCENIANIA

Aktywność na zajęciach

Obecność na zajęciach (3 nieobecności)

Zaliczenie ustne

KRYTERIA OCENIANIA

na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii designu, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego.

na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, potrafi częściowo rozpoznać i nazwać projektantów/szkoły na podstawie materiału wizualnego.

na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu historii designu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem projektantów/szkół na podstawie materiału wizualnego.

na ocenę NDST - student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu historii i chronologii, brakuje mu podstaw by określić style i szkoły we wzornictwie oraz wymienić najważniejszych twórców.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Smaga, Anna Wiśnicka
Prowadzący grup: Anna Wiśnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.