Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-SP-I-3-Ochrona |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W17 KU1_U16 KU1_K11 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących ochrony dziedzictwa kulturowego w kraju i zagranicą, zasad finansowania projektów, dotyczących dokumentowania, inwentaryzacji i konserwacji zabytków, zapoznanie z problematyką, dotyczącą muzealnictwa oraz strat wojennych i powojennych. |
Pełny opis: |
1. Ochrona dziedzictwa kulturowego i zarządzanie nim jako zadanie państwa i jego instytucji: a) system prawny (Konstytucja RP; ustawodawstwo, odnoszące się do archiwów, muzeów, bibliotek, tzw. miejsc pamięci, ochrony zabytków, w tym - postulowane projekty zmian w tym zakresie); b) kompetencje Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) oraz instytucji kultury, podległych i nadzorowanych przez w/w Ministerstwo, zajmujących się ochroną dziedzictwa (organizacja, struktura); c) źródła finansowania (system podatkowy a budżet państwa, z uwzględnieniem obywatelskiej świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego; współczesne formy mecenatu państwa: dotacje bieżące i inwestycyjne MKiDN oraz innych centralnych organów administracji rządowej, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury - Programy Ministra KiDN, z uwzględnieniem reguł tzw. pomocy publicznej oraz wspierania NGOS'; finansowanie ze źródeł samorządu terytorialnego; finansowanie ze źródeł tzw. europejskich; inne źródła finansowania, w tym granty Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Nauki, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju); d) stan i postulowany model finansowania (stała dotacja organizatora, granty zewnętrzne, dochody własne z uwzględnieniem zasady "nienastawienia na osiąganie zysku" 2. Ochrona zabytków: a) przed rokiem 1918; b) opieka nad zabytkami w okresie II Rzeczypospolitej (1918-39); c) destrukcja polskiego dziedzictwa kulturowego w latach II wojny światowej (1939-1945); d) okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej; e) okres po 1989 r. oraz sytuacja aktualna. 3. Muzea: a) geneza i rozwój muzealnictwa europejskiego, w tym - polskiego; b) kluczowe problemy współczesnego muzealnictwa (w tym: muzea tzw. narracyjne). 4. Ochrona polskiego dziedzictwa kulturowego zagranicą oraz restytucja strat wojennych i powojennych: a) prace dokumentacyjne i konserwatorskie w państwach byłego ZSRS, polskie instytucje emigracyjne; b) działalność restytucyjna (w tym: prace dokumentacyjne i rewindykacje po Traktacie Ryskim (1921), dokumentacja strat wojennych podczas II wojny światowej, restytucja dóbr kultury w czasach PRL oraz po roku 1989). |
Literatura: |
Literatura (wybór): Clair J., Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009; Kowalski W., Likwidacja skutków II wojny światowej w dziedzinie kultury, Warszawa 1994; Majewski P., Czas końca, czas początku. Architektura i urbanistyka Warszawy historycznej 1939 - 1956, Warszawa 2018; Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006; Muzeum sztuki. Antologia, red. Popczyk M., Kraków 2005; Muzeum XXI wieku. Teoria i praxis, Gniezno 2010; Pasierb J., Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa 2001; Polskie dziedzictwo kulturowe u progu niepodległości, red. Manikowska E., Jamski P., Warszawa 2010; Pomian K., Zbieracze i osobliwości, Lublin 2001; Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, Kraków 2001; Zalasińska K., Prawna ochrona zabytków nieruchomych w Polsce, Warszawa 2010. ponadto: czasopismo "Cenne, Bezcenne, Utracone"; czasopismo "Załącznik Kulturoznawczy"; rocznik "Muzealnictwo". |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
ZK-spec1_W04 - Ma podstawową wiedzę związaną z ochroną dóbr kultury i zarządzaniem dziedzictwem kulturowym (KU1_W17). ZK-spec1_U01 - Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i wyciągania wniosków, a także potrafi porozumiewać się ze specjalistami w zakresie zarządzania kulturą, w stopniu podstawowym również w języku angielskim (KU1_U16). ZK-spec1_U02 - Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w praktycznych działaniach menedżera kultury w wybranej sferze działalności kulturalnej (KU1_U16). ZK-spec1_K01 - Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy z zakresu zarządzania kulturą oraz dynamiki zmian, jakie zachodzą w sektorze kultury, a także rozumie konieczność ciągłego uczenia się. Opis ECTS: - udział w zajęciach - 30h - czytanie lektur - 15h - przygotowanie prezentacji/pracy zaliczeniowej - 15h - konsultacje z prowadzącym - 5h 65/25 = 2,5 p. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie prezentacji ukazującej problematykę ochrony dziedzictwa kulturowego na wybranym przykładzie lub przygotowanie pracy pisemnej o objętości max. 10 stron, gdzie 1 strona = 1800 znaków ze spacjami. Obecność na zajęciach oraz aktywne w nich uczestnictwo. Metody: Ocenianie ustawiczne, aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji – 40% oceny) Weryfikacja pracy zaliczeniowej (60% oceny) Kryteria Na ocenę BDB (5) – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w odniesieniu do zagadnień ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym, wyciąga wnioski, dotyczące oddziaływania teorii kulturoznawczych na rozwój instytucji, sprawujących opiekę nad dziedzictwem kulturowym, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zagadnień ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym. Podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, student zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków. Na ocenę DB (4) – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w odniesieniu do zagadnień ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną. Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat zagadnień ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym, podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowując dostatecznego obiektywizmu w formułowaniu wniosków. Na ocenę DST (3) – student identyfikuje metody badawcze stosowane w odniesieniu do zagadnień ochrony i zarządzania dziedzictwem kulturowym, podejmuje próby samodzielnego wnioskowania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.