Wprowadzenie do filmu dokumentalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-SP-I-3-WpFilDo |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do filmu dokumentalnego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | F-spec1_W05 F-spec1_W18 F-spec1_U03 F-spec1_K04 |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego, jego odmianami, językiem, tematyką a także przybliżenie najważniejszych kierunków rozwoju poprzez wspólną analizę i interpretację wybranych utworów dokumentalnych wybitnych twórców, w świetle dostępnych dyskursów filmoznawczych. |
Pełny opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie uczestników ze specyfiką gatunkową filmu dokumentalnego, jego odmianami, językiem, tematyką a także przybliżenie najważniejszych kierunków rozwoju poprzez wspólną analizę i interpretację wybranych utworów dokumentalnych wybitnych twórców, w świetle dostępnych dyskursów filmoznawczych. Te założenia realizować będziemy przyglądając się bliżej następującym zagadnieniom: 1. pierwsze doświadczenia filmowe: widzowie oglądają samych siebie 2. dokument w dobie kina niemego ("Człowiek z kamerą", reż. Dz. Wiertow) 3-4 definicja kina dokumentalnego (wybrane dokumenty K. Kieślowskiego) 5. "Czarna seria" - przestrzeń źródłowa polskiego dokumentu (wybrane filmy) 6. narracja w filmie dokumentalnym ("Cienka niebieska linia" reż. E. Morris) 7-8. rewolucja w dokumentalizmie - kino bezpośrednie i cinema-verite 9-10. formy kategorialne, formy retoryczne filmu dokumentalnego 11. kino dokumentalne w czasach cyfrowej rewolucji 12-13. czas i przestrzeń w filmie dokumentalnym (Inferno, reż. W. Herzog, Królik po berlińsku, reż. B. Konopka) 14. między dokumentem a fabułą (mockumentary) 15. między dokumentem a animacją |
Literatura: |
1. S.C. Bernard, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, Warszawa 2011 2. Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014, pod red. M. Hendrykowskiej, Poznań 2018 3. M. Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004 4. M. Przylipiak, Kino bezpośrednie 1960-1963, Gdańs 2007 5. K. Karabasz, Cierpliwe oko, Warszawa 1979 6. K. Karabasz, Bez fikcji, Warszawa 1985 7. K. Karabasz, Odczytać czas, Łódź 2009 8. K. Kieślowski, O sobie, Warszawa 1997 9. D. Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008 10. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008 11. Mockumentary. Próba określenia istoty zjawiska, T Baldziński, D. Dłużniewska-Urban, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, M. Werner, Warszawa 2017 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza: zna na poziomie podstawowym terminologię nauk humanistycznych z zakresu historii i teorii filmu dokumentalnego, zna współczesne metody analizy i interpretacji filmu dokumentalnego oraz warsztat krytyka filmowego umiejętności: umie, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, zdobyć informacje naukowe z obszaru sztuki filmowej kompetencji społecznych: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu historyka filmu, krytyka filmowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Smaga, Izabela Tomczyk-Jarzyna | |
Prowadzący grup: | Izabela Tomczyk-Jarzyna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.